Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

munavaikana

Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Hmm... Maatiaisen munia lilluu, hilluu ja kasvaa omatekosessa virityksessä (styroksia akvaarion ympärillä, lamppu ja vettä+7 lämpömittaria) :) Lautapihti ja Annemari lähetti munia (otin kahdesta paikkaa jos kuljetuksessa joku menee mönkään, niin onpahan toivoa ees toisista). Kuljetukset onnistu loistavasti, kiitos kaunis.
Noh, näyttää siltä että 17 munasta 15 on verisuonittunu (OMG :shock: ), tänään siis viides päivä. Eli L:n munista lähti kaikki 10, A:n munista viis/seittemästä. Mutta mikähän yhessä munassa on, ku seki oli lähteny verisuonille, mutta keltuaisia näytti olevan kaksi ja täytti melekin koko munan sisällön? Tapanko? Entä kannattaako säästää nuita kahta, jos en vain osannu kattoa... Niissä A:n munissa on tuhottoman paksut kuoret :) Tässä voi käydä vielä miten vaan, mut taitaa olla aika hyvin tähän mennessä, jos nuinki moni startannu postin tuomista? Ehkä toivoa on tipuista :smt055

Kuvia jos jollaki kiinnostaa ja jos osaan liittää:

Härpäke ja kriittiset ohjeet seinällä:
Kuva

Lämpö:
Kuva

L:n munat merkattuna:
Kuva

5pvä:
Kuva
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Anna olla vaan seki koneessa jossa näyttäis olevan kaksi keltuaista,ne osaa joskus yllättää,en oikein usko että sielä onkaan kahta keltuaista kun munien koko on niin normaali,mukava ku kuljetus ja alku onnistui niin hyvin :smt023
Pirjo

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Hieno läpivalaisukuva!!! Onnea haudontaan :smt041
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Okei, voi olla että katoin sen munan väärin, täytyy illemmalla otta kuva siittä :)
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Joo, mää aukasin sen "kaksoismunan" ku ei siinä sittekkää ollu niitä verisuonia, tässä kuva ku näkyy minusta ihan selvästi kaks eri keltuaista:

Kuva

Ja tässä avattuna, toisessa laijassa oli pikkusen verta:

Kuva


Noh, se oli sitte "tyhjä", mutta aika erikoista.... Aukasin sen toisen tyhjän kans ja siinä tuo keltanen osa oli kaks kertaa pienempi.... Mut viistoista muuta kehittyy hyvää vauhtia, malttasi nyt olla hipelöimättä niitä koko ajan :smt049
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Vaikeaa saaha läpivalasusta kuvia ko alkaa olemaan tosi tummia sisältä (viikko sitte pe illalla hautomoon eli jotain about 6 täyttä päivää pömpelissä)
tätäki joutu mulukkaahmaan konneela :) (näkkyy minun lyijykynäsuttuki- kääntöjä varten):

Kuva


Mutta kaikki 15 munaa kehittyy samaa vauhtia, vaikka lämmöt heiluu aika paljon, jokkaisessa sykkii jotaki. Kuuluukohan niitten alkioitten vetää jotain sambaa siellä sisällä(?), melko levotonta sakkia...vai onko se sydän.....
Mulla on seittemän lämpömittaria koneessa ja 35-39 välillä huitelee lukemat, joka mittarissa eri :smt017 Kosteusmittareita ei oo ko yks mut se on ollu ok koko ajan.
Ja hintaa hautomolle tuli about 5 euroa, joten en mie olettanu että tämä näin hyvin alkaa :blob7: Muttako ei jaksais oottaa että syntyykö vai eikö.....
Gainsay

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Tuttavan pikkupojat hautoi navetan patterilla ja tipuja tuli.Sattumalta,jos on oikeat olosuhteet voi mikä tahansa onnistua.
Onnea haudontaan.
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Kiitos, jännitys kasvaa päivä päivältä [-o< , onneksi saa täällä käyä kyseleen ja ihmettelleen....
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Vielä viikko ootusta :bounce:
Tartteeko erikseen kalkkia jos osti kanan rehua jossa luki että on kaikki (punahelttaa), kylpyhiekkaa jossa seassa jotain kalkkia ja erikseen kupuhiekkaa jossa on osterinkuoria ja syöttää aluksi kananmunia? Syötetäänkö koko muna kuorineen vai pelkkiä kuoria? Ja sit sitä "erikoisleipää"... Sit on kaiken maailman siemeniä ja herkkuja lisäks, mulla lähtee aina lapasesta :smt043

Tässä vauvala:
Kuva

ja tässä:
Kuva

Tähän sitte väkerrän paikan siirrän lämpölampun kanssa tähän ku ei mahu akvaan.... ja sit tästä äitille toukokuussa eläkeläis/synttärilahjaksi, pääsevät tiput maalle (äitillä on maailman paras lapsi, heh, son vinkunu kanoja monta vuotta ku niillä on penikkana kotona ollu joskus, nyt se sitten saa omia ku aikaa hoitaa ja paikka maalla):
Kuva

Samperin viherpeukalo minua ko en ossaa rairuohoa ees kasvattaa....

