Jopas on kurjaa kun ruokajätteen syöttö on nostettu pöydälle negatiivisessa mielessä. Toisaalla tiedotusvälineet puhuu ja kirjoittaa kilpaa hiilijalanjäljestä, ekologisuudesta ja niistä valtavista määristä mitä ruokaa nykyaikana heitetään hukkaan. Jotkut tutkimukset asiasta ovat päätyneet jopa niin hurjiin määriin että lähes puolet valmisruuista päätyy jätteeksi ja jotkut mainitsee prosentin olevan 30 silloin kun kaikki ruoka otetaan huomioon.
Perinteisesti kanojen pidossa on hyödynnetty kaikki kodista jäävä ja syötäväksi kelpaava. Tähteet on tässä kiertokulussa muuttuneet kohtuullisen pienellä työllä ekologisiksi kananmuniksi. Itse pidän ihan kauhistuttavana sitä että heittäisin ruuat roskikseen ja ostaisin tilalle rehutehtaan säkkitavaraa. Meillä ruoka kasvatetaan itse niin pitkälti kuin mahdollista ja sitä ehkä silloin arvostaakin enemmän. Ja jos itse ruokaa syön, niin se ei todellakaan muutu ruojätteeksi silloin kun olen kattilasta ottanut itselleni viimeisen kauhallisen. Eli sanottakoon sitten vaikka että teen ruokaa vain kanoille ja possulle, laitonta ei liene se että syön sitä itse ja syötän samaa perheelleni.
Ilona kirjoitti:Mulla jäi pyörimään mieleen yksi sana: ruokajäte. Missä vaiheessa ruoka muuttuu jätteeksi? Jos Evira kerran kieltää lihapitoisen ruokajätteen antamisen kanoille, sen on kyettävä määrittelemään, milloin ruoka muuttuu jätteeksi. Eläinperäisiä rehujahan ei käsittääkseni ole kielletty. Vai onko? Jos mä ostan kaupasta syötävää, se on ostettaessa ruokaa, ei jätettä. Se on mun lautasellanikin ruokaa. Jos pala putoaa lattialle ja päätän laittaa sen kanojen kuppiin, niin kyllä se silti on edelleen mielestäni ruokaa, ei ruokajätettä. Jäte on sellaista, jota en enää syö itse enkä anna kanoille, pilaantunutta. Jos taas teurastan kotona eläimen omaan käyttöön, niin kuka määrittelee, teurastanko sen ruoaksi vai rehuksi? Eihän kotiteurastettua eläintä ole tarkastettu elintarvikkeeksi. Jospa minä nimitän sitä rehuksi? Saanhan minä syödä itsekin rehua, jos haluan? Entä riistanliha? Kuka päättää, onko tarkastamaton hirvenruho ruokaa vai rehua? Entä mikä lasketaan lihaksi? Jos kasvatan jauhomatoja kanoille, niin ovatko ne lihaa? Ovatko ne ruokaa? Meksikossa ihmisetkin syövät niitä. Ovatko ne rehua? Ehkä Eviralla on joku pykälä niihinkin...
Näihin Ilonan kysymyksiin minäkin haluaisin vastauksen, kun en suostu siihen että meillä ihmisten syömää ruokaa kutsutaan jätteeksi. Ja oletan senkin, että tuotantoelänten ruuanvalmistustilat pitää hyväksyttää, eli oikeasti edes se ei käy että teen kotikeittiössä. Ja loppujen lopuksi asia on niin absurdi että on täysin typerän tuntuista edes miettiä että ihmisten ruokien loppuja ei antaisi kanoille. Mun mielestä se on ainut ekologinen vaihtoehto (jos ei lähde kiikuttamaan jämiä jollekkin naapurin ihmiselle).
Toisaalta lemmikkienruokateollisuus voi loistavasti ja valtaisa osa Suomenkin koirista syö amerikkalaista tai eurooppalaista ruokaa. Uusimmat tutkimukset tukee vahvasti sitä että koiran terveyden kannalta muu kuin teollisen koiranmuonan syöttö on terveydelle erittäin hyvä. Ja ihmiset heittää omien ruokiensa jämät roskiin ja ostaa tuontiruokaa. Koiralle SAA antaa ruokajätettä, kirjoitan tämän kanoihin kuulumattoman tähän siksi että koirien hiilijalanjälki on mielettömän iso.
Muokattu kun edellisetkin muokkasi.