UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Niil on menny jossain vaiheessa noi kaks puheissa sekasin, uskon minä :smt002 Ne on puhunu/kirjottanu IB:stä ja kattonee yhtä ylempää riviä.
Kylläpä harvakseltaan ottavat noita testejä :smt017
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Tuota, tuota...mä sain vähän tutkijan näkökulmaa tuohon ib:hen ja siis tällasta tekstiä tuli:

''Tuo virus sairastuttaa 100 % kanoista. Kaikki eivät kuole vaan eloon jäävät saavat sitten elinikäisen immuniteetin.Poikasilla tartunta "liimaa" munanjohtimet kiinni sillä seurauksella, että ne eivät pysty koskaan munimaan.Virus leviää tuulen mukana kilometrikaupalla ja pölyhiukkasten mukana.Virusta on ollut Suomessa jo pitkään, mutta nyt vaarassa ovat suuret kanalat. Jos leviämistä ei pystytä estämään, niin poikaset joudutaan rokottamaan 3x ja munintakaudella 6-8 vk:n välein''

Että silleen! (Juu ja sen enempää en pysty tota valasemaan, kun tosiaan ei ole mun knowhowta :smt002 . Vaikka tietty kunnian mielelläni ottasinkin... :smt005 . Ja eihän toi nyt paljoa valase, mutta sen verran ainakin et jonkun pyöreän pöydän äärellä tuo tiedetään et on ollu jo pidempään Suomessa!)
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Tuo rokotus ohjelma ei tunnu kyllä mitenkään todelliselta :smt017 ja jos tarttuvuus on tuo 100% niinkuin täällä on aikasemminkin väitetty, mitenkä selitetään se ettei saman tilan kanoista ole läheskään kaikki saaneet tartuntaa ? Eipä noihin kannata uskoa kuin raamattuun mutta mielenkiintoista tietoa. Koko IB alkaa tuntuun salaliittoteorialta harrastelijoita vastaan ja vielä niin sopivasti rekisteröitymisen yhteydessä :smt019 . Uskoo ken tahtoo ja mitä tahtoo :smt040
joustopahis

Viesti Kirjoittaja joustopahis »

Meiltä oli nuori kana löytynyt tänään kuolleena pesästä :( Se oli eilen ihan virkeä ja normaalin oloinen, samoin koko muu parvi (8kpl) Sain kunnaneläinlääkärin kiinni, joka käski aamulla soittaa Eviraan, josko tutkisivat kanan maksutta. Pisti kanan kylmälaukkuun kylmäkallejen kanssa ja aamulla vissiin pikalinjalla Kuopioon.
Kanalakontakteja on vuoden aikana ollut vain kolme, viimeksi pari viikkoa sitten haettiin siitosmunia säilyttäjältä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

No ohhoh tuota Hiltan löytäämää tietoa! Ei voi kuin ihmetellä.

Sitäkin olen ihmetellyt että miksi Evira ei nyt tutki niitä joilla ei ole ollut kontakteja esim vuoteen, kahteen vuoteen, viiteen vuoteen tai jopa kymmeneen vuoteen. Eikö näistä saisi nyt ensiarvoista tietoa viruksesta? Näitä tiloja olisi varmasti löydettävissä tämän foorumin kautta, maaseudussa kirjoittamisen kautta ja ennenkaikkea maatiaisten säilytysohjelman kautta. Selviäisi edes onko tauti uusi vai vanha.

Siitä kanalasta jossa IB nyt ensimmäisenä löytyi, on myyty kuulemma paljon kanoja harrastekanaloihin.
kurinamasu

Viesti Kirjoittaja kurinamasu »

Meillä otetaan testi tänään iltapäivällä :smt023 . Pitääkö olla kaikki kontaktit heti, vai sitten jos on posotiivinen :smt017 . Onko teidän pitänyt tehdä piirrustukset tontilta, talo, kanala,ym ja kulkureitit autot ym. Pitäisi kuulemma tehdä sellainen.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä oon kans jossakin nähnyt tuon vuosiluvun -97, mutta oletin että se on ollut jonkun rokotejäämän takia positiivinen tulos. Tiedä sitten.
Jossain oli mainintaa siitä siipikarjan terveystarkkailusta, käsitin että sitä tehdään vain broileriemoilla (ja ehkä munintahybridien vanhempaispolvella?) ja niilläkin se on vapaaehtoista, joten se ei taatusti anna kovin kattavaa kuvaa suomen kanakannan terveystilanteesta.

Jos sairastuvuus on 100%, niin silloin kai vasta-aineiden puute voi positiivisessa parvessa selittyä vain sillä, että vasta-aineita ei ole vielä ehtinyt muodostua? Onko kukaan saanut varmaa tietoa, kuinka pian "sairastamisesta" kanalla on vasta-aineita testissä mitattava määrä? Meillä testattiin yksi kukko, joka oli ollut meillä vain pari viikkoa, se oli ilmeisesti se ainoa negatiivinen näyte. Evirasta sanoivat, että sille ei ole vielä ehtinyt muodostua niin paljoa vasta-aineita, että testi reagoisi niihin. Ihan vähäiset määrät eivät näy testissä. Parin viikon päästä sekin olisi varmaan ollut positiivinen. Talvella tulleilla nuorikoilla oli jo positiiviset näytteet. Voisi järkeillä, että positiivisten/negatiivisten tulosten suhteista voisi vähän arvella sitä aikaa jolloin virus on parveen tullut... onko ollut kauan vai onko kyseessä tuore tartunta. Tai jos negatiiviset näytteet ovat uusista tulokkaista/vanhoista asukeista, niin kummasta tartunta on tullut, ostopaikasta vai omasta parvesta. Mua harmittaa kun eivät Evirassa yksilöi eri kanojen näytteitä, niistä vois saada hieman osviittaa viruksen kulkusuunnasta.

