Kalkkunoista: mä sain niitä, ja nyt KUVIA

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

Pronsseja, jossa saattaa olla ripaus buttia. viime keväisiä, eli isoja jo. Eli ei tartte kauheesti stressaa lämmöstä, Pääsevät eristettyyn koppiin, johon lämmitin varalle. Mulla on tossa ulkorakennuksessa ollut lämmittämättömissä tiloissa vielä tähän asti plussalla, nyt näyttää pari astetta pakkasta. Et varmasti pärjäävät, mut tila ei oo iso, ku tähän hätään ei nyt saa sinne yläkertaan rakennettuu. Pääsevät sit jalottelemaan kanatarhaan hyvällä säällä, oma tarha tulee luonnollisesti (luonnon tahdosta) vast keväällä, ku saa tolpat tuikattuu maahan.

Elikkäs keksiviikkona tarttee ehtii maatalouskauppaan ostaan ruokaa, kanoillakin punaheltta suht vähänä, joten ostan sitäki sit taas.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Komein laji kalkkunoista :smt041 Meillä on niitä 10 kpl parvi.
ninnu

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Onnea kalkateista :smt006
omena

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja omena »

Tykkään :smt003 Mitäs sitä sitten viivyttelemään turhaan :smt044
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen kateellinen, mustakin alkaa tuntua siltä että mä haluan kalkkuja, mustia tai pronsseja. Tilaa kai olisi, meillä on vanha hirsinen aitta, joka ei eristetty, pärjääkö ne siellä talvella vai pitäisikö eristää, jotenkin sellainen mielikuva että pärjäisivät tuossa? Lattia on puuta, mikä olisi sille hyvä päällyste? Joo mä haluan kalkkunoita :smt036

Niin ja siis onnittelut mikille :smt001

Muoks; nyt mä muistan miksi mä hautasin kalkkunaunelman viime keväänä: kasvimaan ja marjojen takia :smt012 Mutta jos mä kokeilisin muutamalla butilla ensi kesänä[/size]
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä laittaisin puisen lattian päälle toisen laudotuksen, joka ois puusuojattu, jotta kestäis kosteuden. Ja sit ku se laudotus menee ajan myötä paskaks, niin sit repii pois ja uus päälilaudotus päälle. Niin säilyy se alkuperäinen laudotus siellä alla hyvänä.

Eristyskin on helppo tehdä, kevyt koolaus, vaiks 5 cm (mä käytän 10 cm) villat ja levyt päälle. Yläosaan voi laittaa vaiks kovalevyä, on halpaa ku saippua (muistaakseni 6 egee/levy) alaosa sit maun mukaan laudotus tai vesivaneri (mä käytän linnuilla laudotusta, hevosilla vesivaneria). Näin mä ajattelin tehdä tuon takavarastonkin, vaiks siit on tarkotus tulla vaan kesäasunto.
mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

Mää päivittelen tähän tilannetta. Meinas käydä köpelösti jo nyt ja tinki pissiä. Eli sähköheebo yritti olla muka niin kiireinen, et ei kerkee tuleen vetään sähköjä. Lupas se sit perjantaina hakee roippeet liikkeestä ja tulee lauantaina! Jiiihuuu!

noh, ei se ois tätä kaatanut, roikat on keksitty.

sit hesan matkalla kävin isossa agrissa, ku tos mein pienessä ei oo ku tilaamalla kanoille ruokaa (tai siis kaikki mitä mä oon halunnut, niin on jouduttu tilaamaan) mut ei ollut sielläkään kalkateille ruokaa. Eli joudun huomenna sittenkin ajamaan turkuun. Ois ollut kiva säästää aikaa ja bensaa, mut ei sit. Torstainakin joutuu ajaan turkuun, ku pitää hakee kuorma pellavakuiviketta. ja siis ei mahdu molemmat yhtaikaa, ku pikkuautolla olen ja eri liikkeistä haen. Tylsää.

eikä voi edes töistä lintsaa, ku tuli yhden ihmisen duunit mun nykyduunien lisäks. Epistä.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Jos sulla on kauraa ei oo mitään hätää. Meillä kalkut syövät kauraa/ohraa. Vasta helmikuun jälkeen saavat munitusrehua. Paltsi tietää varmaan parhaiten tuon ruokintapuolen, HU HUU Paltsi :smt006
mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla on kauraa ja tavan kanojen punahelttaa. Mut ajattelin hommaa niille samat safkat ku nykypaikassakin. Ettei mee massut sekaste.

toki otan mielellään neuvoja vastaan.
minnimanni

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Ei ne sitä isopunaheltta 2 rehua vältsisti tarvii jos eivät oo kylmässä, eikä muuteskaan heti tarvi olla kaikkia samoja rehuja. Aikas hyvin noiden masut kestää ruoka vaihtelut.
mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

Nyt ne on täällä!

