Otin "tehokanoja" -ja muuta höpötystä-

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Korpela

Otin "tehokanoja" -ja muuta höpötystä-

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Eli siis.
Edellispäivänä illalla hain tuttavan lopetettavasta häkkikanalasta 4 valkoista ja 4 ruskeaa kanaa (en tiedä rotua, mutta herttaisia ja ihania olentoja on olleet ja mun sydän on mennyttä :) ) Kaikki on mennyt hyvin tähän asti, mutta nyt ne valkoiset (jotka on enimmäkseen munintakopissa ja kaikki vielä samassa, oli nökkineet ujoimman kanan pepun verille :( Eristin sen yhteen kanalan nurkkaan ja uskon että sillä ei ole hätää.
Mietin nyt kuitenkin sitä että voiko sen vielä päästää noitten muitten luo ja jos en päästä niin nökkiikö ne jonkun toisen rikki?
Onko kellään kokemuksia? Olen valmis kyllä jakamaan ton kanakopin kahteen osaan. Se on niin tilava että varmasti on ihan hyvät oltavat kaikilla silti, mutta pitääkö Olgalle sitten ottaa kaveri siihen toiselle puolelle?
Onko kellään ideoita tai neuvoja? En haluais lopetettavaksikaan viedä kun oli tarkoitus että ne pääsee tänne meille eläkkeelle.
Viimeksi muokannut Korpela, 30 Kesä 2011, 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suwitsu

Re: Otin "tehokanoja" pieneen lattiakanalaan-

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tehokanat on valitettavasti niin tehokkaita että saavat toisen hengiltä nokkimalla :smt009 Niin kauan kun takapuoli on auki älä vaan laita sinne toista kanaa. Kunhan on kunnolla parantunut voit varovasti yrittää mitä muut siitä tuumaavat.
Korpela

Ok. Pidän eristettynä ja kokeilen myöhemmin uudestaan. Uskoin oikeesti et kaikki menee hyvin nyt kun niillä on paremmat olot. Onneks käyn tossa "kanalassa" suunnilleen 10 kertaa päivässä et ei ollu ehtiny mennä kovin pahasti. Toivottavasti tilanne rauhottuu ja niistä kaikista tulee onnellisia eläkeläisiä.
Tulen kyllä sit kertomaan miten kävi . Kiitos vastauksesta. Pitäkää peukkuja meille.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun mamma neuvo joskus että kanojen nokkiessa toisiaan, voi niille antaa leivonta tai oluthiivaa. Rauhottuvat kuulemma ja jättävät nokkimati verille. Kokeilu ei maksa paljon. Paljoa ei vaan kannata kerralla antaa.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Myös punaista valoa voi kokeilla, senkin pitäisi vähentää nokkimista. Ja kanalanhan pitäisi muutenkin olla ihmissilmälle aika hämärä, eli ei mitään tehokkaita loisteputkivaloja tms.

Toivottavasti saat kanasesi toipumaan rankasta häkkielämästä!
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

No voihan kökkö. Toiset on visin nähneet sen Olgan tikistämässä munaa. Silloin on yhteissuolesta niiden silmään punaista vilahtanut ja täts it. Ainakin noista heppatarvikkeita myyvissä liikkeissä on saatavilla sellasta violetta spräytä. Se tekee haavat ja verijäljet siniseks ja se taas hillitsee toisten kanojen nokkimaintoa haava- alueella. Kannattaa kokeilla.
Korpela

Hei.
Ihanaa kun on tullut vastauksia.
Olga oli yön aikana päässyt pois siitä mun tekemästä kopista (mitä ihmettä osaako kanat lentää ?!? :shock: ) :smt003
Näytti niin hyvinvoivalta kun pepustaan kalju laiha kana voi näyttää. Mut selkeesti sillä on turvallisempi olo niitten muitten kanssa.
Se oli niitten muitten valkoisten kanssa yhdessä kasassa pienessä tilassa ja ne ruskeat hallitsee sitä koppia.
Siinä on 2 ikkunaa ja ei ollenkaan keinovaloa.
Ulkotarhaa en ole vielä tehnyt mutta puserran sen tänään kasaan koska luulen että se on ainut keino rauhoitaa tilanne.
Ne ruskeat on rohkeampia ja ne menis luultavasti ulos, valkoiset pääsis pois piilostaan, saisivat syödä ja juoda rauhassa.
Laitan myös useampia ruoka ja juomapaikkoja.
Mulla on nyt vaan 1 Waltava ison lattiakanalan ruokintamaatti ja -tätä on nolo tunnustaa mut ainakin huomasin sen itse, vaan yksi juoma-automaatti :oops:
Nyt menen antamaan niille sitä hiivaa.
Pitäkää vieläkin peukkuja.
Kävin kattoo netistä kanaloiden kuvia ja siellä oli niin ihania kaikkia kukkoja ja kanoja ja vaikka mitä et mä ihan tosissaan toivon nyt ihmettä noiden mun tipujen suhteen. :smt055
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Onnea kanoista!
Kannattaa alkaa opiskelemaan kananhoitoa ahkerasti, niin pääset hyvin alkuun tirppojesi kanssa.
Tällä foorumillakin löytyy meilkeistä asiasta kuin asiasta tietoa ja mitä parasta ihan sitä oikeaa kokemusta, josta voi ottaa oppia.

