Hei kaikille! Skånenhanhen kysymys

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Savonni

Re: Hei kaikille! Skånenhanhen kysymys

Viesti Kirjoittaja Savonni »

Rusina kirjoitti:Meidän skånenhanhet ovat lähtöisin Mirja V:ltä ja minnimannin kautta creccalta. Mahtaisiko joltain löytyä sitten eri sukua olevia skåneja, jos noi meidän nuoret osoittautuisivat olevan kaikki samaa sukupuolta :smt048 ?
Hyvä kysymys. Mirja V:ltä hankkinut etelä-pohjanmaalta hanhit mutta mistä ne sieltä ovat hankittu hanhet aikoinaan? Myös en tiedä mihin minimannin ja creccan hanheista mitään. Ovatko ne eri sukua keskenään?
Savonni

Viesti Kirjoittaja Savonni »

Rusina kirjoitti:Minkä ikäisenä te muut saatte tolkkua skånejen sukupuolista???
Mulla on kolme hanhea, keväällisiä poikasia kaikki. "Kaksoset" ovat aika samankokoisia, pienempiä kuin eri paikasta tullut, vaikka kai ovatkin hieman vanhempia. Mun mielestä aika töpäköitä pallukoita ei mitään pitkäkauloja. Äänekkäitä ja toimeliaita, tulevat kaula ojossa ilmoittamaan jos jotakin puuttuu. Kolmas, ilmeisesti nuorin, mutta suurin, on rauhallinen ja hiljainen kaveri. Kolmikosta pitkäkaulaisin ja pystypäisin. Harrastaa kerjäystä lähinnä hiljaisesti pää kallellaan killistelemällä kun kaksi muuta toivottavat asiansa suureen ääneen. Matalalentoharjoituksiin kaikki osallistuvat yhtä aktiivisesti :smt003.
Kaikki ovat yhtä kesyjä ja seurallisia, kukaan ei sähise.
Miten ihmeessä mä tiedän kumpia nämä ovat :smt017 ????????

Minäkään en pysty erottamaan sukupuolta vasta kun ne ovat vuoden ikäisiä ja munituksesta sekä myös käyttäytymisen perusteella. Pojat kihisevät keväällä, kiima :smt003 . Meillä kävi jonkin aikaa sitten ostamassa hanhenpoikasia ja ammattilainen pystyi erottamaan suurennuslasilla sukupuolet nopeasti. Minun täytyy harjoitella, mutta antaakohan hanhien vanhemmat siihen luvan... :smt005 Huomasin selkeästi konehaudonnan ja luomuhanhien eron. Koneella haudotut hanhenpoikaset kesyyntyvät hyvin ihmisläheiseksi, ne syö kädestä toisin kun normaalihaudonnalla vanhempiin leimautuneet poikasista tulee selkeästi varautuneiksi.
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Olisi kyllä tosi hyvä jos joku jaksaisi/ehtisi kartoittaa skånelaisten alkuperät. Mäkään en tiedä tarkalleen, mistä meidän pariskunta on alun alkaen kotoisin. Jostain Venäjän rajan tuntumasta viinimarjatilalta... Pitäisi vissiin soittaa sille myyjälle.
Mirja V

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Heippa! Rusina kysyi yksärillä meiltä peräisin olevista munista. Ajattelin vastata tätä kautta. Hain Hannun ja Kertun Kurikasta, en tiedä mistä he olivat ne hankkineet. Tämän suvun hanhista on meillä tullut isoja pullukoita. Hannua ja Kerttua ei enää ole... eikä sitä minkkiäkään, joka ne tappoi kevättalvella :smt027
Onneksi jäi lauma nuoria. Näillä jälkeläisillä on paksut kaulat, mutta hanhikukoilla on pidemmät kaulat kuin hanhikanoilla. Kaulojen pituus kuitenkin vaihtelee jonkin verran, joten vasta käytöksestä voi vajaan vuoden ikäisenä alkaa varmuudella päätellä kumpia ovat.
Minulla on skånenhanhia myös Kemiönsaarelta sekä Itä-Suomesta. Niillä on ohuemmat kaulat, Itä-Suomesta haetut ovat hennompia, mutta voi olla, että muuttuvat vielä vanhetessaan. Kaikki ovat noin vuoden ikäisiä.
Nuorten hanhien munista olen saanut vasta pari poikasta: toinen kuukauden vanha ja toinen pari päivää vanha söpöläinen.
Minulla on nyt 10 hanhen lauma + nämä kaks poikasta. Juuri suurempaa laumaa en ole ajatellut itsellä pitää. Olen ajatellut sijoittaa hanhia muutamalle reilulle ihmiselle suht lähialueelle tulevaisuudessa siten, että jos jokin katastrofi tulee, kuten tämä minkkikatastrofi keväällä, saisin jostain ainakin munia haudottavaksi. No, toivottavasti ei katastrofeja tule, mutta jos kiinnostaa kannattaa ilmoittautua. :smt003
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Taisin jo saada vastauksen omaan kysymykseeni hanhien sukupuolista. Meillä on kulkenut nyt paljon vierasta porukkaa ja kaksi hanhista on ottanut asiakseen pihan puolustuksen sihisemällä :smt003. Lienevät siis poikia. Pienimmäinen ei sihise, joten se on toivottavasti tyttö. Ikää kaikilla on alle puoli vuotta.

Musta tuntuu, että olisin vailla yhtä erisukuista tyttöhansua :-".
Mirja V

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Sitten olen miettinyt miten nuo eri suunnilta tulevat saa sekaantumaan keskenään. Hanhihan itse valitsee laumassa parinsa ja esim. itäsuomalaiset näyttävät olevan pari, vaikka ovat sisko ja veli. Toisaalta yksi kukko voi hallita laumassa useampaa tyttöä. Ajattelin muodostaa eri pariskuntien munista haudotut poikaset samaan laumaan ja sitten toivoa, että poikkinaisivat aikuisina eli muodostaisivat pareja eri sukukuntien kesken, niin tulisi vaihtelua perimään.
Voi olla myös, että jos pidät hanhet samassa, toinen kukoista valtaa tytöt ja jahtaa toista kukkoa pois. Meillä kävi vähän näin veljesten kesken. Kukot voivat olla ulkona samassa laumassa, mutta sisällä pitää olla seinä välissä.
Vastaa Viestiin