Hih, ko mie soitin terveystarkastajalle mun pikku projektista (mulla talo kaava-alueella) nii ensin se oli että mitä V*****a, sit se nauro, ja juttu vaihtu, että Ei S****a...Ja sain luvan tipun kasvatukseen :smt055
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Jännitys tiivistyy, pitäis To-Pe alkaa tapahtuun.... Munat melko tummia, ei näe enää enää kunnolla valaistessa. Näkyy ilmakuplan puolelta katottaessa pieniä sambaajia :smt035 Kuva on huonolaatunen, tumma osa on oikeesti isompi mut valottu vähän väärin

Kuva

Tein vesitestin tänään, kelluivat jonku verran pinnan yläpuolella.

Kuva

Kaikki mittarit runksuttaa iloisesti eri lukemia, olen ottanukaikista keskiarvon mukaan noin suurinpiirtein, tuo kosteusmittarin lämpömittari on aina ollu paljo lämpimämpi ko muissa... joku tuuletin ois auttanu varmaan tasaan lämpöjä. Mie olen kuiteskii vaihellu paikkoja eri puolille mööpeliä että paistuvat sitte kaikki tasasesti...

Kuva

Reunaan laitan rättejä vielä ennen loppua et ei nuo verkot näy

Kuva

Lisää kuvia loppuviikosta :smt003
Mimi30

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Onnellista odotusta sinne! :smt001 Hieno tuo tuleva tipula! :smt023
chiking

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja chiking »

:smt007 teillä jo noin lähellä h-hetki :smt007 mistä muuten kävit ruuat ja hiekat jne ostaan?entä tuon lämpölampun?
Meillä vielä 3 viikkoa kuoriutumiseen :smt015
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Joo jännää hommaa :smt043
Lämpölamppu Lakkapäältä, käyt tinkaan Hessun kans niin myy alennuksella, oikea hinta jotain 15e. Sieltä tuo kananrehu kans 26e/40kg. kalkkia ei ollut varastossa....(onkohan hapitsulla mitään liikettä? Keminmaassa ois Agri....)
Noh onneks tilasin Zooplussalta: Hiekkaa jossa ravinteita ja kalkkia , osterinkuorimursketta (syötän vielä kananmunankuoria kaveriks ja koitan jostain saaha tuota kalkkia), juoma-automaattia jne, tavara paljon halvempaa ko suomessa. Zooplussan tavara tulee saksasta ilman postikuluja ja kotiovelle kannettuna, aikaa menee tilauksesta reilu viikko ku ovat kotona - koska ulkomaanmaksu kestää ennenkö näkyy niitten tilillä n.3-4pvä sit kuljetus jotain 3 päivää..... halpaa ja ok laatusta tavaraa, varma ja helppo kauppa, jos kysyt sähköpostilla tilauksesta niin vastaus tulee samana päivänä, suosittelen. Ja tuovat tosiaan kotiovelle asti niin siks tilasin tuota hiekkaaki sieltä 25kg se DHLn kuski vielä kehtas kysyä et nostetaanko sisälle ko painaa aika paljon, mie kattoin sitä hittaasti ja nostautin yhellä käellä sen paketin kantoon, nauratti molempia :smt005
Ja Djurmagasiinetista Haaparannalta ruokaherkkuja ja tipun juotto-automaatti makso alle 2e, en jaksanu alkaa askarteleen tuohon hintaan itte.
Turve kaverilta ja kaurat kanssa. Ne ei maksa ostettunakaan varmaan paljon.
Hautomo on omatekoinen härpäke, siihen meni 5e :smt045 Ja vauvala vanha akva, sit ku kasvaa nii tohon koiran häkkiin ja siittä pihavarastoon ja siittä maalle.
Kokonaisuudessaan menny rahaa takuulla alle 100e ja olen ostanu kaikkea turhaa ja tyhjänpäivästäki jo tuohon, mut mun vauvoille vain parasta :smt049
Tipuja saa tulla kattoon jos niitä syntyy, mulla alkaa 2 viikon "äitiysloma" :smt060 Heh, syntyis nyt vain, itku tullee jos ei onnistu.....
chiking

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja chiking »

:smt017 mitäs kaikkea ne poikaset nyt tartteekaan ruuaksi jne?oo kerinny aatellakkaan niin pitkälle :smt005 onhan tässä peräti 3 viikkoa aikaa kuoriutumiseen :smt044 sen verta kysäsin lakkapäällä että löytyyhän varastosta punahelttaa :smt005
Syököhän kaikki poikaset samoja?eli ankat,kanat viirut :smt017
munavaikana

Re: Omatekosesta ja ensimmäistä kertaa....

