Mimm@ kirjoitti:Itsellä on myös näitä tehokanoja, ja ne on kyllä aika tarkkoja lämpötilasta, ruoasta ja valosta että ne elää rauhaisaa yhteiseloa. Munintapesän täytyy olla sellainen että muut eivät nää toisen munivan, sillä siinä vaiheessa yleensä kun muna on tulossa ulos ja suoli on ulkona, muut kanat hyökkää peräpäähän kiinni ja nokkivat yleensä suolen ulos ja kana pitää lopettaa. Lisäksi pitää olla tuhkaa tai sahajauhoja missä ne saa pyöriä ja peseytyä, ja itse järjestän kanoille paljon tekemistä, mm. piilotan ruokaa pehkuihin, annan kuivia leipiä, kaalia, salaattikeriä ja puidenoksia. Lisäksi sellainen vinkki, että kukko pitää aika hyvin kanat järjestyksessä!!
Onnea sinulle tehotyttöjen kanssa, tämä on oma taiteenlajinsa

Hei vau. Ihanan kiltti viesti =)
Mulla on niillä turvetta siellä pojalla 5-20cm riippuen siitä mihin kohtaan se on tyttöjen toimesta järjestetty

Takapihan varjoisampi katettu tarha ja etupihan kattamaton tarha.
Päivittäin vien rehuruuan lisäksi herkkuja, ruohoa, voikukanlehtiä, matoja, papuja, kotiloetanoita, kaurahiutaleita tai vaikka perunankuoria, mitä vaan mihin ne ei ole häkissä tottuneet.
Tuhkasta olin kuullut mutta en ole vienyt, voisinkin käydä kellarista hakemassa pannunpesän tuhkat. Sit tarvii kyllä olla kamera valmiina että saan kuvia. Oli meinaan jo siinä katsomista kn he otti ekat turvekylvyt :D
Tytöt on kahta lukuunottamatta kasvattaneet höyhenet kuntoon ja ne kaksikin jotka on vielä osittain kaljuja on alkaneet kasvattaa uusia, tänään justiinsa huomasin että toisella on kaula täynnä uutta tuppea ja toisellekin on 1 uus höyhen tulossa

Mikä mahtais vahvistaa munankuoria? Muuta kun munankuoret? Mulla on nyt sitä tavallista suomen rehun valmistamaa täys rehua ja sen lisäksi annan siis kaikkea mahdollista kotiruokaa ja punaisia papuja jotka on suurinta herkkua. Olisko raejuusto tai piimä hyväks niille munan kuorille?
Ja kiitos vielä pätevästä vastauksesta.
Vaikka haluankin joskus vielä maatiaskanoja niin luulen että tää 'tehokanojen eläke päivät' voi olla jatkossakin mun juttu. Kiva kun joku toinenkin pitää, on sitten jossain joku ketävoi ehkä auttaa kun tulee ongelmia
Ai niin, mulla ne käy munimassa vuorotellen, yleensä mutta kyllä olen kerran nähnyt sellasen että olivat kaks samassa ja se muna vaan plumpsahti siihen sen toisen nenän alle. Voisko olla että se kiinnitti huomionsa muhun eikä kaveriin joka muni. Niitä pesäkoppeja mulla taitaa tällä hetkellä olla 5.
Kukkoa ei voida vielä ottaa kun naapurit ei varmaan tykkäis, mutta syksyllä kun muutetaan maalle niin on tarkoitus ottaa