Xausin tyrnisten haudontayritys no.1 ja jatkoa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Xaus

Xausin tyrnisten haudontayritys no.1 ja jatkoa

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Tyrniskana Anni läsähti pesään 23.2. :smt041 Pesästä kuului kova murina ja kanakin paisui kaksinkertaiseksi, kun kurkkasin pesään. :smt003 Annin ruokaillessa kylläkin pesän on vienyt aina toinen kana. :smt018 Olen sen nostanut sieltä pois, jotta Anni pääsee omaan pesään. Nyt se toinen kana sitten istuu alemmassa pesässä munien päällä. Se ei yhtään sieltä kurnuta, kun katselee pesään, joten voi olla, että se vaan huvikseen siellä könöttää.

Illalla pitäisi väkertää pesään (pesiin?) verkot eteen, ettei kanoilla mene munat sekaisin.
Viimeksi muokannut Xaus, 10 Loka 2010, 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tupis

Re: Xausin tyrnisten haudontayritys no.1

Viesti Kirjoittaja tupis »

Onnea haudontaan :smt023
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Onnea haudontaan, että oot onnekas :smt023 . Ihan kateeks käy, no ehkä noi munkin Tyrnikset joskus innostuisi hautomaan.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Onnea haudontaan :smt038
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Xaus

Alapesän kana jätti homman sikseen, kuten arvelinkin. Yritin houkutella yläpesän hautojan herkuilla syömään, että olisin päässyt katsomaan munia, mut ei se jättänyt muniaan. Kohta uusi yritys. :)
Xaus

Menin kanalaan taas katsomaan hautojaa, niin siellä oli toinen kana "ahdistelemassa" hautojaa. Nostin sen pois ja lähdin hakemaan verkkoaineita, kun palasin, oli sama kana taas hautojan pesässä. :smt019 Hain aamulla keräämiä munia, lykkäsin taas alempaan pesään kasan munia ja nostin häirikkökanan sinne. :smt003 Heti se haali munia mahansa alle ihanasti nokalla työntäen. (etna: se on sun Veera) :smt050 Tylysti laitoin nyt molempiin häkkeihin verkon eteen. Riittikö, että ne saavat syödä, juoda, kylpeä ja sukia 2 kertaa päivässä? Tuo Veera saa sitten itse päättää seuraavan ruokailutauon jälkeen, haluaako palata hautomaan.
etna

Viesti Kirjoittaja etna »

Ihanat! :smt048 Veera oli meillä ollessaan kans tollanen, se muka-hautoi ainakin kuusi kertaa, ja ikinä se ei viitsinyt kakkuilla muutamaa päivää pidempään. Josko nyt sit olis vähän enemmän kärsivällisyyttä pelissä? :smt054 Pitääkin muistaa seurailla miten homma etenee, vai eteneekö!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Annin ja Veeran haudontoihin! Jospa Veerakin malttaisi nyt hautoa loppuun saakka. Hautojalle riittää oikein hyvin tuo kaksi kertaa päivässä tapahtuva "lenkkeily"...kerran päivässäkin riittäisi, mutta mukavahan se on hautojaa vähän paapoa :smt003
Xaus

Veera ei malttanut. :smt005
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Onnea Annin haudontaan! Toivottavasti on paljon munia pesässä... :smt023
Xaus

Nyt on taas yksi kana nököttänyt pesässä munien päällä tämän päivän. :roll: Mikä näihin on mennyt. :smt017 Luultavasti tuokin jättää homman kesken, mut aika jännä, et nyt kaikki vähän kokeilee. Munia tulee tosi vähän, vaikuttaako yksi haudonta muihin?
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Samaa olen miettinyt minä, haudonnan alettua munien määrä laski. Ennen tuli kymmenestä munivasta 7-8 munaa päivässä, nyt määrä tippunut viiteen :smt017 ja kaikki tietty hautojan pesässä.Viime kesän haudonnoissa en huomannut mitään eroa muninnassa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Xaus

Annin munissa on hämähäkit. :smt049 Läpivalaisin munat, kun ensin väkisin otin Annin pesästä. Se ei siis tule sieltä itse. Heti ekassa munassa oli hieno verisuonisto. :smt007 Pari munaa oli vähän epäselviä, kun ne oli pilkullisia. Niissäkin joka tapauksessa oli tumma möntti, meinaako se, että nekin olisi hedelmöittynyt? :smt017 Vaikka ne olisikin tyhjiä, niin täytyy vetää takaisin mun kukkojen polkemisyrityksien epäily. :smt005

Tuleekohan siitä ongelmaa, kun pesässä on kahden päivän munia? En halunnut ottaa niitä ekoja pois, kun en tunnista mikä on kenenkin muna ja haluan ehdottomasti, että Annin munia on joukossa. Josko se hautominen olisi periytyvää... ( :oops: ) Tai ehkä mä vaan ajattelen liikaa. :smt043
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea hämähäkeistä :smt003 Anna epäselvien munien olla niin kauan, että saat niistä varmuuden. (Mulla ei ole vielä yksikään epäselvä tai tyhjäkään muna räjähtänyt pesään, vaikka olen antanut olla haudonnan loppuun saakka. Toki on toisenlaisiakin kokemuksia: että mätämunat poksahtaa kesken kaiken ja tahraavat muut munat!)

Kahden päivän aikana haudontaan laitetut munat kuoriutuvat sen verran lähekkäin (tai jopa samaan aikaan), että huoleti voit antaa Annin munienkin hautua :smt006
Xaus

Tänään aamulla läpivalaisin taas, mutta siis valoisaan aikaan. En viitsi Annia nostaa pesästä tutkimisten takia, vaan katselen niitä silloin, kun Anni on syömässä. Se on muuten tosi kauan pois pesästä. Onneksi sillä on varahautojia, niin munat pysyvät lämpimänä. :smt003 Niin se läpivalaisu... Näin munissa vain sellaisen tummemman möhkäleen, joka oli miltei puolet munasta, tai no ehkä 1/3 munasta. :smt017 Oli sen verran valoisaa, etten nähnyt suonia sun muuta, mut kaikki munat oli suurinpirtein samanlaisia. Onko se joku kehitysvaihe, vai onko nyt tapahtunut kummia? :smt017

Mun mielestä se on äärimmäisen suloista, kun Anni menee takaisin pesään, niin se asettelee munat hellästi alleen. :smt049
Vastaa Viestiin