Meillä oli joskus tehotipuja. Tulivat suoraan kasvattamosta. Ruskeita suurin osa, mutta joukossa oli pari valkoista.
Lopputulos oli se, että valkoiset oli poistettava kun ruskeat eivät vain kertakaikkiaan sietäneet niitä valkoisia.

Eli varaudu siihen, että voi käydä myös niin että valkoiset ja ruskeat pitää erottaa eri parviin.
Korpela

Tein nyt aamulla niille muutaman neliön katetun tarhan jossa on vanha perhoskoiran 2 kerroksinen koirankoppi "munahuoneena".
Kohtuu rohkeasti ne kävi katsomassa siellä pihalla.
Luulen että se kanojen erottaminen kahteen parveen on edessä.
Syön vaan itse vähän ja lähden sit katsomaan tonne kanalaan että miltä näyttää.
Annoin muuten sitä hiivaa. Murensin sinne lattialle ja kyl ne sitä nokki...
Ja äsken kun istuin hetken kopissa niiden kanssa se kiltein ja rauhallisin ruskea tuli mun viereen ihan niin että sain koskee sitä.
Luuli varmaan että tuon taas kastematoja tai mustikoita :)
Sain tän paikan osoitteen muuten yhdeltä tutulta jolla on jo pari vuotta ollut -ööö- alhoja ja brahmoja(?) ja yks kukko jompaa kumpaa. kaikkia yhteensä alle 10 ja nyt hän haki mun kanssa niitä tehokanoja muutaman. Hän neuvos mua ton kanalan kanssa ja auttoi alkuun.
Mahtavaa että on tällanen sivusto josta voi hakee apua. Kiva kun vastaatte kärsivällisesti, sit joskus kun mä olen kanssa vähän kokeneempi niin yritän vuorostani auttaa uusia.
Jahas, sormet ja varpaat ristissä et tää homma onnistuu :smt045
Korpela

Sillä aikaa kun söin ja olin sisällä, meni pari kolme tuntia, ne oli nökkineet Olgan peräsuolen ulos :(
Nyt se on kanojen taivaassa. Lopetin sen.
Jaoin kanahuoneen kahtia.
Kolme isointa ja vilkkainta on keskenään vähän isommalla puolella ja 4 pienintä ja rauhallisinta on toisella.
Seinät on verkkoa ja kaikki näkee toisensa vapaasti jollei joku ole kopissa.

2 niistä isoista ruskeista syö kakkaa... Onko se joku puutos ja jos niin minkä?
Vai onko se vaan sitä et ne ei ole ennen nähneet tollasia kasoja kun on olleet häkissä?
Sen jo kuulin että se ei ole normaalia kanan käytöstä.
Voisko niille laittaa juomaveteen jotain vitamiinejä? Vai meneekö kun annan mustikoita ja matoja ja ruohoa tms.?
Musersin pestyjä kananmunankuoria sinne lattialle turpeen joukkoon jos se auttais.
Jahas, kyllä tämä kaikki vielä hyväksi muuttuu =)
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Suwitsu kirjoitti: Niin kauan kun takapuoli on auki älä vaan laita sinne toista kanaa.
Nyt tekis melkein mieli kirjoittaa että mitä mä sanoin?
Korpela

Suwitsu kirjoitti:
Suwitsu kirjoitti: Niin kauan kun takapuoli on auki älä vaan laita sinne toista kanaa.
Nyt tekis melkein mieli kirjoittaa että mitä mä sanoin?
Niin
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Itsellä on myös näitä tehokanoja, ja ne on kyllä aika tarkkoja lämpötilasta, ruoasta ja valosta että ne elää rauhaisaa yhteiseloa. Munintapesän täytyy olla sellainen että muut eivät nää toisen munivan, sillä siinä vaiheessa yleensä kun muna on tulossa ulos ja suoli on ulkona, muut kanat hyökkää peräpäähän kiinni ja nokkivat yleensä suolen ulos ja kana pitää lopettaa. Lisäksi pitää olla tuhkaa tai sahajauhoja missä ne saa pyöriä ja peseytyä, ja itse järjestän kanoille paljon tekemistä, mm. piilotan ruokaa pehkuihin, annan kuivia leipiä, kaalia, salaattikeriä ja puidenoksia. Lisäksi sellainen vinkki, että kukko pitää aika hyvin kanat järjestyksessä!! :smt003

