Mulle tuli kans viiruvauvoja Juluyönä Mut sitten alkokin ongelmat kun en Tapaninpäivään mennessä saanut niitä syömään enkä juomaan. Jessus miten kovan työn sai tehdä oikeestaa ihan turhaan. Jos olisin heti hokannut laittaa ne viirunlapset lasipurkissa tiputerraan, niin olismpa säästynyt kaikelta mustan paperin nakuttamiselta ja huolelta.
Onnea Kitelle Jouluvauvoista
Uuden vuoden aattona kuoriutui sitten 2 käppänätipua :D
Meillä onneksi kaikki olivat heti innokkaina nokkimassa kaikkea mikä hiukankin vaikutti ruoalta. Ja käppänät saivat ottaa mallia viiruista :D Oli ne melkoisia jättiläisiä joukossa
Mulla on 45 viiriäisen munaa hautumassa Rcom 20 hautomakoneessa . Olen lukenut nyt ristiriitaista tietoa haudonnan loppupäästä. Eli nyt kysymyksiä jos kokeneet (Max3 ja muut )voisivat vastata, kiitos jo etukäteen.
Milloin viiriäisten munien kääntäminen lopetetaan? Ja milloin kosteudet nostetaan ja mihin lukemiin? Oletteko pitäneet tipuja kauan siellä hautomakoneen sisällä kuoriutumisen jälkeen? Käykö kutteripuru alustaksi alusta lähtien tipuille vai pitääkö olla jotain pyyhkeitä tms?
Mä oon lopettanut käännön 15. haudonta päivänä ja kosteuden nostanut, kun ensimmäisessä on reikä. Tarkkaa kosteusmäärää en osaa sanoa, kun mun koneessa ei ole kosteusmittaria, mut samoja lukemia kuin kanojenkin kanssa.
Koneessa tiput voi olla, kunnes ovat kuivuneet, niin silloin kutteri ei tartu kiinni. Jos koneessa on joku just kuoriutumassa, niin oon odotellut ihan rauhassa tipun siirtämisen kanssa.
Pisimpään mulla oli yks tipu koneessa "tehohoidossa" 2vrk. silloin vain välillä juotin sille pipetillä veteen liotettua tipurehua.
En tiedä josko sitä voi suositella viirunmunien koosta johtuen mutta teoriassa voi. On siis vaan suuri riski et munat menee kanan alla rikki, ei mun käsittääkseni muuta ongelmaa.
Semmoinen ongelma siinä voi ikävä kyllä tulla, ettei kana tunnista viirutipuja "oikeiksi tipuiksi" ja tappaa ne. Eli viirutiput pitäisi napsia hautojan alta heti kuoriuduttua ihmisen hoitoon. Tällöin hautoja jäisi ilman palkkiota, joten haudontaan kannattaisi laittaa muutama kananmunakin, joita emo saisi hoivata.
Jaiks. Huomasin tänään yhdellä viiden päivän ikäisellä siniviirutipulla ison patin pyllyssä. Nappasin tipun mamman huomaamatta käteen. Patti oli oranssihtava ja kova, siis ihan siinä pyllyn kohdalla, eikä reikää näkynyt. Oletin( ja oletan vieläkin), että kyseessä oli kuivunut kakka. Ripuli? Vastaavassa tilanteessa tulis vietyä eläin ku eläin suihkun alle pesulle kakkaa pehmittämään, mutta vieppä muutaman päivän ikäinen sintti suihkuun... Varovasti otin patista kiinni ja koitin sievästi nitkutella irti. Lähtihän se ja vähän karvojakin raukalta, mutta poishan se oli saatava. Nyt tipun pylly näyttää vähän räjähtäneeltä, mutta itse tipu voi mainiosti.
Onko kellään vastaavasta tilanteesta kokemusta?