Mä oon kans jossakin nähnyt tuon vuosiluvun -97, mutta oletin että se on ollut jonkun rokotejäämän takia positiivinen tulos. Tiedä sitten.
Jossain oli mainintaa siitä siipikarjan terveystarkkailusta, käsitin että sitä tehdään vain broileriemoilla (ja ehkä munintahybridien vanhempaispolvella?) ja niilläkin se on vapaaehtoista, joten se ei taatusti anna kovin kattavaa kuvaa suomen kanakannan terveystilanteesta.
Jos sairastuvuus on 100%, niin silloin kai vasta-aineiden puute voi positiivisessa parvessa selittyä vain sillä, että vasta-aineita ei ole vielä ehtinyt muodostua? Onko kukaan saanut varmaa tietoa, kuinka pian "sairastamisesta" kanalla on vasta-aineita testissä mitattava määrä? Meillä testattiin yksi kukko, joka oli ollut meillä vain pari viikkoa, se oli ilmeisesti se ainoa negatiivinen näyte. Evirasta sanoivat, että sille ei ole vielä ehtinyt muodostua niin paljoa vasta-aineita, että testi reagoisi niihin. Ihan vähäiset määrät eivät näy testissä. Parin viikon päästä sekin olisi varmaan ollut positiivinen. Talvella tulleilla nuorikoilla oli jo positiiviset näytteet. Voisi järkeillä, että positiivisten/negatiivisten tulosten suhteista voisi vähän arvella sitä aikaa jolloin virus on parveen tullut... onko ollut kauan vai onko kyseessä tuore tartunta. Tai jos negatiiviset näytteet ovat uusista tulokkaista/vanhoista asukeista, niin kummasta tartunta on tullut, ostopaikasta vai omasta parvesta. Mua harmittaa kun eivät Evirassa yksilöi eri kanojen näytteitä, niistä vois saada hieman osviittaa viruksen kulkusuunnasta.
Hilta, tuskin kukaan positiivinen on vapaaehtoisesti heti listimässä lintujaan

. TeijaR:lla oli ensimmäisenä harraste-IB-tapauksena kovat paineet siihen, mutta onneksi se lahtaus saatiin toppaamaan alkuunsa! Mun mielestä kyllä edesvastuutonta toimintaa eläinlääkäriltä, että ensin oli kehoittanut lahtaamaan KAIKKI linnut ja sitten jättänyt kertomatta, että tilanne on muuttunut eikä lopettamista tarvita

.
Näillä nykysäännöillä lopettaminen jäisi omistajan kustannukseksi, mitään korvauksia ei makseta, pitäisi olla oma vakuutus. Hirmuinen taloudellinen menetys siis, tunnepuolesta puhumattakaan.