Munintatauon pituus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kite

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja kite »

Mites paljon orpeilla vaikuttaa "henkiset syyt"? Kun tuo toinen lakkasi munimasta silloin kun se toinen päätti alkaa hautomaan eikä päästänyt sitä pesään lainkaan.

Jos sillä on trauma :smt017

Tunteeko joku kanapsykiatria? :smt004 :smt036
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Oikeuspsykaa oon lukenu,sen perusteella kanat on asteikkovälillä sekopää-flegmaattinen.Seuraamalla kanojen puuhia tunnin intensiivisesti, se vastaa proffan 5-tunnin luentoa. :smt003
Ei toista sen mielenkiintoisempaa otusta maan päällä ole kuin kana. :smt037 :smt036
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

kukkokiekuu: paitsi että pysyy varmemmin hereillä :smt003
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mitenkäs kanat saisi jäämään munintatauolle?

Meillä kuusi yli vuoden vanhaa munivaa, neljä hy-line brownia ja kaksi iittiläistä. Toinen iittiläinen totaalisella sulkasadolla, toisella tiput, mutta nämä neljä tehoa vaan munii ja munii, vaikkei lisävaloa ole. Kanat heräilevät aamulla kahdeksan maissa ja nukkumaan menevät jo neljän jälkeen ja silti on aina melkein joka päivä muna kaikilta. Vai voiko munintatauko olla oikeasti vain reilun viikon mittainen vaikka tuota valoa ei ole ylenmäärin? Keväällä kuoriutuneet kanaset munivat myös, mutta niillä nyt ei ilmeisesti vielä ensimmäisenä syksynä taukoa välttämättä olekaan.

Mutta tuota valoisan ajan pituutta olen miettinyt, kun olen antanut itseni ymmärtää, että sen pitäisi olla siellä 12h tai enemmän, että munia tulee, mutta meillä rouvot, niin vanhat kuin nuoretkin munivat vaikka valoisan ajan pituus näin pimeänä syksyaikana ei ole kuin tuo noin 8h. :smt017
vilhelmiina

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

Samaa olen miettinyt, meilläkin tehotytöt vaan munii ja munii. Sulkasadosta ei tietoakaan, mutta jossain määrin kyllä näyttäs että sulkapeite uusiutuu, kun paljaisiin kohtiin on alkanut kasvaa uutta ...
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meillä pitivät kaikki kanat sulkasadon nyt syksyllä ja tauon muninnassa. Nyt kuukauden munattoman ajan jälkeen alkavat taas munia. Jouduttiin jopa tällä välin ostamaan kaupasta muutaman kerran munia...noloa :oops:
Juuliska

Viesti Kirjoittaja Juuliska »

No meillä tuntuu olevan asiat oikein hyvin :smt001

Rouvat tulivat kolme viikkoa sitten meille, lienevät keväällä syntyneitä. Joka päivä siitä lähtien ovat munineet päivittäin, kahta poikkeusta lukuunottamatta. Eräänä päivänä tuli kaksi ja toisena neljä munaa. (Ja Börje on kukko, vaikka se sellainen pikku rimpula on, eikä osaa edes kiekua :smt009 )

Mutta PITÄISIKÖ kanoilla olla munintatauko? Muiden munatilannetta kuulostellessa tuntuu, että eiköhän se tauko joskus koita sitten ajallaan... Ja varmaan sulkasatokin sitten. Joulukin tulee ja munia kuluu.

Meillä on valoisaa aikaa 13 tuntia päivässä. Ruokana on toistaiseksi vielä kanojen mukana tullutta Lassilan tilan kananrehua, jossa 20% Punaheltta megamixiä tai jotain sinnepäin. Lisäksi saavat lihapitoista peruskouluruokaa.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Ei keväällä syntyneillä vielä välttämättä ole ensimmäisenä vuonna sulkasatoa ja munintataukoa.

Itse olen omistani lähinnä huolissani, kun munintataukoa ei kuulu, se kun olisi ihan terveellistä pitää. Keinovaloa ei ole, joten valoisan ajan pituus ei ole kovin pitkä ja silti munia tulee lähes päivittäin niin nuoremmilta kuin vanhemmiltakin kanoilta...
katja_maarit

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Hei

Mulla kolme keväällä syntynyttä alhoa aloittivat muninnan joskus kesäkuussa. Munivat pari-kolme viikkoa, päättivät alkaa hautomaan. Aloittelevana kananomistajana en älynnyt jättää munia kuin kaksi, joista syntyi yksi tipu (joka kuoli :smt009 ) kaksi lopetti hautomisen tipun syntymään, yksi hautoi sitkaasti tyhjää pesää elo-syyskuun, jonka jälkeen ei ole tullut munan munaa. Pitivät sulkasadon ,mutta nyt ovat jo ihan hyvän näköisiä, sulat kasvaneet takaisin. Kaippa ne joskus aloittavat muninnan jälleen. Sain pari tehotyttöä, jotka munivat kyllä munan päivässä, mutta meillä syödään niin paljon munia että kyllä niitä on pitäny kaupasta ostaa.
Vastaa Viestiin