Tipujen hoito- lämpölamppu

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
munavaikana

Tipujen hoito- lämpölamppu

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

En löytänyt mistään vastausta tähän : Kauanko tipuille pitää olla lämpölamppu, jos ovat sisällä talossa ja pahvilla vuoratussa häkissä. Nyt koko kämpän lämpötila huitelee 25-26 asteessa, mulla ja koirilla on KUUMA :smt118 , tuo lämpölamppu on aika hyvä pitään lämpöjä yllä... lampun alla 31 lämmintä (ei ihan suoraan alapuolella vaan vieressä, alla varmaan sen 32-34).. tiput nukkuu hieman sivussa lampusta, joskus nukkuvat suoraan alla jos ovat kastuneet vesikiposta. Tarvitteeko ne sisälläkin tuota lämpölamppua ja kuinka kauan? Saavat valita, nukkuvatko heinissä, turpeessa vai hiekassa... joko voi pikkuhiljaa nostaa ylöspäin, mulla se tarkottaa seuraavaksi tuonne häkin ulkopuolelle laittamista että lämmöt tulee laskeen tipuilla sitte kerralla enemmän asteita... joka tapauksessa täällä ois se about 21 astetta kuiteski lämmintä. Ei pitäis vetää, laitoin pahvia ja retkipatjaa häkin seinille.
Meinasin kyllä siirtää nuo pihavarastoon ja sinne sitte ehottomasti lämpölampun kanssa, se on semmonen aitta jonne tulee sähköt ja joka on eristetty. Saavat siellä sitten temuta kesään asti, tilaaki löytyy, koko aitta jotain 20 neliöö, meinasin häkittää ne about puoleen tuosta...
Koskahan tuon siirron voi tehdä, ovat siis tänään tasan viikon ikäisiä? Menevät toki tuossa sisällä vielä, nyt nuilla yheksällä on L.68cm x K.75cm x P.110cm koiran näyttelyhäkki ja ei näytä vielä ahtaalta :smt017 Mie tarttisin nyt apuva tämmösiin mietintöihin ko mulla ole koskaan ollu kanoja ja tiiä miten ne ois kaikkein onnellisempia ja tyytyväisempiä :smt049
Mutta kaikki pirpanat näyttää toistaseks terveiltä, toivottavasti selviävät isoiksi potpoteiksi :smt045
Pirjo

Re: Tipujen hoito- lämpölamppu

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

No ensimmäisenä tuli mieleen, mitä tipuja sulla on? kanoista en tiedä mutta viikon ikäiset ankat mulla ainakin on ollu lämpösemmässä kuin ´huoneenlämmössä` eli oon pitänyt lämpölamppua niin että saavat valita joko n. 30 asteen lämmön tai sitten siirtyä sivummalle viileämpään. Jostain olin täältä sivustoilta lukevinani että lämpösuositus olisi noin kaksi astetta vähentäen (37:stä asteesta) per viikko; mutta käytännössä se on varmaan nopeampaa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä voin tuohon sanoa vaan että rotat sit rakastaa pikkutipuja :smt009 Multa vei melkein nuorikko mille fleurin :smt010 Kannattaa verkottaa kunnolla. Mä en uskalla ainakaan vielä viedä omiani kanalan tipulaan...
Tipuille täytyy olla erillinen lämmönlähde kunnes höyhenet on kasvanee kokonaan.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Sisällä lämpölamppu 6 viikkoon asti on yleensä hyvä, vähän rodusta riippuen. Ja jos nukkuvat vähän kuumimman paikan reunamilla, niin se on juuri niinkuin pitääkin. :smt001
wilma-juulia

Viesti Kirjoittaja wilma-juulia »

minä laitoinlasikuvulliseen roikkavalaisimeen sellaisen lampun joka ei kuumu liikaa ja koittaa kädellä ettei kuumu liikaa.Sitten lamppu laitetaan löysään villamyssyyn niin ovat kuin keinoemon siipien suojassa.ei tule huonetilaan liikaa lämpöä .vanhin on vuorokauden ikäinen ja nuorin yöllä kuoriutunut yht.6kpl
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Navettapalon kokeneena (tosin palo ei lähtenyt lämpölampusta :smt003 ) mulla nousi tukka pystyyn, kun sanoit peittäneesi roikkalampun villamyssyllä. Kannattaa olla varovainen!

Ja Munavaikana, eihän sen tipujen lämpölampun tarvi sisätiloissa olla lämpölamppu, mä olen laittanut niille ihan tavallisen lukulampun lämmittämään tipulan yhtä nurkkaa. Jos ihan lampun alle saat sen 36 astetta ja muualla tipulassa on viileämpää, niin ne itse säätelevät missä kohtaa haluavat lämmitellä. Eikä sun ja koirankaan tarvi läähättää :smt110
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä kanssa sisällä ihan tavallinen 60w hehkulamppu lämmittää tipuja tarpeeksi. Ja minä myös miettisin udelleen villamyssyn sijoittelua :shock:
munavaikana

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Kiitos vastauksista !!! Mä teen siis niin että piän tuota lämpölamppua vielä kuusviikkosiksi, :blob6: vois kyllä kokeilla tavallistakin lamppua tykkäävätkö siittä...hmm...mietintään :smt045

Hauskaa Pääsiäistä :occasion7:
PiaSalo

Viesti Kirjoittaja PiaSalo »

Mitä olette mieltä, jos tipuilla pitää päivällä päällä lämpölamppua ja yöksi, kun itse nukun laitan niille lämminvesipullon ja lampun pois. Tähän ajatuksena se, että itse nukun tuvassa ja tiput jyrsijöhuoneessa tuvan viereisessä kammarissa (jossa ei ovea). Eli tipujen lampun valo loimottaa suoraan sänkyyn ja minä en kyllä silloin saa nukutuksi. Ja pelkään, että mysö jyrsijät tarvitsevat yöksi pimeyttä, kun ovat pimeä aktiviisia, eli jatkuva valo stressaa niitä. Mietin myös ns. virallista lämpölamppua, jossa punertava valo, mutta minun nukkumista sekin varmaan häiritsee.
Haluan kuitenkib hoitaa tiput parhaalla mahdollisella tavalla, mutta haluaisin itse myös nukkua ja pitää jyrsijöiden elämän normaalina..
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Itseasiassa se punainen valo ei varmaankaan rassaa ketään teistä liiaksi, varsinkin jos hommaat sen jossa on kaksi tehoa.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

On myös keraamisia lämpölamppuja joista ei tule kuin lämpöä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin