Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
max3

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja max3 »

Hilta, jos 'hän' on yhtä aktiivinen vastaamaan sähköposteihin, kuin soittopyyntöihin, niin enpä odottaisi vastausta. Käsittääkseni Ann on odottanut vastausta lukuisiin soittopyyntöihin ihan siitä ensimmäisestä tiedotteesta asti.

Multa ei ainakaan tässä asiassa Evira saa ruusuja. :smt012
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Sain kuin sainkin Eviran ihmisen langan päähän, jopa kahteen kertaan :smt045 . Aikataulu oli jossain vaiheessa sellainen, että joulukuussa valmistuisi lomake ja siitä tietysti siirtymä-aika vanhoille kanallisille sinne (olikohan) huhtikuun loppuun. Uudet kanalliset pitäisi rekisteröityä heti kun hankkii kanoja. Tammikuussa voisi siis käytännössä alkaa rekisteröityä, siis viimeisimmän minun tiedon mukaan. Tämä jo muutaman viikon takaa, olen vaan napittanut töissä niin etten ole ehtinyt ajattelemaan koko asiaa.

Eipä tässä siis hätäiltävää, kun Eviralla on asetuksen toimeenpano viivästynyt. Eiköhän kanalliset ehdi ilmoittautua rekisteriin kevään aikana. Rekisteri tosiaan on samainen eläintenpitopaikkarekisteri sekä eläintenpitäjärekisteri, mikä mm. lampaille ja vuohille jne on jo olemassa. Lomakkeen tekeminen on kuulemma hyvin haasteellinen sen vuoksi, että siipikarjaa on niin montaa sorttia ja kaikki eri lajit pitäis ilmeisesti erotella (tämä minun omaa tulkintaani, jos kerta lomake on lajien vuoksi hankala käytännössä toteuttaa).

Sen haluaisin vielä korostaa, että kyseessä ei ole eläinrekisteri, joten yksittäisiä eläimiä ei luetella eläintenpitopaikka- ja eläintenpitäjärekisteriin. Jokaisen tulee itse pitää kirjaa kanojen tuloista ja menoista (siis kanojen, ei rehusäkkien eikä eurojen :smt005 ). Eviralla lienee tähän valmis pohjakin, tosin en ole saanut sitä katsottavaksi joten en osaa sanoa enempää siitä asiasta. Löytyykö netistä valmis pohja? Kuulemma olisi ainoa (!) hyväksytty malli, jos itse "tekee" pohjan, niin pitäisi hyväksyttää Eviralla. Eiköhän nämä kuitenkin selviä ennen huhtikuuta eli kanallisten deadlinea asian ajantasalle saattamiseksi. Muistinkohan nyt kaiken, lisäilen jos tulee mieleen jotain ja yritän ehtiä soittamaan Eviralle viikolla, työt vaan haittaavat harrastuksia välillä ikävästi :smt021
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Onkohan enää ketään kanallista, joka ei olisi missään rekisterissä? Siis, ettei kenelläkään viranomaisella olisi kanoista tietoa. (Ainakin meidän naapurin mummu, joka ei tiedä rekistereistä ja ulkonapitokielloista tuon taivaallista.)
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

En minä ainakaan vielä ole missään rekisterissä, tai siis mun kanat eivät ole :smt003
Kunnan eläinlääkärille aikoinaan ilmoitin, että kanoja on tulossa. Ei se mitään tietoja ylös ottanut, sanoi vaan eihän noin pientä määrää mihinkään tarvitse ilmoittaa :smt001 No nyt tosin kanoja on kolminkertainen määrä.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

:smt001 Ann, hyvä et vihdoin sait jonkun kiinni.
Mut eipä tuossa sit mitään uutta oikeastaan ollut.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

No enpä minäkään eläimineni missään rekisterissä liene :smt002 . Pitää seurata nyt oikein aktiivina tätä ketjua ja muistaa rekisteröityä ajoissa :smt045
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

ann75 kirjoitti: Sen haluaisin vielä korostaa, että kyseessä ei ole eläinrekisteri, joten yksittäisiä eläimiä ei luetella eläintenpitopaikka- ja eläintenpitäjärekisteriin. Jokaisen tulee itse pitää kirjaa kanojen tuloista ja menoista
Eli käytännössä pitää kuitenkin olla tiedossa esim ostotilan pitopaikka/asiakastunnus, jos jotain lintua olet jostain ostamassa..? Jos ostopaikka ei ole rekisterissä, niin mitäs sitten tehdään? Entä voiko enää myydä lintuja / siitosmunia ostajalle, joka ei ole rekisteröitynyt?

