Tipua kaatuu

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mini

Tipua kaatuu

Viesti Kirjoittaja Mini »

8-9 pv ikäisissä tyrnäväläistipuissa on jotain joukkokatoa aiheuttavaa. Tänä aamuna isäntä lopetti ensimmäisen tipun. Eilen illalla jo huomasin että se oli vähän Outo; pikkaisen hidas, hutera ja kömpelö liikkeissään. Aamulla se sitten nökötti kintut kohti taivasta lämpölampun alla ja kun sitä koski, se ei päässyt ylös ja sillä tuli pakkoliikkeitä pään ravistelun muodossa. Tipu oli pieni, laiha ja kuivunut eikä tuntunut painavan mitään.

Tämän päivän aikana toisella tipulla on alkanut tulla samoja oireita, kyhjöttää lämpölampun alla ja on liikkeissään hidas ja kömpelö. Seisoo välillä pyrstö maassa, jalat edessä ja nyt illalla pääasiassa makaa mahallaan. On (ja kohta OLI, pääsee kohta paremmille matomaille) kuivunut ja laiha, vaaka näytti vain 25 grammaa ja jalatkin ovat kuin kuivuneet risut. Muut ikätoverit painavat 70-85 grammaa. Joukossa on myös toinen pieni ja hintelä kyhjöttäjä, joka painaa 27 grammaa. Tämä näyttää uhkaavasti samalta oireiltaan vaikka onkin vielä vähän reippaampi kuin jo edesmenneet kaverinsa, joten ainakin kolmella tipulla on nyt tuota samaa. :smt009

Marek ei kai noin pienille vielä tule (?), mutta tuo AE kuulostaisi oireiltaan aika osuvalta. Tajusin tässä myös, että yksi tipu ei hautomakoneessa päässyt oikein ikinä jaloilleen, pääasiassa nökötti kintut kohti taivasta useammankin tunnin ikäisenä ja seistessäänkin oli vino ja kaula kiero. Jaloillaan ollessaan taivutti päätään kohti taivasta ja siitä sitten yleensä humpsahti selälleen. Se päästettiin autuaammille kuopsutusmaille suoraan hautomakoneesta. Näillä nyt sairastuneilla ei tosin tuollaista ole tullut, mutta muuten tasapainon ja liikkumisen kanssa yhteistä vikaavikaa.

Tuon tänä aamuna lopetetun olin ehtinyt jo nakata kompostiin, josta kävin sen iltapäivällä noukkimassa jääkaappiin. Onneksi olen huomenna menossa joka tapauksessa stadiin, joten täytyy viedä nuo Eviraan josko selviäisi mikä noita oikein vaivasi. Ja täytyy nyt toivoa ettei nuo vielä terveenä olevat 9 tipua sairastu!

Onko kellään ollut samalta kuulostavaa näin pienillä tipusilla? Nämä on siis koneessa haudottu, lämpölampun alla marsuhäkissä asuva sakki.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Tipua kaatuu

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpa kurjaa :smt009 Hyvä, että veit tutkittavaksi! Saat sitten oikean diagnoosin. Muistapa kertoa meille muillekin, että mikä tipuja vaivasi.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Millaisessa tilassa tuo marsuhäkki on? Onko siis kylmässä vai lämpimässä?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tuokin kävi mielessä: http://www.farmit.net/mustapaeaetauti, tulee kanaankin, mutta kun ovat noin nuoria???
Mini

Häkki on meillä sisällä, lisäksi tipuilla on lämpölamppu. Tämä on 9. tipue tänä vuonna ja ensimmäinen kerta kun mitään tällaista tapahtuu. Ihmetyttää siis todella. :smt017 Jäljelle jääneet tiput näyttävät edelleen pirteiltä ja reippailta ja normaaleilta 1,5-viikkoisilta tyrnistipuilta. Ja niiiin tyypillistä, tipueessa oli 3 sulkajalkaista ja tietysti nämä lopetetut oli niitä silokinttuja. :smt019
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Onko sulle tullut eviralta vastausta?