Hilta, tuskin kukaan positiivinen on vapaaehtoisesti heti listimässä lintujaan :smt023. TeijaR:lla oli ensimmäisenä harraste-IB-tapauksena kovat paineet siihen, mutta onneksi se lahtaus saatiin toppaamaan alkuunsa! Mun mielestä kyllä edesvastuutonta toimintaa eläinlääkäriltä, että ensin oli kehoittanut lahtaamaan KAIKKI linnut ja sitten jättänyt kertomatta, että tilanne on muuttunut eikä lopettamista tarvita :smt012 .
Näillä nykysäännöillä lopettaminen jäisi omistajan kustannukseksi, mitään korvauksia ei makseta, pitäisi olla oma vakuutus. Hirmuinen taloudellinen menetys siis, tunnepuolesta puhumattakaan.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Tuosta tautitilanteesta; Eviraan kun juttelin niin sieltä tuli muutenkin toive että kuolleita kanoja lähetettäisiin sinne vaan enemmänkin jotta he pysyisivät paremmin kartalla harrastajien tautitilanteesta.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

omena kirjoitti:Tuosta tautitilanteesta; Eviraan kun juttelin niin sieltä tuli muutenkin toive että kuolleita kanoja lähetettäisiin sinne vaan enemmänkin jotta he pysyisivät paremmin kartalla harrastajien tautitilanteesta.
Minä ja monet muutkin ollaan kyllä lähetelty sinne raatoja tuon tuostaki mutta mitä hyötyä siinä on tähänkään tilanteeseen ollut jos eivät kuitenkaan tutki esim. IB:tä rutiinisti? Mua ei huvita maksaa lähes satasta siitä että saan kuulla kanan kuolleen marekiin varsinkin kun sen jo oireista itse päättelin. On erittäin mahdollista että marekin taustalla onkin joku ihan muu tauti monessa tapauksessa, sehän kun puhkeaa helposti niille joilla on vähänkään yleiskunto laskenut syystä tai toisesta. Mistä siis tiedämme kuinka monella marekin saanella onkin ollut alunperin vaikkapa IB tartunta tai joku muu vastaava, josta johtuen marek on lopulta tullut ja "korjannut sadon"?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Eniten mua kiinnostaa se muninnan lasku, eli jos kana lopettaa muninnan, niin alkaako se jossain vaiheessa taas munia, vai pitääkö munahanat kiinni loppuelämänsä :smt017
Täytyy sanoa, että jos munia ei enää tulis lainkaan, niin en kauheasti miettis paistiksi laittamista :smt009
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Tuli tämmöinen teoria mieleeni, jos kerran samassa kanalassa on ollut sekä positiivisia että negatiivisia tuloksia niin tartunta on silloin mitä todennäköisemmin tuore tapaus.
Onkos kellään tietoa siitä että, mitenkäs siellä isossa yli 17 000 kanan kanalassa ilman vaihto toimii, tuupataanko se kanalahallin katon kautta sellaisenaan ilmaan vaiko onko siellä jokin suodatin ? voisin hyvin kuvitella että noin paljosta määrästä kanoja tulee jo niin paljon pölyä että kova tuuli voisi kuljettaa sitä satojakin kilometrejä.

Onkohan tutkijat ottanet Venäjälle ja Viroon yhteyttä ja tarkistaneet tämänkin mahdollisuuden.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Eikös tuolla joku aiemman sanonut, et kyseessä on pikatesti ja siks kaikissa näytteissä ei välttämättä ole pos-tulosta, vaiks osassa on? Ja siks niitä testejä otetaan 10/kanala. (mitään mistään ymmärtämättä, mut muisti pelaa)
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Eikö 5.päivä jälkeen ole tullut ilmi uusia tartuntoja, kun ei Eviran sivulla lue? Se taulukkosivu on kuitenkin päivitetty eilen... :smt017
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ja mitä siihen on muka päivitetty? En ainakaan huomaa mitään eroa aiempaan :smt017
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Siinä lukee vaan että päivitetty 9.5 mutta liekö niillä maanantaina ees ollu mitään verinäytteitä tutkittavana, ei kai kuitenkaan viikonloppua vasten niitä sinne oo lähetetty :smt017

Mä muuten mietin muutenkin kun kysyin tuolta Evirasta samalla kun puhuttiin tuosta positiivisten/negatiivisten tilojen suhteesta niin vastattiin vaan hiukan ympäripyöreesti että kun ollaan tutkittu vain tiloja joiden oletetaankin olevan positiivisia... niin tuli mieleen että miksi tutkitaan vain niitä? Eikö sais vähän paremman kuvan taudin kulusta kun tutkittais kaikki kontaktitilat eikä vain ne joihin on kanoja siirtynyt, nähtäis ehkä paremmin kuinka herkästi se on tarttunut? :smt017

Äh, väsyttää koko IB :smt012
Vastaa Viestiin