Onnea sinulle tehotyttöjen kanssa, tämä on oma taiteenlajinsa :smt001
Korpela

Mimm@ kirjoitti:Itsellä on myös näitä tehokanoja, ja ne on kyllä aika tarkkoja lämpötilasta, ruoasta ja valosta että ne elää rauhaisaa yhteiseloa. Munintapesän täytyy olla sellainen että muut eivät nää toisen munivan, sillä siinä vaiheessa yleensä kun muna on tulossa ulos ja suoli on ulkona, muut kanat hyökkää peräpäähän kiinni ja nokkivat yleensä suolen ulos ja kana pitää lopettaa. Lisäksi pitää olla tuhkaa tai sahajauhoja missä ne saa pyöriä ja peseytyä, ja itse järjestän kanoille paljon tekemistä, mm. piilotan ruokaa pehkuihin, annan kuivia leipiä, kaalia, salaattikeriä ja puidenoksia. Lisäksi sellainen vinkki, että kukko pitää aika hyvin kanat järjestyksessä!! :smt003

Onnea sinulle tehotyttöjen kanssa, tämä on oma taiteenlajinsa :smt001
Hei vau. Ihanan kiltti viesti =)
Mulla on niillä turvetta siellä pojalla 5-20cm riippuen siitä mihin kohtaan se on tyttöjen toimesta järjestetty :)
Takapihan varjoisampi katettu tarha ja etupihan kattamaton tarha.
Päivittäin vien rehuruuan lisäksi herkkuja, ruohoa, voikukanlehtiä, matoja, papuja, kotiloetanoita, kaurahiutaleita tai vaikka perunankuoria, mitä vaan mihin ne ei ole häkissä tottuneet.
Tuhkasta olin kuullut mutta en ole vienyt, voisinkin käydä kellarista hakemassa pannunpesän tuhkat. Sit tarvii kyllä olla kamera valmiina että saan kuvia. Oli meinaan jo siinä katsomista kn he otti ekat turvekylvyt :D
Tytöt on kahta lukuunottamatta kasvattaneet höyhenet kuntoon ja ne kaksikin jotka on vielä osittain kaljuja on alkaneet kasvattaa uusia, tänään justiinsa huomasin että toisella on kaula täynnä uutta tuppea ja toisellekin on 1 uus höyhen tulossa :)
Mikä mahtais vahvistaa munankuoria? Muuta kun munankuoret? Mulla on nyt sitä tavallista suomen rehun valmistamaa täys rehua ja sen lisäksi annan siis kaikkea mahdollista kotiruokaa ja punaisia papuja jotka on suurinta herkkua. Olisko raejuusto tai piimä hyväks niille munan kuorille?
Ja kiitos vielä pätevästä vastauksesta.
Vaikka haluankin joskus vielä maatiaskanoja niin luulen että tää 'tehokanojen eläke päivät' voi olla jatkossakin mun juttu. Kiva kun joku toinenkin pitää, on sitten jossain joku ketävoi ehkä auttaa kun tulee ongelmia :)

Ai niin, mulla ne käy munimassa vuorotellen, yleensä mutta kyllä olen kerran nähnyt sellasen että olivat kaks samassa ja se muna vaan plumpsahti siihen sen toisen nenän alle. Voisko olla että se kiinnitti huomionsa muhun eikä kaveriin joka muni. Niitä pesäkoppeja mulla taitaa tällä hetkellä olla 5.
Kukkoa ei voida vielä ottaa kun naapurit ei varmaan tykkäis, mutta syksyllä kun muutetaan maalle niin on tarkoitus ottaa :)
Korpela

helleena kirjoitti:No voihan kökkö. Toiset on visin nähneet sen Olgan tikistämässä munaa. Silloin on yhteissuolesta niiden silmään punaista vilahtanut ja täts it. Ainakin noista heppatarvikkeita myyvissä liikkeissä on saatavilla sellasta violetta spräytä. Se tekee haavat ja verijäljet siniseks ja se taas hillitsee toisten kanojen nokkimaintoa haava- alueella. Kannattaa kokeilla.
Joku suositteli pihkasalvaa, se kuulemma desinfioi myös. Onko kukaan kokeillut?
Vastaa Viestiin