mulla on nyt 1vko ja 2 pvää ikäinen tipu, joka oli isoin, mut nyt on taantunut, eli samankokoinen. Eilen illalla huomasin, et tipu juo ja juo ja sit se nostaa päänsä ylös ja niinkuin haukkois henkeään. Aukoo siis suutaan. Tipulla oli kaula ja rinnus märkänä ja päättelin, et se varmaan jotenkin kasto ittensä ja veti vettä "väärään kurkkuun". Aamulla huomasin, et hitto, sil on taas kaula märkä, mut en huomannut muuta. Koko pvän oli hesassa ja nyt kävin kattoon, niin tipu on kömpelö, se juo, juo ja juo, mut rinnukset kastuu. Ja ihan ku se ei sais ollenkaan nokkaansa tiiviisti kiinni. ja se tosiaan elbailee paljon lämpölevyn alla, vaiks huoneessa on 25 astetta lämmintä.

huomasitko, oliko sun tipuilla tämmöstä juomishäröä?
Täytyy aamulla kattoo oikeen sen nokkavärkki, et onko siin joku vika. Jotenki tuntuu, et se ei pystyis juomaan, vaan vesi valuu rinnuksille.
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Voisiko olla kupu tukossa?
Vesi siis ei mene alas vaan valuu rinnuksille :smt017
Meillä kanat saattavat tuohon tapaan juodessaan haukkoa, jos ovat jotain kuivaa evästä mättäneet paljon kerralla.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en tiä. Mä juotin sitä eilen illalla ja tuuppasin nukkumaan. Oli aamulla ihan unenpöpperössä, mut joi ilman et mikään valu rinnuksille. Ja söi ku näytti et täs on ruokaa. On kyl väsynyt. Päivällä jouduin taas herättään, oli uninen, söi, joi ja meni nukkuun. Toista silmää ei avannut ollenkaan ja tosiaan syömisen jälkeen nostaa päänsä ja nokkansa ylös ja haukkuu silleen kummasti.

Mut on parempi ku eilen, eli tarkkaillaan.

Voiks sille tehdä mitään, jos on kupu tukossa? Kummallisia kakkeja on tullut, eli norminäköistä kakkaa mut paljon nestettä.
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

MInä taas näkisin ongelmaksi tuon marsuhäkin. Itse kuljetin vajaat 300km tipuja marsuhäkissä. Pidin huolta että lämpö pysyy häkissä ainakin tuon 35astetta. Lämpölamput ja kaikki tohottivat koko ajan. Tipuja alkoi kuolemaan 1-3 päivän aikana. 20:stä tipusesta eloon selvisi vain muistaakseni 7kappaletta. Että sellaista. Tämän jälkeen en ole kuljettanut enkä antanut kuljetettavaksi yhtäkään tipua ilman pahvilaatikkoa. Tipuset saivat vetoa tuossa häkissä ja vilustuivat. Kuolivat muutaman päivän sisällä.

Eli jospa ottasit ne tiput pois tuolta häkistä ja laittaisit ne akvaarioo tai vaikkapa pesualtaaseen. Päälle tuo lämpölamppu. Untuvikko kai kestää ihan mitä vaan paitsi vetoa. Pieni viileyskään ei ole niin paha kuin veto. Tuo häkissä kasvatus sopii paremminkin nuorikoille kuin muutaman päivän ikäisille tipusille.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä nyt päivitän tähän Minin ketjuun, mut mun tipu oli sit eilen täysin ok. Ei mitään ongelmaa. EN tiä, oisko saanut jotain kurkkuunsa/mahaansa, ne kun päivittäin on mun sylissä ja nokkivat nappeja ja nöyhtää (tai jotain) mun paidasta. Eli on pirtee, syö ja juo normisti ja kakkakin on kiinteetä. Muutaman kuivuneen ruskeenpunasen riplan siivosin niitten alusista.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Onko evirasta tullut vastausta tipun kuolinsyystä? Meillä on yks tai kaks tipua mennyt juuri näin, vaikka lopettaa en ehtinyt niiden kadottua kummasti...(rotta pentele :smt013 )
Mini

Tässä Eviran vastaus:

Tutkimustulos:
Nääntyminen (nk. non-starter-syndrooma)

Silmämääräinen tutkimus:
Untuvikot ovat ravitsemustilaltaan laihoja. Ruoansulatuselimistö on lähes tyhjä. Sydän, keuhkot, maksa, perna, munuaiset ja ruoansulatuselimistö ovat silmämääräisesti normaalit.

Histologinen tutkimus:
ei spesifisiä muutoksia

Bakteriologia:
Tutkimustulos:

Enterococcus sp.-kasvua maksoissa runsaasti.
Salmonellabakteereita ei todettu.

