Minul ilmesty toho kulmakarvojeni väliin taas sellanen kurttu salmonella- ja pääsiäismunatohotuksest.
50 viikkoa vuodesta saan kuunnella kommentteja "Hyi ja voi

mitä te noita kanoja pidätte ja noin paljon vielä ja likaavat vaan ja ovat vaivoiksi

ja maksaa niitten ruuatkin ihan hirveesti ja mitä te niillä ja on se hullua kun sinä niitten kanssa viihdyt, kaulat poikki vaan kaikilta, hävittää ne pitäis..." jne! Ja sitten ne loput 2 viikkoa vuodesta, aina näin pääsiäistä edeltävänä aikana: "Liirunlaarumloorum

mitäkuuluuihanaa

onko teillä munia kun tarttis pääsiäisleivonnaisten tekoon 2 tusinaa - 60 kpl?" No, näinhän se on mennyt jo usiamman vuoden ja tähän olen oppinut sopeutumaan huumorilla. Mutta kun juur nyt tapahtui salmonellakatastroohvi, oli löytynnä jonku farmin munista salmonellaa ja nyt sitten kukaan ei uskalla ostaa minkään tuottajan munia, koska tämän salmonellamunatuottajan nimeä ei haluta julkistaa. Ja miulta hingutaan paniikissa entistä enemmän munia nyt sitten, koska

"ei uskalleta ostaa kaupan munia kun niissä voi olla salmonellaa". Joo. Mikähän sen sitten takaa ettei meitin munissa oo salmonellaa?

Eihän niissä sitä "ole" kun sitä ei ole todettu kun en käytä tarkastajiakaan täällä kun en munia myyntiin tuota. Ja mitä se auttais jos tarkastaja kävis kerran, pari vuodessa, kun salmonella voi iskeä muuna aikana,ja
eikös kanat parannu siitä itestään, omin avuin, 2 viikossa? Ilmaseksi niitä annan kun emme niitä kaikkia itse pysty kuluttamaan, ja vakio-ottajille olen terottanut että niitä ei saa syödä raakana, ei saa maistaa raakaa kakkutaikinaa, ei saa tehä majoneesia niistä, ei missään muodossa raakana. Käsienpesusta en ole sanonut kun pidän sitä itsestäänselvyytenä.
Eikös se rakkaat kanssamunailijani ole silleen että kypsennettynä ei salmonellamunasta saa salmonellaa? (Nämä pääsiäisenä hingutut munat vieläpä menevät nimenomaan sellaisten leivonnaisten tekoon jotka kypsennetään vähintään 250 asteessa, pihauunissa se menee varmaan ainaki 300 asteeseen. Sinnehän vois laittaa vaikka kanankakkakasan paistumaan, syödä sen torttuna ja siltikään ei sais tartuntaa, eikö niin!?)
Ja jos munan käsittelyn jälkeen pesee kätensä huolellisesti, niin silloin salmonellatartuntavaara on pois? Minä olen näin yksinkertasesti sisäistänyt tämän salmonellajutun. Olenko ihan hakoteillä??
Jos olen oikeilla jäljillä niin voisin laittaa tänä pääsiäisenä munapussiin mukaan tietopläjäyksen salmonellasta. Saispahan miehenikin taas vaihteeks sitten hävetä silmät päästään tämän kanatohotukseni takia.

Pitäis vaan tehä se tiedote kreikaks. Työtä se vaatii, koska jos sen tästä nyt vaan sutasen kirjottaa niin tällä kreikankielentaidollani siitä ei tulisi tämän kummempi tiedote: "Sinä olla tyhmä jos sinä laitta kakkamuna sinun suu"