Xausin tyrnisten haudontayritys no.1 ja jatkoa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Muusa

Re: Xausin tyrnisten haudontayritys no.1

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Onnittelut! :occasion4:
Xaus kirjoitti:Yksi on TÄYSIN keltainen, voiskohan siitä tulla kokovalkoinen?
Voi tulla, paitsi jos siinä on ees yks untuvan kärki tummemmanvärinen, voi tulla kuviollinen. Tai sit riippuen keltaisen sävystä, voi tulla toffeenvärinen. Esim. meidän Kultakutri oli pikkutipuna keltainen ja nyt se sai pojan joka oli myös kokokeltainen (tosin hyvin hyvin haalea muuta väriä vaaleampi maaoravakuviointi selässä) ja siitä on nyt myös tulossa toffeenvärinen. Ja nyt mulla on yksi puhtaan (luonnon)valkoisen höyhenyksen saanut tipunuorikko joka oli pikkuisena keltainen.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Yksi tyrniskana on parina iltana jo majoittautunut pesään munien päälle. Päivällä kuitenkin tulee sieltä pois. Mielenkiinnolla odotan, alkaako sillä löytymään haudontaintoa. Käppänäkana löytyi myös pesästä, kovasti se paisui, kun käsi läheni, muttei kyllä istunut munien päällä vaan niiden vieressä. :smt017
Xaus

Siellä se tyrnis vielä kökötti, pistin alle 10 munaa. :smt004
Xaus

Käppänäkin palasi pikaiselta ruokailutauolta munien päälle murisemaan. Mä hukun tipuihin kohta... :smt005
Xaus

Konetiput, taitaa olla 6 kanaa ja 7 kukkoa... Yksi on kivan värinen, syntyi valkoisena maaoravana, mut nyt sillä on tosi paljon mustaa selässä ja siivissä. Näkyy kuvassa taaempana.

Kuva
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kaunis parvi :smt050 Peukutusta hautojille! Ovat ilmeisesti jatkaneet istuntojaan?
Porukan vähentäminen taisi epäonnistua lopullisesti :-"
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kauniita ovat mut harmi kun kukkoja on niin monta :smt017
Xaus

Tänään kävi käppänällä kämmi. Murtautui kopistansa ja oli väärien munien päällä, kun tulin kotiin. Laitoin takaisin omaan koppiin ja sidoin verkon vieläkin tiukemmin kiinni. Sitä kun kävi pari kanaa häiritsemässä, niin piti verkottaa. Katsotaan, tuleeko sieltä mitään. Muutaman munan läpivalaisin ja jotain siellä näkyi. Tyrniksen alta kurkkailin myös, ainakin pari tuntui olevan tyhjiä. En ottanut kuitenkaan niitä vielä pois, kun oli parin päivän munia alla.

Määrän vähentäminen on todellakin epäonnistunut. :smt005 Onneksi noita olen saanut myytyäkin...
Xaus

Tyrniksellä meni 2 haudontaa pieleen. :smt102 Viimeisimmässä oli 2 valmista tipua, muut olivat menneet kesken aikaisemmin. Mua alkoi jo säälittää se, joten tänään hain Miniltä kanalle palkkion haudonnasta, 2 2-viikkoista tipua. Kerran se nokkaisi niitä ja kun tipit kiljahtivat, otti se ne suojelukseensa. :smt050 Jännä, miten konehaudotut tiputkin tiesivät, että kanan alla on lämmin ja tietynlainen sirputus tarkoittaa ruokaa. :smt001

Käppänä hautoi tässä välissä pari viiriäistä mulle ja nyt sillä on alla pari tyrnisten munaa, ensi viikolla on la.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Menipäs hienosti, kun noinkin "vanhat" tiput kelpasivat kanamammalle :smt038
Xaus

Aamulla käppänän alta kurkisti valkoinen pikkutipu. 2 muuta munaa oli hiljaisia. Näillä mun hautojilla on yhteishuoltajuus. Tyrnis on hoitanut adoptiotipujaan, mutta kanat ovat nyt samassa maitolaatikossa, joten kun käppänä meni syömään, siirtyi tyrnis munien päälle ja päästi käppänän takaisin munien päälle. Kuoriutunut tipu ei päässyt tunkeutumaan käppänän alle jostain syystä, niin se pujahti tyrniksen alle. :smt003
Xaus

Eri-ikäisiä tipuja. :smt049
Kuva
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Ihania, ku noilla on vauvahöytyvät päässä ja muuten jo oikeista sulkia :smt005
viros

Viesti Kirjoittaja viros »