Hei kaikille! Skånenhanhen kysymys

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Savonni

Hei kaikille! Skånenhanhen kysymys

Viesti Kirjoittaja Savonni »

Niillä joilla on skånenhanhia, niin voisitteko kertoa mistä olette ostaneet? Olis kiva tietää mistä hanhet polveutuvat. Ja kuinka pitkään hanhet ovat eläneet? Ainakin Vaasassa yksi hanhi on elänyt jopa 17 vuotiaaksi. Kuinka usein poikasia on tullut? Mulla on 8 skånenhanhia eli 2 vaasasta 2 kouvolasta ja 4 hollolasta.En tiiä mitä niiden sukupuolia tarkkaan, mutta ainakin 2 poikaa ja 2 tyttöä on ryhmässä. Osaatteko kertoa sukupuolista voi erottaa? Ostin viime kesällä hanhet ja tänä vuonna odotan tulisiko munia. Kiva olis jos tänä kesänä tulisi poikasia. En aikaisemmin ole saanut koskaan nähdä poikasia. Mulle on ensimmäinen rotu skånenhanhet. Mutta aikaisemmin on ollut tavallisia valkoisia hanhia. Poikasia ei ole tullut ikinä.
minnimanni

Re: Hei kaikille! Skånenhanhen kysymys

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Urokset on hiukan isompia kuin naaraat ja tulevat "vaaran uhatessa" ensimmäisenä kaulapitkällä suhisten kohti.
Mirja V

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Juu, pojat ovat vähän isompia ja kovaäänisempiä. Pari viikkoa sitten edesmenneet hanhemme haimme kaksi vuotta sitten Etelä-Pohjanmaalta.
Nämä nykyiset poikaset ovat kuoriutuneet vuosi sitten em. munista sekä Kemiön saaristosta hakemistani munista. Nyt on koneessa taas munia eri paikasta. Toivottavasti onnistuu :smt002
Luin jostain, että voisivat elää 30 vuotta, mutta saa nähdä.
Martti

Viesti Kirjoittaja Martti »

Kesyhanhethan on jalostettu merihanhista. Itselläni on tällä hetkellä kaksi valkoista hanhea. Kolmas kuoli alkuvuodesta. Joidenkin niteiden mukaan hanhet voivat elää yli 20 vuotiaiksi. Itselläni ovat vasta 4 vuotta vanhoja. Naaras muni joka vuosi, mutta vasta toisena muninta vuotenaan se onnistui hautomaan munia loppuun saakka ja lopulta kuoriutui kaksi poikasta. Sellainen naaras, joka ei jätä haudontaa kesken on hyvä naaras. Annoin emon kasvattaa poikaset itse, mutta sen verran kokemattomana se vahingossa talloi toisen pesään. Myös poikasten isä ja eno pääsivät osallistumaan niiden kasvatukseen heti niiden syntymästä. Ne käsittelivät poikasia todella hellästi ja vartioivat niitä todella tarkasti sillä aikaa kun emo yritti vielä hautoa loppuja munia. Sukupuolet erottaa niiden käytäytymisestä ja koosta. Hanhikukot ovat äkäisempiä ja ovat heti ensimmäisenä ahdistelemassa vieraita. Naaraat ovat hieman pienempiä.
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Meillä on Kalle ja Elsa, 2 skånen hanhea Hollolasta. Ne saivat 4 poikasta heti kesällä 2010 meille muutettuaan. Yksi poikasista on jäljellä, Helmi.

Mahdoitko ostaa samalta myyjältä? Hänelle jäi 1 pariskunta jolle kuoriutui 2 poikasta viime kesänä. En tiedä yhtään olivatko hanhet sukua keskenään.

Ovatko sinun hanhesi alkaneet munimaan nyt keväällä? Meillä sekä Elsa että Helmi munivat omiin pesiinsä. Toivottavasti hautovat myös! Poikaset olivat niin ihania!
Savonni

Viktoria kirjoitti:Meillä on Kalle ja Elsa, 2 skånen hanhea Hollolasta. Ne saivat 4 poikasta heti kesällä 2010 meille muutettuaan. Yksi poikasista on jäljellä, Helmi.

Mahdoitko ostaa samalta myyjältä? Hänelle jäi 1 pariskunta jolle kuoriutui 2 poikasta viime kesänä. En tiedä yhtään olivatko hanhet sukua keskenään.

Ovatko sinun hanhesi alkaneet munimaan nyt keväällä? Meillä sekä Elsa että Helmi munivat omiin pesiinsä. Toivottavasti hautovat myös! Poikaset olivat niin ihania!
Moi kiva kuulla. Minusta ostin varmasti samalta myyjältä. Sain pariskunnan ja 2 hanhilasta Hollolasta. Myyjä sanoi syyksi, että naapuri ei pitänyt hanhinaapureista, ne huusivat niin siksi muuttivat meille. Syksyn aikana kukaan ei halunnut enää Hollolan hanhia, ainakin 2kk. Me luvattiin niille koti. Nyt Hollolan naarashanhi on muninut jo yli 15 munaa mutta se on jo liikaa niin otin osan pois. Laitoin konehaudontaan. Jätin osan munista pesään. Haluan kovasti että naaras alkaisi hautoa niin olisi kiva katsella ensimmäisiä poikasia.

