Siniviiriäinen hautoo :D

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Jonna

Siniviiriäinen hautoo :D

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Noniin. En aiemmin "uskaltanut" ääneen mainita että meillä haudotaan :smt003 Pakko kait se on nyt uskoa että Täti tosiaan hautoo, kaksi viikkoa se on tiiviisti kykkinyt pesässään.
Ensimmäiset 4 munaansa muni mihin sattuu, keräsin ne pois. Sattumalta aloin katsomaan että mitä se nyt vaan nurkassa nyhjää, onko se kipiä...kakin marjat, hautomassahan se oli :smt003 Suhtauduin kovin epäillen tuohon hautomiseen kun on lukenut miten harvakseltaan nuo tahtoo olla hautomisintoisia ja annoin Tätin munia ja leikkiä äitiä. Jossain vaiheessa hoksasin että piru vie, munia on viisi ja se hautoo edelleen...eiku..kuusi...no tässä kohtaa oli jo myöhäistä alkaa miettiä mitään munien merkkaamisia. Olin elänyt ja ollut siinä ajatuksessa että ei se kuitenkaan haudo kunnolla, tulkoon munia... aloittelijan ajatusmoka.
Tänään tuli siis 14 vrk siitä kun aloitti ekan munan hautomisen. Nyt täällä pureksitaan kynsiä miten käy loppumetreillä...
Huisin jännää!
fasunen

Re: Siniviiriäinen hautoo :D

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Toivottavasti saisi pari tipua sieltä aikaiseksi ettei ole turhaan hautonut. :smt003 Muniko tämä siis itse haudonnan aikana vai muniko jokin muu viiriäinen sen alle? :smt017 Ja eikös siniviiriäisille haudonta ole ihan tavallista? (toisin kuin japaninviiriäisille)
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Siniviiriäisissä on valitettavasti aika paljon hautomahaluttomia. Peukutusta jonnan "odotukselle" :smt023
Jonna

Itse se on tosiaan kaikki munat putkauttanut. "munantuotanto" on loppunut ja se tosiaan tuolla kykkii niin tiiviisti että välillä on pakko tiirata hengittääkö se enää :smt005
Kukon käytöstä on liikuttava seurata, se tarjoilee kanalle herkkuja mutta ei ymmärrä että Täti ei nouse, vaan namit pitäisi viedä silverplaadilla suoraan nenän eteen :smt001 Samoin se tarjoaa heinän korsia, matoja, ruuan muruja ja välillä menee pesään itsekin nukkumaan, tosin mahtuminen on vähän kyseenalaista...sukiikin Tätiä aina kun vierekkäin osuvat.
Luin jostain ohjeistuksen että kukko pitäisi ottaa pois, mutta mietin onko se kukolle liika ressaavaa. Sehän huutaa kun palosireeni jo häkkiä siivotessa jos joutuvat eri laatikoihin, millainen mekkala se sitten on jos ihan erilleen ottaa...Meinasin kyllä kokeilla nyt ihan "luomuna", toki jos siltä näyttää että kukko ei suvaitse tipuja niin toki sitten pitää pois ottaa.

Huomatkaa lauserakenne, "kukko ei suvaitse tipuja", siis mä elän jo ihan siinä ajatuksessa että sieltä ihan oikeasti kuoriutuukin jotain :smt005
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Siniviiriäiskukko on oikea herrasmies :smt055 ja jos sillä vähänkään ovat vaistot tallella niin sietää myös tipuja.
lumimuna

Viesti Kirjoittaja lumimuna »

