kuollut kana

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaztanja

kuollut kana

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Tipitii oli yöllä tippunut orrelta ja löytyi kuolleena maasta. :shock: Sininen vuodenikäinen käppänä kana. Jolla en ole huomannut mitään oireita, että voisi huonosti. Hautoakin se juuri yritti melkein kolme viikkoa, mutta heitin munat pois, koska jätti ne muutamia kertoja kylmettymään liian pitkäksi aikaa ennenkuin palasi pesälle. Heitin munat pois kolme vuorokautta ennen sen kuolemaa. Ja se liikkui muiden mukana syömässä, mutta pyrki välillä pesään hautomaan. Illalla se oli pesässä ja päätin nostaa sen sieltä pois orsikoppiin muiden rinnalle. Se nukahti heti. Yön aikana oli tippunut ja kuollut.. :smt010
Lähetin Eviraan tutkittavaksi.
kaztanja

Mikä tappoi..

Noin viikko sitten kuoli yllättäen n. vuoden ikäinen muniva kana. Löytyi aamulla orsien alta kuolleena. Viime yönä oli kuollut vajaa kolmeviikkoinen tipu(kana).
Kummallakaan en ole huomannut mitään oireita. Ovat olleet varsin terhakkaita ja reippaita ja ykskaks löytyvät kuolleena? :smt010
Multa ei ole yksikään kana ennen kuollut näin!
Mulle tuli kesällä kaksi uutta kanaa toisaalta.. jotka olivat karanteenissa heti kaksi viikkoa kalkkijalan ja kanapunkin vuoksi, ovatko nämä tuoneet jonkin tarttuvan sairaudenkin? Lähetin aiemmin kuolleen kanan jo Eviraan, mistä ei ole vielä tullut tietoa.
En ole nähnyt ontumista tai halvaantumisen merkkejä, jotka viittais Marekiin. En minkäänlaista nuhaa tai pärskimistä.
Onko veikkauksia? Mitä kelettä tää on? En malta odottaa tuloksia! Kestää kestää.. Nyt pelkään että nuo kaikki vaan kuolee yks toisensa jälkeen. :smt022

Tämä on ollut oikea huonononnen kesä. 12 kuoriutunesta tipusta 8 on kukkoja, vaikka kanoja tahdon, ja näistäkin kanatipuista kuoli nyt yksi. Kuudesta munivasta kanasta kuoli yksi.
Mulla oo kohta jäljellä kanan kanaa. Jäljellä on nyt kukko, viisi munivaa kanaa, kolme kanatipua ja 8 kukkotipua.. Huoh..
Tipuista olen jo luvannut myydä pois kukkotipun ja kaksi kanatipua, en ois luvannut niitä pois, jos oisin tiennyt, ettei kanatipuja tule enenpää ja tällaisia yllättäviä kuolemia ilmenee. Tosin jos näissä nyt jokin tarttuva sairaus on, en ole varma haluanko myydä niitä ja haluaako hän niitä enää sitten.
chicken

Re: Mikä tappoi..

Viesti Kirjoittaja chicken »

Voi ei :smt022 Toivottavasti syy selviää eikä yhtään enää kuolisi :smt009
kaztanja

Yksi tipu voi taas huonosti. :smt022
Se ei kulje kunnolla muiden mukana, vaan jättäytyy syrjemmälle. Kävelee kyllä ongelmitta, mutta ei syö/juo, hiukan yritti jotain tulla nokkimaan, muutama hassu vaisu nokkaisu. Se oli jo eilen illalla vaisu.
Otin sen hetkeksi sisään lämpömatolle tarkkailtavaksi ja tutkittavaksi. Annoin myös nestettä. Sillä vaikuttaisi olevan kaulan alueella jokin ongelma. Se venyttelee paljon kaulaansa ja yrittää nieleksiä. Tunnustelin kaulaa ja siinä tuntuu kaksi pahkuraa, toinen alempana tipusta katsottuna oikealla puollla ja toinen hiukan ylenpänä vasemmalla puolella. Aivan kuin jotakin olisi tarttunut ruokatorveen. Ja siitä alempana olevasta pahkurasta tule mieleen hiukan kasvain.. kun sitä sormeili. :smt010 Yritin hieroa varovasti, jos kyseessä on tukos. Ei auttanut. Se on nyt emonsa hoivassa, mutta jos ei ole parempi, kun mies tule kotiin täytyy se lopettaa. Toivon että olisi jokin tukos tai ongelma ruokatorvessa ja lähtisi pois.
Luulen kuitenkin, että tämä ei liity edellisen kahden kuolemaan, sillä niistä molemmat kuolivat täysin oireitta ja yllättäen.

