Mikin tyrnis hautoo! Kuoriutui! ja toinen hautoo!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mik

Mikin tyrnis hautoo! Kuoriutui! ja toinen hautoo!

Viesti Kirjoittaja mik »

Tämmöstä tuuria ei olekaan. Mä olen säilönyt munia, et jos joku kanoista alkaa hautomaan, niin tuuppaan sinne alle läjän munia. Eiks sit tiistaina käynyt niin, et annoin kaikki munani pois ja illalla Eulalia Kenkkunen sit alko hautoon tyhjää pesää. Tyrkkäsin sen alle silloin illalla kahden muun kanan sen päiväiset munat ja ke aamulla n. klo 8 toisen kanan aamuisen munan. Eli vajaa 12 h välissä. Nyt se on sit tiistai-illasta asti kököttänyt kolmen munan päällä. Mut ehkä on vaan hyvä, et tää eka on näin pieni jutska, niin on helpompi harjoitella pikkutipujen ruokkimista.

Ainut harmillinen puoli on, et mun pikkukukko on mukamas alkanut polkemaan ja torstai-iltana satuin paikalle, kun se yritti mennä Eulaliaa polkemaan sinne pesään. PERWO, raskaana olevaa kanarouvaa yrittää kiksautella. Voiko tollanen maaliskuun puolivälissä kuoriutunut kukonrääpäle muka olla sukukypsä?

Enivei mua jänskättää niin, et käyn vähän väliä kuikuilemassa Eulaliaa, mut se on stoalaisen tyyneenä pesässä. Mun raksu :smt060

Eli 2.6 illalla laitettu 2 munaa 3.6 aamulla klo 8 yks muna. Eli jännään päivämäärää 24.6, huisia :smt003
Viimeksi muokannut mik, 29 Kesä 2010, 08:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
iiwi

Re: Mikin tyrnis hautoo!

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Onnea haudontaan! Meillä on hautovat aina pitäny eristää, noi tyrnikset on niin puuhailevaa porukkaa että muuten tulee tappelua tms, ja munat menee rikki.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Ja täs kuva hautovasta Eulalia Kenkkusesta, mä oon ylpee hänestä :smt060

Kuva
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä yritin läpivalaista nyt munaukset, ovat siis viime viikon ti illalla 2 laitettu ke aamuna yks. Yhdessä näin selkeesti jonkun möntin, mut kaks oli semmosta, et en pystynyt erottaan oisko siellä ollut jotain häkkyrää. Ainoostaan ilmakuopan pystyin erottaan, olivan niin läpinäkymättömiä. Pitäiskö 6 pv haudotuista näkyä mitä? En päässyt niitä kurkkimaan 2-3 pv:n jälkeen, ku Eulalia hauto niitä, enkä osunut paikalle hänen jalottelutaukoinaan.

Mua jänskättää :toothy7:
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Nyt oli kaikki munat aikas läpinäkymättömiä. Eli ilamkupla näkyi selvästi ja sit se "munaosuus" oli puoliksi tosi tumma, kahdessa ainakin erotin jotain suonistoa. En kyl yhtään osaa sanoo, et ovatko keskenmenneitä, ok vai hedelmöittymättömiä. Ehkä kirkkaampi lamppu vois pelastaa tilanteen. (siis läpivalaisun epäselvyyden)
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mä en oo kyllä juuri läpivalassu. Ehkä hieman enemmän kannattais, kun viimeks meni yks mätämuna rikki kanan alla ja jouduin pari tipua pesemään sen jälkeen.
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Viikon haudonnan jälkeen hedelmöittymättömät munat ovat selkeästi kirkkaita. Ne voit ottaa pois ja avata, niin saat varmistuksen. Kokemukseni mukaan tummuneissa munissa on kehitys lähtenyt käyntiin ja niistä voit jotakin odotella tulevaksi.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Kiitos Ehtoo-onni!

Eli kaikki tuntus oleen hedelmöittyneitä. Siis kaikki kolme :smt003

Saas nähä, et tuleeks mulle kolme uutta kukkoa, ku just pääsin kahdesta eroon. Hitto, et jännittää ja harmittaa, ku ei ollut tyrkätä kanalle munia enempää alle.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä väkersin nipsulla kiinnitettävästä kohdevalosta ja vessapaperirullasta läpivalaisulampun ja katoin ne munat.

ilmakupla näkyi selvästi. Munaosasta iso osa oli tummempaa ku muu osa munasta ja siellä näkyi jotain suonistoa. Kaikissa kolmessa. Vuorokausia on nyt 9.

et ehkä sieltä tulee tipuja. Mä en malttais odottaa enää yhtään.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Nyt on 14 vrk haudottu ja läpivalaisu suoritettu. Yks muna on paljon helpompi, kuin loput kaks oli. Eli yhdessä näin ihan selkeesti, et tipuhan on tulossa, kaks seuraavaa olikin huomattavasti vaikeempia. Ovan niin hiivatin läpinäkymättömiä. Mut siisn ilamkuplan lähettyviltä sain molemmista havainnon, et kyl siellä jotain on. Eli ehkä ne kaks muutakin on hedelmöittyneet.

Maanantai-iltapvällä laitoin 7 munausta pannuun, eli hautomakoneeseen. Huomenna yritän tirkistellä, näkyyks niissä mitään. Pakko varmaan läpivalaista tosta pannusta noita munia aika usein ja tehdä ite merkintöjä. Jotta sit oppii läpivalaisunkin. Veikkaan, et munauksille ei käy kuinkaan, vaiks niit useeemmin läpivalaiseekin, mulla on energiasäästölamppu läpivalaisuun, niin se ei pysty edes lämpötilaa nostamaan hetkellisesti liian korkeeks.

Jännää tää elämä :smt003
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Läpivalaisin eilen illalla hautomakoneessa olevat 7 munaa. Ekaa jouduin tiirailemaan, kun en tiennyt, mitä etsiä. Seuraavat menikin sit joutusaan, paitsi muna nro 5. Mut kyl sielläkin jotain rähmää näkyi, eli jäi pannulle. :smt001
mik

Re: Mikin tyrnis hautoo! Kuoriutui!

Viesti Kirjoittaja mik »

Illalla kun kävin laittamassa kanalan luukun kiinni, Eulalian alta pilkisti pienen pieni nokka ja keltainen pää.

Aamulla tipu oli jo päikkäreillä mammakanan kyljessä :smt050

Kuva

Eli munakello piti hyvin apikkaansa, 3 vko sitten ti illalla laitoin kaks munaa Eulalian alle ja yhden aamulla. Ja melkeen arvasin eilen, et kuoriutuu, kun Eulalia ei tullut päivällä syömään. Viisas kana, ei päästänyt munia jäähtymään silloin yhtään :smt060
Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Voi rakkaus :smt055 Niin onnellinen emo ja tipu
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Tinenki tipi oli kuoriutunut. Toivottavasti kolmaskin kuoriutuu. Molemmat tipit on vaaleen keltasia pohjaväriltään, toisella menee muutama musta raita selässä ja toisella levee mustanruskee raita. Hitsit, ku se kolmaskin kuoriutuis. Tai onhan se voinut kouriutuakin, mut on 1/2 vrk jäljessä noista kahdesta.
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Onnea tipuista :smt060 Minun pitää vielä ootella tipuja pari pitkää viikkoa :-"
Vastaa Viestiin