Montako kpl viktoria on muninut?
saralele

Viesti Kirjoittaja saralele »

Hei, jos jollain on ylimääräisiä siitosmunia (skånenhanhen) niin olisin kiinnostunut!!
Savonni

saralele kirjoitti:Hei, jos jollain on ylimääräisiä siitosmunia (skånenhanhen) niin olisin kiinnostunut!!
Nyt ei ole myytävänä siitosmunia koska odotan ensin naaras hautooko vai ei. Pitää odottaa. Ja tänään laitoin ylimääräisiä munia konehaudontaan ja en tiiä onko sikiö elossa. Kestää 30-32pva. Siis 1 vko päästä tarkistan onko sikiössä elämää? Mietin vielä että myynkö kahta aikuisia hanhipoikia. Ensin haluan hanhenpoikasia niin tuu sitten katsotaan.
Viktoria

Montako kpl viktoria on muninut?
Meidän Elsa on varmasti muninut 30 munaa! Alkuun otin pois niitä n. 10-12, sitten enää uskaltanut, kun ajattelin, että munia täytyy riittä haudottavaksikin. Mutta sitten Elsa muni ja muni ja pesässä oli jo n. 12 munaa. Silloin ajattelin, että vanhimmat on jo ihan mätiä ja otin vanhimmat (likaisimmat) pois, 7 kpl. Alimmaiset munat olivatkin jo huonoja. Tilalle laitoin uusimpia, joita olin kerännyt pois. Nyt Elsalla on n. 14 munaa alla. Lisäksi laitoin pesän ylle levyn seinää vasten, että se olisi hämärämpi. Ja nyt Elsa hautoo :smt038 :smt048 ! Jippii!

Onko Savonni sun hanhet alkaneet hautomaan?
Savonni

Onko Savonni sun hanhet alkaneet hautomaan?

Onnea Elsa hautoo!!! :smt001 Meidän naaras ei oo vielä hautomassa vaan munii edelleen lisää. Nyt on 12 munaa pesässä. No...pitää odottaa vielä :smt012 . Viimeksi laitoin 8 kpl koneeseen. Tänään tarkistin lampulla munien läpi ja minusta 7 sikiö elämää, mutta tarkistan taas myöhemmin muutaman päivän päästä onko niissä varmasti elämää? Kyllä minua vähän jännittää. En halua epäonnistua. Juu jännitän kovasti kun odotan ankanmunat kuorintuu tänä vkonloppuna. Toivottavasti kaikki onnistuu hyvin!!! [-o< Koska mulle on tämä ensimmäinen kokemus ankanmunat koneessa. Kyllä tarkistin jo kaikissa munissa on elämää. Ok ilmoitan myöhemmin kun ankat kuoriutuu.
Savonni

Ai unohdin kirjoittaa tänne. Kyllä onnistui, kuoriutui 13 ankanpoikasia! :smt007 Laitoin kuvia toiseen aiheeseen on "haudonta ja tipujen hoito" :) Joudun odottamaan kovasti ja jännittää kuoriutuuko skånenhanhen munia. [-o<
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meidän skånenhanhet ovat lähtöisin Mirja V:ltä ja minnimannin kautta creccalta. Mahtaisiko joltain löytyä sitten eri sukua olevia skåneja, jos noi meidän nuoret osoittautuisivat olevan kaikki samaa sukupuolta :smt048 ?
Viktoria

Mulla on pieni ongelma, kun Elsa ja Kalle syrjivät ja näykkivät viime vuoden poikastaan, Helmiä. Elsalla on 8 poikasta ja Helmi suojelee ja vahtii niitä kuin omiaan, mutta ajetaan pois vähän väliä. Pitäisiköhän mun myydä se Helmi pois? Helmi muni ainakin 40 munaa tänä keväänä, mutta yksikään ei ollut hedelmöittynyt. Liekö ollut liian nuori vielä. Eli ehkä mulla on 1 naaras myynnissä... :smt017
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Minkä ikäisenä te muut saatte tolkkua skånejen sukupuolista???
Mulla on kolme hanhea, keväällisiä poikasia kaikki. "Kaksoset" ovat aika samankokoisia, pienempiä kuin eri paikasta tullut, vaikka kai ovatkin hieman vanhempia. Mun mielestä aika töpäköitä pallukoita ei mitään pitkäkauloja. Äänekkäitä ja toimeliaita, tulevat kaula ojossa ilmoittamaan jos jotakin puuttuu. Kolmas, ilmeisesti nuorin, mutta suurin, on rauhallinen ja hiljainen kaveri. Kolmikosta pitkäkaulaisin ja pystypäisin. Harrastaa kerjäystä lähinnä hiljaisesti pää kallellaan killistelemällä kun kaksi muuta toivottavat asiansa suureen ääneen. Matalalentoharjoituksiin kaikki osallistuvat yhtä aktiivisesti :smt003.
Kaikki ovat yhtä kesyjä ja seurallisia, kukaan ei sähise.
Miten ihmeessä mä tiedän kumpia nämä ovat :smt017 ????????
Viktoria

Ei hajuakaan. Täältä löytyy juttua:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... hen#p74591
Vastaa Viestiin