Sain kuin sainkin Eviran ihmisen langan päähän, jopa kahteen kertaan

. Aikataulu oli jossain vaiheessa sellainen, että joulukuussa valmistuisi lomake ja siitä tietysti siirtymä-aika vanhoille kanallisille sinne (olikohan) huhtikuun loppuun. Uudet kanalliset pitäisi rekisteröityä heti kun hankkii kanoja. Tammikuussa voisi siis käytännössä alkaa rekisteröityä, siis viimeisimmän minun tiedon mukaan. Tämä jo muutaman viikon takaa, olen vaan napittanut töissä niin etten ole ehtinyt ajattelemaan koko asiaa.
Eipä tässä siis hätäiltävää, kun Eviralla on asetuksen toimeenpano viivästynyt. Eiköhän kanalliset ehdi ilmoittautua rekisteriin kevään aikana. Rekisteri tosiaan on samainen eläintenpitopaikkarekisteri sekä eläintenpitäjärekisteri, mikä mm. lampaille ja vuohille jne on jo olemassa. Lomakkeen tekeminen on kuulemma hyvin haasteellinen sen vuoksi, että siipikarjaa on niin montaa sorttia ja kaikki eri lajit pitäis ilmeisesti erotella (tämä minun omaa tulkintaani, jos kerta lomake on lajien vuoksi hankala käytännössä toteuttaa).
Sen haluaisin vielä korostaa, että kyseessä ei ole eläinrekisteri, joten yksittäisiä eläimiä ei luetella eläintenpitopaikka- ja eläintenpitäjärekisteriin. Jokaisen tulee itse pitää kirjaa kanojen tuloista ja menoista
(siis kanojen, ei rehusäkkien eikä eurojen
). Eviralla lienee tähän valmis pohjakin, tosin en ole saanut sitä katsottavaksi joten en osaa sanoa enempää siitä asiasta. Löytyykö netistä valmis pohja? Kuulemma olisi ainoa (!) hyväksytty malli, jos itse "tekee" pohjan, niin pitäisi hyväksyttää Eviralla. Eiköhän nämä kuitenkin selviä ennen huhtikuuta eli kanallisten deadlinea asian ajantasalle saattamiseksi. Muistinkohan nyt kaiken, lisäilen jos tulee mieleen jotain ja yritän ehtiä soittamaan Eviralle viikolla, työt vaan haittaavat harrastuksia välillä ikävästi