Mie olen ihan alottelija mutta tässä listaa mitä mulla on ja ajatuksia mitä tarttee VIISAAMMAT VOI KORJATA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ:
-turvetta kuivikkeeksi tai jotain muuta kuovittavaa
-Betadine-puhdistusainetta varmuuden vuoksi
-kylpyhiekkaa (mulla saksalaista, sisältää kalkkirakeita ja muita mineraaleja, tarkotettu papukaijoille) kai joku tavishiekka käy... syöpäläisiä voi kokeilla torjua kesällä hienolla tuhka-hiekka sekoituksella????
-Kupuhiekkaa, mull on tuota osterinkuori rouhetta seassa, isoille käy hiekotussepeli- tyyppinen sora.
- Lämpölamppu tai vastaava lämmitin
- pikkutipuille vedoton tila jossa eivät eksy lämmöstä.
- Tilaa kaikille tarpeeksi, mulla on poikasvaiheen sisällä ja kesällä menevät maalle jossa on T.i.l.a.a.
- Jonkisortin matolääkitys kesällä??? Ei varmaa tietoa vielä...
-Kalkkia, mikään puutarhakalkki ei vissiin käy, kanakalkki maksaa n.10e iso säkki, mut oli loppunu Lakkapäältä, koitan korvata keitetyllä munalla ja munankuorilla tilannetta kunnes saan sitä (ja tuo punaheltta pitäis olla täysrehua niin periaatteessa ei kai pitäis tarvita erikseen. olen kuitenki käsittäny että eivät voi saaaha liikaa jos sitä on erikseen tarjolla eikä lisättynä ruokaan eli kippo josta itse napsivat).
-Vettä, mulla on tipuille pieni juoma-automaatti ja sit isompi kans, aina oltava ja ehottomasti puhasta!!!!
-Kauraa, mulla on kokonaista että saavat nokkia ja ruuansulatus toimii sekä kasvatan vihreää tästä
- Kaikkia erilaisia siemeniä, kaupasta jotain undulaateille tarkotettua, pähkinöitä ja siemensekoituksia NÄIHIN SAA PALAMAAN RAHAA
-Punaheltta rehua, ei kai pakollista ja eivät mulla varmaan edes syö sitä ku saavat muutakin "Oikeaa ruokaa", Voikohan Punahelttaan sekoittaa esim pieniä siemeniä jne???? mie meinasin...
-Tipuleipää
Ohje alla
-Vihreää tuoretta ruohoa ja paljon, mulla on joka mahollinen paikka kasvamassa tätä
- Ruuantähteitä, mutta vain vähän kerrallaan jos uutta ruokaa ettei mene lörtsylle
- Heinää mulla on säkillinen, saavatpahan touhuilla jotaki jos ei muuhun tartte
-Lisäks syötän ehkä vihanneksia, hedelmiä, viljatuotteita missä menee päiväys, kannattaa näissä hommissa varmaan järjellä koittaa antaa...
Kannattaa selata tää munis läpi, kaikki ruokintavinkit kyll löytyy ja muitaki ohjeita

jos ei löydy nii kyll joku silti tietää ko kysyy.
Tipujen ensileipä
(voi varmaan muokkailla makunsa mukaan mitä sattuu löytyyn, mut löysin netistä tallasen kivan ohjeen)
100g kananmunaa kuorineen (murskaa kuoret)
250g rahkaa
50g öljyä
purkki tonnikalaa öljyssä
50g pellavansiemeniä
50g auringonkukansiemeniä
50g kurpitsansiemeniä
30g seesaminsiemeniä
50g soijarouhetta
200g raastettua porkkanaa
150g ohrajauhoa
50g vehnäjauhoa
100g kaurahiutaleita
2tl leivinjauhetta
1tl soodaa
Kippaa kaikki kulhoon jauhot päällimmäisenä ja niihin leivinjauhe ja sooda.
Pyörittele ensin jauhoihin nostatusaineet ja sitten koko sotku taikinaksi.
Voitele vaikka öljyllä.
Laita silikonivuokaan ja paista 175 astetta noin 30 min ja peitä leivinpaperilla. Paista vielä toiset 15min.
Kai ne kaikki syö samaa tai samantyyppistä ruokaa mutta voisin kuvitella että esim kalkkirakeet ja isot siemenet, pähkinät kannattaa viiruille hienontaa enemmän ja muissaki jutuissa ottaa tuo koko huomioon....
Jännittää jännittää... jos mulla ei onnistu haudonta niin käyn jostaki ostaan niitä tipuja sitte, muutenhan mie hössöttäisin ihan turhaan