Vai että salmonellaa...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Gisli

Re: Vai että salmonellaa...

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Seuraavanahan ne pitää sitten rehuvarastot rekisteröidä... mitähän ne vielä keksii. Minä kun uskon että ne influenssat sun muut, pääse tänne aina jotain kautta, jos on päästäkseen. vaikka kaikkea miten säädeltäisiin. Vaikka onhan se sitten helpommin hallittavissa, kun tietää mahdolliset leviämisreitit. Ehkä.

Välillä minusta tuntuu että me lintuharrastajat itse nosttamme nämä asiat enemmän esille, kuin mitä muut... Eräänkin kerran kun puhuin tästä rekisteröitymisestä ei-lintu-harrastajille, he käsittivät sen melkein niin, että linnut kantavat aina jotain tartuntatautia. Vai liekkö vika sitten minun lauseenrakenteissa :smt003 Mutta eihän tämmöinen tietenkään mitenkään positiivista kuvaakaan vahvista, kun on tieto siitä että tällainenkin sääntö on tarpeen...

Toisaalta muistan ajan, jolloin kilpikonnat olivat harvinaisempia lemmikkejä täälläpäin, ja niistä puhuttiin pelkästään samonellatartuttajina. Ei saanut pienenä edes silittää tuttavani konnaa, ja jos pääsikin, tuli kädet sen jälkeen mennä välittömästi pesemään. Mikä on tietysti ihan hyvä. Mutta jäihän siitä lapselle vähän hysteerinen vaikutelma, että uskaltaakokaan niihin enää koskeakaan... Nykyään tämäkin on minusta vähän rennommin suhtauduttava asia, ja kilpikonnia on pienilläkin lapsilla lemmikeinä.
Jospa kanatkin saa taas pian paremman julkisuusnäkymän lemmikeinä :smt001
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Salmonellasta tuli mieleeni tapaus, kun annoin tutuillemme 2 munakennoa joissa kummassakin oli 15 mein kanojen tuoreitamunia... seuraavana iltana tuli ukolle puhelu, jossa tämä tuttu isäntä oli hyvinkin tuohtunut, kun näyttää siltä, että mein munissa varmaan on salmonellaa. Molemmilla vatsat kuralla... olivat syöneet ne kaikki 30 munaa yhdellä kertaa :smt017
Vaikka tiedän ettei salmonellaa ole, ja vähän huvittikin, niin kyllä mä myös suutui, että omaa idioottimaisuuttaan saivat vatsanasa sekaisin, ja ekana ollaan salmonellasta vaahtoomassa meille. Sinne ei ole munia enää annettu.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

:smt043 :smt044 ihan oikein , että kuralle menivät.. ahmimisesta on yleensä seurauksensa.. muistan kun eka kerran paistettiin ukon kanssa oma joulukinkku... eipä tullut mieleen salmonella, vaikka hajuhaitat oli ihan hirveet, puolkiloo ainakin ekaistumalla syötiin / lärvä.... :smt045 sun olis pitänyt syöttää kanoilles pelkkää silakkaa, niin olis ollut se kaupanmunan maku... :smt002
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Minul ilmesty toho kulmakarvojeni väliin taas sellanen kurttu salmonella- ja pääsiäismunatohotuksest.

50 viikkoa vuodesta saan kuunnella kommentteja "Hyi ja voi :smt018 mitä te noita kanoja pidätte ja noin paljon vielä ja likaavat vaan ja ovat vaivoiksi :smt018 ja maksaa niitten ruuatkin ihan hirveesti ja mitä te niillä ja on se hullua kun sinä niitten kanssa viihdyt, kaulat poikki vaan kaikilta, hävittää ne pitäis..." jne! Ja sitten ne loput 2 viikkoa vuodesta, aina näin pääsiäistä edeltävänä aikana: "Liirunlaarumloorum :smt050 mitäkuuluuihanaa :smt054 onko teillä munia kun tarttis pääsiäisleivonnaisten tekoon 2 tusinaa - 60 kpl?" No, näinhän se on mennyt jo usiamman vuoden ja tähän olen oppinut sopeutumaan huumorilla. Mutta kun juur nyt tapahtui salmonellakatastroohvi, oli löytynnä jonku farmin munista salmonellaa ja nyt sitten kukaan ei uskalla ostaa minkään tuottajan munia, koska tämän salmonellamunatuottajan nimeä ei haluta julkistaa. Ja miulta hingutaan paniikissa entistä enemmän munia nyt sitten, koska :shock: "ei uskalleta ostaa kaupan munia kun niissä voi olla salmonellaa". Joo. Mikähän sen sitten takaa ettei meitin munissa oo salmonellaa? :smt017 Eihän niissä sitä "ole" kun sitä ei ole todettu kun en käytä tarkastajiakaan täällä kun en munia myyntiin tuota. Ja mitä se auttais jos tarkastaja kävis kerran, pari vuodessa, kun salmonella voi iskeä muuna aikana,ja eikös kanat parannu siitä itestään, omin avuin, 2 viikossa? Ilmaseksi niitä annan kun emme niitä kaikkia itse pysty kuluttamaan, ja vakio-ottajille olen terottanut että niitä ei saa syödä raakana, ei saa maistaa raakaa kakkutaikinaa, ei saa tehä majoneesia niistä, ei missään muodossa raakana. Käsienpesusta en ole sanonut kun pidän sitä itsestäänselvyytenä.