Itselläni on Rusinalta ostetut siiviiriäis kana ja kukko. Kukko on ollut niin miesviettinen, että kanan olen ottanut välillä jäähylle, että saa edes syödä ja juoda. Sitten ajattelin myös kokeilla tätä luomuhaudontaa. Kana tiputteli munia minne sattuu ja keräsin niitä kasaan. Jompi kumpi, kukko tai kana, kuitenkin levitteli ne aina ympäri häkkiä. Kun häkissä oli kolme munaa, siirsin kanan ja ne kolme munaa omaan häkkiinsä, koska kukko ei anna kanan olla hetkeäkään paikallaa :smt009 Hyvin sopeutuivat. Ovat samassa huoneessa, mutta vierekkäisissä häkeissä. Eivät näe toisiaan, mutta juttelevat. Kukolle ekat 2 päivää oli ehkä hankalia, mutta nyt tottunut. Siitä on tullut seurallinen minun suhteen.
No kana niiden kolmen kukon kanssa tehdyn munan lisäksi teki vielä 7 munaa lisää ja sitten se alkoi kuin alkoikin hautomaan, kun sai rauhassa olla.
Tänään haudonnan aloituksesta on 19vrk. Aamulla, kun menin linnuille laittamaan valot, kuului munien sisältä piipitystä, kana paineli nopeaa takaisin munien luo :) Klo 16.00 oli ainakin yhdessä tai kahdessa munassa jotain jälkiä ja klo 18.30 näin yhdet tyhjät munan kuoret ja jokin pieni vilahti emon helmoissa :smt055 Olen niin ylpeä Tirpasta, kun on niin ihana emo :smt060
Voiko olettaa, että vain ne kolme munaa, jotka kana teki kukon kanssa ovat hedelmöittyneet vai hedelmöittyykö vielä seuraavina päivinä tulleet? Tietäisin, että odottaakko kolmea tipua enempää?

Toinen juttu sitten, että mulla on nyt 1,5viikkoiset näiden saman kanan ja kukon jälkeläiset keskenään, koska ovat koneella haudotut. Alunperin ajattelin, että laitan ne parin kolmen viikon ikäisinä äitinsä kanssa kasvamaan, mutta kun sillä nyt uudet vauvat. Joten uskaltaako nuita "junnuja" laittaa yksinäisen isänsä kanssa samaan häkkiin? Häkin koko 120cm x 50cm. Eli siellä olis sit kukko ja 4 junnua. Pitäs nuo junnut saada kohta kasvatus muovilootasta tilavampaa ja kun mulla vain kaksi häkkiä...

Rusina kun tässä on kans kirjoitellut, niin kysyisinkin sinulta, että ovatko nämä mun kukko ja kana koneella haudotut vaiko luomuna? Toit siis muistaakseni toukokuussa Ouluun sairaalan pihalle kaverilleni kukon ja kanan, joka toimitti ne minulle perille :)
Jonna

Meillä on ollut yllättävän sopuisaa ja rauhallista yhteiseloa mitä on kuullut ja lukenut muiden viirujen perhe-elämästä. Kukko ei jahtaa kanaa eikä kanane ole "pöllytetyn" näköinen ollut missään vaiheessa. Yhdessä ne syö ja juo ja parionni kukoistaa :smt055

Mutta ne munat. Kaikki ovat siis vielä ehjiä, ihan vielä en heitä kirvestä kaivoon kun ekojen haudonta oli vähän niin ja näin. Tosin jos ensi vkolla ei ala tapahtumaan mitään niin ei kai auta muu kuin poimia pois ja todeta että ei onnistunut tällä kertaa :smt001
lumimuna

4 pikkuista tänä aamuna äitinsä alla :smt055 Jännä, että vaikka samoista vanhemmista, niin reilu viikkon sitten kuoristuneet ovat ruskeita, vai onko se suklaa sitten virallinen nimi? Ja nämä eilen kuorituneet ovat tumman ruskeita valkoisilla merkeillä poskissa, ja yhdellä vielä lisäksi valkoinen rinta. Näyttää ihan vanilija-suklaa vanukkaalta :smt050
Jonna

TIPUJA!!!!!! Siis ei oo totta, meillä on sittenkin tipuja :smt003 :smt007 :smt060 :smt055
Tänään piti olla se päivä että siivoan häkin ja heitän munat pois kun mitään ei näy tapahtuvan, mutta aamulla mamman siiven alta pilkotti munankuori. Ensimmäisenä tuli mieleen että ovat joko talloneet munan rikki, tai nokkineet tai jotain. VOi sitä hämmästyksen määrää kun mamman alta löytyi neljä tipua :smt003
Soitin heti äidille lähinnä hysteerisen puhelun, "täällä on neljä tipua".