Poikaset olivat nääntyneitä. Ne eivät olleet lähteneet syömään. Ne painoivat vain noin 25 g. Ruskuaispussin sisältämät ravinteet oli käytetty eikä uusia ollut tullut. Niiden olisi tässä iässä oltava noin klme kertaa painavampia. Poikasten oireet olivat nääntymisen aiheuttamia. Poikasilla ei todettu tarttuviin tauteihin viittaavia muutoksia.

Nonstarter-ongelma (Niin kutsuttu "non-starter"-syndrooma)
"Non-starter"-syndrooma on yleinen ongelma untuvikoilla kaikkialla maailmassa. Se tarkoittaa, että poikaset eivät lähde kunnolla syömään ja juomaan, vaan nääntyvät hengiltä. Tämä nääntyminen voi johtua monista eri syistä. Untuvikot voivat kylmettyä. Juoma- ja ruokintalaitteiden väärä asennus voi estää untuvikkoja juomasta ja syömästä. Tämä on ongelma erityisesti silloin, kun lauma on kooltaan epätasainen. Myös heikko untuvikkoaines voi aiheuttaa non-starter-syndroomaa. Jos haudontakoneeseen ladottavien munien koko vaihtelee runsaasti, on vaikeampaa säätää haudontaolosuhteet niin, että erikokoiset munat haudottaisiin niille optimaalisissa olosuhteissa. Jos hautojan olosuhteet säädetään keskikokoisen munan vaatimukset täyttäviksi, niin pienet munat usein kuivuvat liikaa ja suuret munat menettävät liian vähän kosteutta. Tämä vaikuttaa kuoriutuvan untuvikon elinvoimaisuuteen. Nuorten alle 30 viikkoa vanhojen emokanojen munista haudotut untuvikot ovat elinvoimaisuudeltaan yleensä heikompia kuin keski-ikäisten emokanojen jälkeläiset. Ruskuaisen sisältämien ravintoaineiden pitoisuus ja hyväksikäyttö on huonompaa ja kaasujen vaihto kuoren läpi on heikompaa haudottaessa nuorten kanojen siitosmunia. Pienetkin untuvikot menestyvät suhteellisen hyvin, jos ne kasvatetaan erikseen.

Enterokokit kuuluvat normaaleihin suolistobakteereihin. Niitä esiintyy myös maaperässä ja vedessä. Enterokokit voivat aiheuttaa infektioita vain, jos vastuskyky on laskenut.

Tosi kummallista, että tiput matkivat toisiaan ja muka söivät ja joivat, mutta eivät sitten saaneet muruakaan alas. Tällainen 18 tipun satsi menee kyllä määritelmään "kasvatetaan erikseen" joten eipä näille olisi oikein mitään kai voinut tehdä. :smt009 Tästä oppineena olen seuraavat tipueet punnannut päivittäin ensimmäisen viikon ajan että näen että tiput todellakin syö ja kasvaa. Pientä hysteriaa...

Positiivista tässä tuloksessa oli kuitenkin se, ettei näillä ollut mitään tarttuvaa tautia ja tiedänpähän taas enemmän. Ikinä ollut tällaisestakaan starttiongelmasta kuullut aiemmin!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulle on tullut silloin tällöin tämän tyyppistä ongelmaa vastaan viiriäisillä. Nykyään kyllä erotan riskitiput melkein heti ja lopetan. Onneksi niitä on nykyään tosi vähän, kun olen systemaattisesti hommannut uutta verta parveen. Olisko se sitten auttanut...
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mielenkiintoista, aina oppii uutta! Mistä sä Rusina erotat riskitiput?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ne ovat semmoisia hömelöitä, usein pää pystyssä kulkevia ja piippaavia, tai sitten nuokkuvia raasuja. Jos niitä seuraa tarkemmin, niin ne eivät oikeasti syö vaikka voivatkin mukamas nokkia rehua. Ovat hoikkia ja jalat alkavat kuivaa. Monesti ovat niitä viimeiseksi kuoriutuneita, joilla on ruskuaispussi jo lähes kulutettu ennen kuoriutumista.
Noi mattimyöhäiset tunnistaa melko lailla heti, mutta osa paljastuu vasta parin päivän ikäisenä.
Mä en nykyään pidä tipuja kovin kauaa koneessa, vaan haluan että niillä on melko pian mahdollisuus juoda ja syödä. Se ehkä auttaa, ehkä ei. Mun mielestä sillä kuitenkin tuntuu olevan merkitystä.
Vastaa Viestiin