Eikös se rakkaat kanssamunailijani ole silleen että kypsennettynä ei salmonellamunasta saa salmonellaa? (Nämä pääsiäisenä hingutut munat vieläpä menevät nimenomaan sellaisten leivonnaisten tekoon jotka kypsennetään vähintään 250 asteessa, pihauunissa se menee varmaan ainaki 300 asteeseen. Sinnehän vois laittaa vaikka kanankakkakasan paistumaan, syödä sen torttuna ja siltikään ei sais tartuntaa, eikö niin!?) Ja jos munan käsittelyn jälkeen pesee kätensä huolellisesti, niin silloin salmonellatartuntavaara on pois? Minä olen näin yksinkertasesti sisäistänyt tämän salmonellajutun. Olenko ihan hakoteillä??

Jos olen oikeilla jäljillä niin voisin laittaa tänä pääsiäisenä munapussiin mukaan tietopläjäyksen salmonellasta. Saispahan miehenikin taas vaihteeks sitten hävetä silmät päästään tämän kanatohotukseni takia. :smt003 Pitäis vaan tehä se tiedote kreikaks. Työtä se vaatii, koska jos sen tästä nyt vaan sutasen kirjottaa niin tällä kreikankielentaidollani siitä ei tulisi tämän kummempi tiedote: "Sinä olla tyhmä jos sinä laitta kakkamuna sinun suu" :smt040
Gisli

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Kotopullaki kirjoitti:ja vakio-ottajille olen terottanut että niitä ei saa syödä raakana, ei saa maistaa raakaa kakkutaikinaa, ei saa tehä majoneesia niistä, ei missään muodossa raakana. Käsienpesusta en ole sanonut kun pidän sitä itsestäänselvyytenä.
Minä ainakin syön aina raakaa kakkutaikinaa. ja pullataikinaa.... Voikohan salmonellalle tulla immuuniksi... :smt003 Ei oo kyllä itsellä vaan koskaan ollut mitään oireita.

Mutta niin kai se on että hyvä hygienia riittää tuohon tartunnan estämiseen. ja eikai se ihmisilläkään mikään kuolemanvakava tauti ole?
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Kotopullaki kirjoitti: "Sinä olla tyhmä jos sinä laitta kakkamuna sinun suu" :smt040
Kiitos päivän nauruista :smt005 :smt005 :smt005
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

70 asteessa pitäis salmonella kuolla, mutta ei kuole pakastamalla. Hyvä käsihygienia on kaiken A&O.
Ei ole tänä päivänä salmonella tappava tauti, viikon IV-antibiooteilla hoituu lavantautikin, eli se pahin, salmonella Typhi. Lavantaiti muotoa ei yleensä kyllä kananmuniosta saa, se on Intian tai jonkun muun kaukomaan tuliainen.
Niin ja itse kyllä maistan raakaa kakkutaikinaa surutta.
kukkonen

Viesti Kirjoittaja kukkonen »

Voi hitsi,opettaja toverini juuri sanoi että olisi aivan mahtavaa jos lasten kanssa voisi tuollaista tehä, tekisi oppimisesta taas vähän hauskempaa!

Huom! Ylläpito poistanut aiheeseen kuulumattoman mainoksen. /Mimmi
Viimeksi muokannut kukkonen, 04 Touko 2011, 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun opettajakaverini oli aivan ihastuksissaa kun soitin et on tipuja. Omien lastensa kanssa tuli niitä paijaamaan, siinä paijattiin sitten muutkin eläimet ja taas tiput. Ei sanaakaan salmonellasta, suurin huoli tuntu olevan kaniallergia :smt005 Lupasi tulla myös naapurin lasten kanssa tipuja katsomaan. Teen omien kanojen munista majoneesin ja maistan kakkutaikinaa :smt002 Koskaan en oo salmonellaa sairastanu, mutta äiti väittää et oon immuuni kaiken sen päiväkodissa napostellun naakan jätösten jälkeen :smt036
viki1970

Viesti Kirjoittaja viki1970 »

"Ja jos nyt sattuis niinkin ikävästi käymään, että niissä tipusissa olis joku pöpö tai vastaava, joka vois siirtyä koko koulun oppilaisiin esimerkiksi ns.ruokajärjestäjän kautta(toimii apulaisena ruokalassa) niin onhan ainekin sitten asiapaperit mistä katsoa, mistä munat on koululle "ostettu" ja näinollen voidaan ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin ja pahimmassa tapauksessa varoalueasioihin ym. muihin."

Näin kirjoitin alussa, mutta eipä tosiaankaan sillon "suuressa viisaudessa" tullu mieleenkään vaihtoehto, että ne pienet tipuset voikin saada lapsilta/kaikilta ihmisiltä jonkin taudin, jonka ne sitten koti palatessaan tartuttaa kantakanalaan...TOIVOTTAVASTI MAX3 KAIKKI ON KUITENKIN KUNNOSSA?
(mietelmä perustuu tähän IB-tautiin ja lukemiini kanaloiden pitäjien varotoimenpiteisiin)
Vastaa Viestiin