Sori, jos näihin oli jo tässä keskustelussa vastauksia, en ihan kaikkia viestejä ole ehtinyt lukemaan.

Mulla on asiakastunnus lammas&vuohitilallisena, juuri sain vuoheni kaikki rekisteriin. Uutta asiaa sekin, mutta ihan jouhevasti tuntuu toimivan ainakin puhelinpalveluna. Käyköhän sama asiakastunnusnumero lintujen osalta, vai saanko taas lisää muistettavia numeroita..?
qaya

Viesti Kirjoittaja qaya »

juu en ole minäkään mihinkään rekisteröitynyt :smt037 mainitsin siit kyl kerran eläinläkärille, mut..... no samassa kunnassahan mä oon kun kaakatin :):) kait mun pitää ryhdistäytyä... mistä siis aloitan?? jostain maatalousneuvojastako?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pitopaikka- tai asiakastunnus on semmoinen lista/luettelo, että siinä (yhdessä paperissa) luetellaan kaikki (tuotanto)eläinlajit, joita itsekullakin on...mehiläisestä biisoniin. Se, että vaaditaanko pitopaikka- tai asiakastunnus tämän uuden rekisterin ostoja/myyntejä varten (kotona pidettävään saapumis/poistumis-luetteloon), on minulle hämärän peitossa...Olen koettanut kysellä, että miten ostot ja myynnit kirjataan, mutta enpä ole saanut vastausta.

Siihen uuteen rekisteriin ei voi vieläkään ilmoittautua, joten jos jotain paperihommia haluaa ennen sitä tehdä, niin tuon pitopaikka- / asiakastunnuksen hommaaminen on helppo homma. Onnistuu marssimalla kunnan maataloustoimistoon (tai millä nimellä se nyt missäkin kunnassa sattuu olemaan).
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

...mehiläisestä biisoniin... Kerrankin voin virallisesti kertoa, että mehiläisistä ei tarvitse ilmoittaa! Ja ne on kivoja, helppoja, KILTTEJÄ ja yksi pesä vaatii vuodessa 10-20 tuntia töitä. Ja hunajaa tulee kesästä riippuen 30-70 kg + vaha / pesä.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

miten tollaseksi mehiläispesän omistajaksi tullaan? Netistä olen vähän yrittänyt selvitellä, mutta tulin siihen tulokseen, että rahaa tarvittaisiin noin tonni ja pesiä ja kuningattaria on hirveän vaikea saada... Sorry, tää on nyt vähän ohi aiheen
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jatkan ohi aiheen, mäkin haluan mehiläisiä mutta kursseja on vähän ja ne on kaukana, vaikealta tuntuu aloittaa yksin netin varassa
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Rahaa tarvitsee paljon, jos ostaa kaikki tarvikkeet uusina, mutta lingot ym kannattaa ostaa käytettynä, kysellä muilta harrastajilta, esim. meiltä. Jos joku oikeasti on kiinnostunut mehiläisistä voin mielelläni kertoa tuolla ohi aiheen kohdassa. Ja meillä on pari ylimääräistä linkoakin...
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Tänne pitää pian perustaa oma osionsa näille "muille siivekkäille" Mehiläisiin liittyvät keskustelut-palsta :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Säilyttäjien vuosiraportin seassa oli semmonen paperi, jossa luki notta "ilmoitus tilalle saapuneesta parvesta" . Olikos tää ny se mistä tässä ketjussa on puhuttu??? :smt017
Vastaa Viestiin