Hämmästyttävää miten noin pienestä munasta tuli noin isoja ötöjä :shock: kovin topakan oloisia noi tirpit on, emo nousi pesästä niin samoin tein kipittivät perään ja kaivautuivat siipien alle.

Jääköön häkin siivous nyt tältä päivältä, en ilkeä toisia nyt häiritä. Pitää kokeilla jos varovasti lapiolla saisi suurimpia kököjä pois niin ei tarvitsisi alkaa siirtämään noita tipusia.

Muoks. Kuvasaastetta.
Kuva
Kuva
Isi hoitaa :smt001 tuo kukko välillä innostuu "hautomaan" tipuja ja tuntuu muutenkin kovasti osallistuvan lasten hoitoon.
Kuva
Yksi tämmöinen vaaleampi on sakissa, muut ovat tummia.
lumimuna

Antoiko kukko tosiaan kanan hautoa kun olivat samassa häkissä? Uskomatonta. Meidän kukko on semmonen panomies, että ei kelpaa kieltävä vastaus. Vasta kun kana tosiaan pääsi omaan häkkiin alkoi hautomaan.
Montako kanaa kukollasi? Meillä kun olivat kahdestaan. Kana ihan kaljuna ja laihana koko ajan. :smt009 Nyt kun ollut poikasten kanssa niin päässyt lihomaan :smt045 Ja tukka kasvanut takaisin.
Jonna

Juu, välillä jos kana jätti munat kukon mielestä liian pitkäksi aikaa yksi, alkoi kukko piipittämään hädissään ja yritti jopa itse hautoa niitä :smt003 Nää on ihan kahdestaan, eikä tuo kukko ole polkenut kanaa puolikaljuksi tms. Todella rauhaisaa eloa on siis täällä ollut. En ole missään vaiheessa huomannut kanalla minkään näköistä höyhennyksen "räjähdystä" vaikka kovasti varoiteltiin että siitä tulee kamalan näköinen kun alkaa munia jne. Se on ihan tiptop tälläkin hetkellä.

Tuon kukon täytyy olla siis joku luonnonoikku :smt005

Se nimittäin syöttää noita tipuja, paimentaa niitä kasaan ja vahtaa muutenkin etteivät vaan katoa. Kovempaa älämölöä se pitää kun kana jos joku tipu on kateissa. Kaiken kukkuraksi se kutsuu tipuja luokseen ja "hautoo" niitä :smt050 Kukkohan oli eilen ihan hirvittävän huolestunut kun pesään jäi pari munaa. Kana siirsi tiput toiseen paikkaan pois pesästä enkä heti ottanut loppuja munia pois josko vielä hautoisi... no kukko motkotti ja yritti kutsua kanaa pesälle, kana ei tullut niin kukko alkoi itse hautomaan loppuja munia.

Se on jotenkin niin liikuttava, oikein mallikas perheen isä :smt003 Olen kyllä vähän puulla päähän lyöty tuon kukon käytöksestä, olin varautunut ihan kaikkeen muuhun mutta en tähän :smt001
lumimuna

On kyllä ihana isä :smt055
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Onnittelut perheenlisäyksestä :smt060
Olen mielenkiinnolla seurannut tapahtumia ja ihanaa kun laitoit kuvia -SÖPÖJÄ :smt055
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Onpas siellä söpö pieni perhe :smt060
Jonna

Tässä pari kuvaa tältä päivältä :smt001

Kuva

Kuva

Ja tässä me asutaan:
Kuva