tänhän kaikki halus tietää. Yks kukko ja kolme kanaa. Kaikki vielä hengissä. Doggi kyl vähän katto, ku vein niille doginruokaa :)

kuveja tullee maanantaina, kun oon koneella.

käviskö noille munintapesäksi vanha päreinen iso kori? 50*50*80 cm?
Paltsi

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Täällä ollaan! Välillä piti korjata autoa -20 asteen pakkasessa ja kipaista Mikkelissä eikä kumpikaan ole herkkua kun on elämää suurempi räkätauti :smt011

Tuohon ruokintaan sen verran, että rehu ei ole välttämätön koko ajan. Rehu on tarkoitettu BUTtien raivokkaaseen kasvuun ja sen kanssa kannattaa olla hieman varovainen ja tarkkailla painon mukanaan tuomia jalkavaivoja. Mustat ja pronssit eivät yleensä kasva yhtä isoiksi ja ylipäätään syövät paljon vähemmän kuin BUTit joten ongelma ei ehkä ole kovin suuri. Meillä syödään nyt pakkasten aikaan litistettynä seosta jossa on 1/3 ohraa, 1/3 kauraa ja 1/3 hernettä. Ehkä tammikuulla alan hommailla tuota iso-punaheltta3 -rehua säkin silloin ja toisen tällöin. Maalis-huhti-toukokuussa syötän sitä jo ihan reilusti jotta ovat hyvässä kunnossa ennen pesintäkautta. Kalkki ja sora on tietenkin ehdoton juttu. Juomaveteen voi sekoittaa nestemäistä ADE -vitamiinia pienen"lorauksen" sankolliseen vettä. Kylpyaltaana on vesivanerista tehty laatikko jossa on sahajauhoa ja kutterilastua. Näillä hyvin pitkälti on meillä pärjäilty. Jos ostat rehua, kannattaa ehdottomasti mieluummin syöttää kalkkunanrehua jo hinnankin takia. Säkkitavarassa ei nykyisin ole enää suolistonparannetta joten munia ja lihaa voi sen puolesta syödä rauhassa ilman varoaikoja. Maku saattaa kärsiä rehusta.

Pärekori saattaa mennä päreiksi kun linnut on isoja. Meillä eivät pesi laatikoihin vaan ainoastaan itse katsomiinsa maakuoppiin ja suojaisiin pöheikköihin kesällä. Olen kyllä kuullut, että jos ovat poikasesta asti tottuneet tarhaukseen, osaavat pesiä laatikoihin. Kokoluokka on varmastikin oikea.

Onnea ja menestystä komeiden lintujen parissa :smt023
mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

Siis voi ei! Mä oon ihan rakastunut! Nää on niin ihanii. Rva Klaara Kalkkuna on kyl niin upeen, hienostuneen kaunis, et mä kattelisin sitä tuntikausii. Ja hra Pronssi Kalkkuna polkee sitä ja sen naamavärkki kyl menee niin ihmeellisesti ei ei voi ku nauraa. Millä noit voi muka syödä?

sit tyhmä kysymys: miks ton kukon beba naksuu polkemisen jälkeen? Se kulkee rinta röyheenä pyrstö levällään ja bebasta kuuluu naksumista?
pipsa

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja pipsa »

onneksi olkoon kaikille kalkkunoista. Ne on tosi hauskoja otuksia. :smt007
Meillä on Urho ja Kauno...asustelevat kanojen kanssa ja hyvin pärjäävät koko poppoo.
Ovat hassua kyllä pahnan pohjimmaisia,kanatiputkin ovat nokkimisjärjestyksessä edellä,vaikka koko eroa on...
Noooo,en kyllä ihmettele varsinkin Urho ei ole järjen jättiläinen...mua aina jaksaa naurattaa se syömis puuhat kun ahmitaan kaikki kokonaisina ja kita täyteen,sitten ei saada happea,silmät pyörii päässä ja rupee heikottaan ja mä jännään aina et kaatuuko vai eikö kaadu :smt023

Ajattelin kanssa että voisin ottaa yhden tai kaksin akkaa lisää kesäksi kuns saavat oman kunnolla katetun tarhan.
Olen yhden kalkkunan joutunut hautaamaan tapettuna ja kerran yhden pelastin tuolta läheiseltä autotieltä.
Joten saavat hianon tarhan joka on petoturvallinen.
Juu ei meillä nuista paistia tule,kun kukaan ei suostuisi syömään :smt002

Suosittelen kaikille,jos tilaa on :smt023
mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

No ei kait se Urho voi olla penaalin terävin kynä, kukoillahan on aivot valuneet pitkin rinnuksia, vaadi siinä sit :smt005

kyllä mä päätin jo, et kunhan noi alkaa munimaan, niin heitän 7 munaa hautomakoneeseen. Tai aikasintaan kyl helmikuun alussa laitan koneeseen, et on sit jatkokasvatuspaikka lämpösessä.

et hyvällä tsägällä, jos munat on hyvin hedelmöittyneet saattaa multa liietä pari ylimäärästä.
Vastaa Viestiin