Kyllä ne perinnölliset viat kulkevat ihan samalla lailla mukana perimässä, vaikka ei sukusiitosta käytettäisikään. Ne eivät sillon vaan välttämättä tule näkyviin, vaan säilyvät piilossa. Sukusiitetyillä näkyvät helpommin, jos saavat saman vian kummaltakin.
Mä en yhden tipun perusteella ottaisi vanhempia pois siitoksesta, jos muut tiput ovat terveitä. Jos pahasti viallisia on paljon, niin silloin en käyttäisi vanhempia enää. Tipuja voi mun mielestä kyllä karsia kovemmalla kädellä, huonot ilman muuta pois siitoksesta!
Mä voisin aivan hyvin joskus tehdä viiriäisillä tai kanoilla täyssisarusten tai vanhempi-jälkeläinen kesken
testiparituksen ihan perinnöllisten vikojen tutkimiseksi, jos epäilisin jotain vikaa olevan. Vain yksi kana ja yksi kukko. Luulis piilevien vikojen tulevan näkyviin! Jälkeläisistä vialliset pois ja ehkä myös vanhemmat, jos suuri osa jälkeläisistä on viallisia tai niillä on vakavia vikoja. Terveet tiput
mahdollisesti sukua jatkamaan, mutta
eri sukua olevien kanssa.
Sukusiitosta yritän parhaani mukaan välttää omilla linnuilla. Mun harvinaisimmalla kanarodulla se on kyllä mahdotonta, pakko käyttää puolisisaruksia keskenään, kun muita ei ole saatavilla... tuleepa samalla tehtyä testiparitukset ja perinnöllisten vikojen seulonta

.