Viesti Kirjoittaja munavaikana »

Mie olen ihan alottelija mutta tässä listaa mitä mulla on ja ajatuksia mitä tarttee VIISAAMMAT VOI KORJATA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ:
-turvetta kuivikkeeksi tai jotain muuta kuovittavaa
-Betadine-puhdistusainetta varmuuden vuoksi
-kylpyhiekkaa (mulla saksalaista, sisältää kalkkirakeita ja muita mineraaleja, tarkotettu papukaijoille) kai joku tavishiekka käy... syöpäläisiä voi kokeilla torjua kesällä hienolla tuhka-hiekka sekoituksella????
-Kupuhiekkaa, mull on tuota osterinkuori rouhetta seassa, isoille käy hiekotussepeli- tyyppinen sora.
- Lämpölamppu tai vastaava lämmitin
- pikkutipuille vedoton tila jossa eivät eksy lämmöstä.
- Tilaa kaikille tarpeeksi, mulla on poikasvaiheen sisällä ja kesällä menevät maalle jossa on T.i.l.a.a.
- Jonkisortin matolääkitys kesällä??? Ei varmaa tietoa vielä...
-Kalkkia, mikään puutarhakalkki ei vissiin käy, kanakalkki maksaa n.10e iso säkki, mut oli loppunu Lakkapäältä, koitan korvata keitetyllä munalla ja munankuorilla tilannetta kunnes saan sitä (ja tuo punaheltta pitäis olla täysrehua niin periaatteessa ei kai pitäis tarvita erikseen. olen kuitenki käsittäny että eivät voi saaaha liikaa jos sitä on erikseen tarjolla eikä lisättynä ruokaan eli kippo josta itse napsivat).
-Vettä, mulla on tipuille pieni juoma-automaatti ja sit isompi kans, aina oltava ja ehottomasti puhasta!!!!
-Kauraa, mulla on kokonaista että saavat nokkia ja ruuansulatus toimii sekä kasvatan vihreää tästä
- Kaikkia erilaisia siemeniä, kaupasta jotain undulaateille tarkotettua, pähkinöitä ja siemensekoituksia NÄIHIN SAA PALAMAAN RAHAA :smt044
-Punaheltta rehua, ei kai pakollista ja eivät mulla varmaan edes syö sitä ku saavat muutakin "Oikeaa ruokaa", Voikohan Punahelttaan sekoittaa esim pieniä siemeniä jne???? mie meinasin...
-Tipuleipää Ohje alla
-Vihreää tuoretta ruohoa ja paljon, mulla on joka mahollinen paikka kasvamassa tätä :smt043
- Ruuantähteitä, mutta vain vähän kerrallaan jos uutta ruokaa ettei mene lörtsylle
- Heinää mulla on säkillinen, saavatpahan touhuilla jotaki jos ei muuhun tartte
-Lisäks syötän ehkä vihanneksia, hedelmiä, viljatuotteita missä menee päiväys, kannattaa näissä hommissa varmaan järjellä koittaa antaa...
Kannattaa selata tää munis läpi, kaikki ruokintavinkit kyll löytyy ja muitaki ohjeita :smt024 jos ei löydy nii kyll joku silti tietää ko kysyy.

Tipujen ensileipä
(voi varmaan muokkailla makunsa mukaan mitä sattuu löytyyn, mut löysin netistä tallasen kivan ohjeen)

100g kananmunaa kuorineen (murskaa kuoret)
250g rahkaa
50g öljyä
purkki tonnikalaa öljyssä
50g pellavansiemeniä
50g auringonkukansiemeniä
50g kurpitsansiemeniä
30g seesaminsiemeniä
50g soijarouhetta
200g raastettua porkkanaa
150g ohrajauhoa
50g vehnäjauhoa
100g kaurahiutaleita
2tl leivinjauhetta
1tl soodaa

Kippaa kaikki kulhoon jauhot päällimmäisenä ja niihin leivinjauhe ja sooda.
Pyörittele ensin jauhoihin nostatusaineet ja sitten koko sotku taikinaksi.
Voitele vaikka öljyllä.
Laita silikonivuokaan ja paista 175 astetta noin 30 min ja peitä leivinpaperilla. Paista vielä toiset 15min.

Kai ne kaikki syö samaa tai samantyyppistä ruokaa mutta voisin kuvitella että esim kalkkirakeet ja isot siemenet, pähkinät kannattaa viiruille hienontaa enemmän ja muissaki jutuissa ottaa tuo koko huomioon....


Jännittää jännittää... jos mulla ei onnistu haudonta niin käyn jostaki ostaan niitä tipuja sitte, muutenhan mie hössöttäisin ihan turhaan :smt049
Vastaa Viestiin