Mistä viiriäisiä (ja hautomisesta)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kite

Re: Mistä viiriäisiä (ja hautomisesta)

Viesti Kirjoittaja kite »

Ja heitänpä osuvaan otsikkoon lisää tekstiä...

Siis mistä tähän vuoden aikaan (keväällähän niitä piti olla, mutta...)???? :(

Vai vuosiko pitää taasen odotella? Ehkä se tämmöselle "Mulle kaikki heti" tyypille on ihan hyvä joutua odottelemaan.. :smt003
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei ole mitenkään vuodenaikaan sidottu viiriäisen lisääntyminen :smt002 Munivat läpi vuoden, kun vaan on sopivat olosuhteet ja hautomakone toimii milloin vaan!
kite

EI varmaan olekaan, mutta kun tipukasvatus tuntuu viiruilla olevan hankalan puoleista, niin ajattelin notta jos niitä ei kukaan ala hautomaan (edes koneella siis) muulloin kun keväisin... ;)
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä haudotaan kyllä viiruja ympäri vuoden ja ehkä eniten juuri talvella, kun silloin kone on paremmin vapaa kananmunilta :smt002. Meillä olis lähes jatkuvasti myytäviä viiruja, mutta kun ollaan kovin kaukana sun kotikonnuiltasi, kite... :smt009
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, meilläkin tiput on joka tapauksessa sisällä keinolämmön alla, niin että senkään suhteen vuodenajalla ei ole mitään väliä. Minäkin haudon viiriäisiä myös talvella. Eilen meni koneeseen uusi erä munia, mutta seuraavan laitan varmaan sitten vasta loppukesästä kun nuo uudet tiput alkavat munia.

Eikä mun kokemuksen mukaan viiriäisten poikaskasvatus ole mitenkään erityisen hankalaa. Nehän kasvaa kohisten ja ovat aikuisen kokoisia jo reilun kuukauden iässä.
kite

Kasvaahan ne nopeasti, jos säilyvät ne ekat viikot hengissä ja hukkumatta tmv... :shock:

Koneen minäkin hankin, mutten uskalla alkaa niitä hautomaan, kun eivät kuitenkaan pysy hengissä... :-"
*pessimismi valtaa alaa...*
kite

Rusina: miten kaukana? Jos joku kyyti kuitenkin järjestyisi...

*siis ei mulla mikään kiire ole, mutta... * :smt002 :smt007 :smt060
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Tsiisus. On tasan eka ja vika kerta kun meillä viirutiput ovat samoissa tiloissa kuin ihmiset. Tuo ääni on aivan karsea mikä niistä lähtee. Mulla on armoton päänsärky ihan tuon kirkumisen takia. :( Mulla on harvinaisen hyvä tai ainakin herkkä kuulo etenkin äärimmäisen korkeille äänille (kuulen myös sen elektronisen hiirenkarkottimen äänen, jota ihmisen ei pitäisi kuulla) ja tämä menee mun sietokyvyn yli. Jos nuo nyt hengissä selviävät nin toivottavasti tuo ääni muuttuu, koska muuten meille eivät kyllä jää. Ei ne aikuiset kyllä kuulostaneet tuolta.... Kana- ja ankkatipujen piippaus on "sarjaa altto" tämän rinnalla. :smt009
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Siis miten mä en muista että meillä ois viirutiput pitäneet oikein mitään ääntä :smt017 . Voi olla kyllä muistissa vikaa :smt005

kite: meillä oli viirutiput muovilaatikossa johon tein just sen kokosen reiän että sai undulaattien juoma-automaatin siitä reiästä, siihen eivät päässeet hukkumaan ja sopi hennoille nokillekin alkuun hyvin :) Sit kannesta irrotin keskustan ja laitoin verkon tilalle (kissavara :smt003 ). Meillä ei kuollut yksikään viiru :) Nyt ois munia reilu kymmenen koneessa joista pitäis tulla tipuja..ööö joskus viikon päästä :)
Lytikka

Viesti Kirjoittaja Lytikka »

Minuakin kiinnostaisi tietää että paljonko pitää kosteusprosentti olla viiriäisten haudonnassa?
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Täällä Etelä-Savossa olisi tarjolla viiriäisiä... Tosin sukupuolia ei vielä kaikista näe ja ikääkin on vasta 3,5 viikkoa. Mutta eihän tässä mene kuin muutama viikko, niin ovat jo hyvinkin kuljetettavissa. Yksi aikuinen kukkokin olisi jouten (pata odottaa :smt027 )... Ja halukkaille voisin kyllä vielä yhden satsin vaikka lykätä koneeseenkin, kunhan se kolmen viikon jälkeen vapautuu... Eka konehaudontani onnistui todella hyvin; kaikilla varpaat kunnossa, ei yhtään kuolleita, 21 munasta vain neljä oli tyhjiä ja muista kuoriutui terhakka tipu :smt049 . Meille vain ei noita viiruja niin paljoa mahdu, kuin lapset haluaisi haudottaa :smt003 . JA eipä taida söpömpää olla kuin pikkuruinen viirutipu :smt048
Vastaa Viestiin