Nyt on pikkuinen päästetty pois...
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, tutkitko patteja?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Surullista luettavaa, että noin paljon tulee vastuksia kanailussa :smt009
Josko sieltä Eviran tutkimuksista selviäisi jotain...odottele myynnin kanssa se tutkimustulos.

Mulle tuli tuosta viimeisimmästä tipusta mieleen se, että alempi patti olisi normaali (täyteen syöty) kupu ja ylempi patti olisi normaali henkitorvi ja sen takana oleva ruokatorvi, kun sekin yhdistelmä tuntuu aika pahkuraiselta. Toki tipun vaisuus ja syömättömyys yms. kertomasi tarkoittaa, että sillä oli jotain häikkää :smt010
kaztanja

Juups.. Niistä 12 tipusta sitten ainakin 10 on kukkoja.. :smt009
Ja Tipitiin tutkimustulos tuli Evirasta: Marek! :smt022
Saako kiukuta? :smt010

Mietin mitä teen? Kasvatanko kokonaan uuden parven ja luovun näistä vai alanko taistelemaan tämän parven kanssa Marekia vastaan? :smt017
En jaksaisi kohdata jatkuvia poikas- tai kanakuolemia tämän vuoksi. :smt022
Sanotaan, että tämä virus on yleinen harrastekanaloissa, mutta kuinka yleinen se on todellisuudessa?
Ja kuinka se oikeasti vaikuttaa poikasten kasvattamiseen?
Kauankohan menee, että kanta oppii vastustamaan virusta?
Ja kun haluaa kasvattaa poikasia ja niitä jää yli oman tarpeen, haluaako kukaan ostaa kanoja kanalasta jossa on Marekia?

Epäilen, että tämä tuli toukokuussa tulleiden kanojen mukana. Se selittäisi kaikki oudot kuolemat.
kaztanja

Re: kuollut kana

Kuolin syy: Marek. :smt010
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kanoja ei kannata vaihtaa uusiin marekin pelossa, marekia on lähes jokaisessa kotikanalassa. Tauti on kavala ja saattaa yhtäkkiä iskeä ja viedä useita kanoja, ihan pieniin tipuihin se ei ole vielä tarttunut. Sikäli hyvä ja tarpeellinen tauti että vie heikoimmat ja säästää vahvimmat, mitä on vaikea muistaa kun tauti jyllää.
Poikasten myyntiin en usko marekin vaikuttavan.
En tiedä kuinka kauan vastustuskyvyn kehittymiseen menee, mulla meni viime vuonna marekiin paljon, tänä vuonna tähän mennessä yksi + kaksi epäilyä. Toivon että suunta olisi ainakin parempaan päin.
Tsemppiä sinne :smt056
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaztanja

Jos jatkan tämän parven kanssa ja mulla on aikomus hommata yli 24 munan hautomakone, niin olisiko mun viisasta hommata siitosmunia sellaisesta kanalasta, jossa on ollut kauan marekia. Eikö näiden munien poikasten pitäisi kestää paremmin sitä?
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä muistan lukeneeni että jos haluaa olla varma että saa marekin kestäviä kanoja kannattaa haudottaa vain yli kolme vuotiaiden, jotka siis varmasti marekin kestäviä, kanojen munia. En sitten tiedä kuika tutkittua tietoa :smt017 , järkeenkäypää kuitenkin, mutta aika vaikeasti toteutettavissa pienessä kotikanalassa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin