Kananmuna
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Suvianne
Kananmuna
Sattui hauskasti, kun olin sahalla hakemassa puruja.
Heilläkin on sekalainen lintulauma ja sattumoisin tupsahti sinne naapurinikin joka on minulta joskus saanut lintusensa.
No me sitten juorusimme kanaisia asioita varmaan tunnin!
Ja tuli tällainen puheeksi.
Miksi osassa munia, siis lintukohtaisesti, keltuainen menee helposti rikki???
Kaikki oli huomannut saman.
Minulla osalla sekarotuisista keltuainen rikkoutuu helposti.
Saha miehellä hailuodosta hankitut pienet maatiaiset munivat heikkoja keltuaisia ja ruskeat tehotytöt oikein vahvoja.
Naapurin yksi sekarotuinen muni näitä heikkoja..
Onkohan kyse vain rakenne erosta vai joatin puutoksesta?
Ja onkos kukaan huomannut tällasta itse??
Heilläkin on sekalainen lintulauma ja sattumoisin tupsahti sinne naapurinikin joka on minulta joskus saanut lintusensa.
No me sitten juorusimme kanaisia asioita varmaan tunnin!
Ja tuli tällainen puheeksi.
Miksi osassa munia, siis lintukohtaisesti, keltuainen menee helposti rikki???
Kaikki oli huomannut saman.
Minulla osalla sekarotuisista keltuainen rikkoutuu helposti.
Saha miehellä hailuodosta hankitut pienet maatiaiset munivat heikkoja keltuaisia ja ruskeat tehotytöt oikein vahvoja.
Naapurin yksi sekarotuinen muni näitä heikkoja..
Onkohan kyse vain rakenne erosta vai joatin puutoksesta?
Ja onkos kukaan huomannut tällasta itse??
-
kuusiaita.com
Re: Kananmuna
Oon huomannu omilla kanoilla saman. Maatiaiskanan muna on ainakin meillä paljon pienempi, ohutkuorisempi ja keltuainen tosiaan menee helpommin rikki. Nuita Isa brownien munia saa hakata melkein vasaralla
ennen ku rikki saa ja keltuaisia saa vispata kunnolla, että menee rakenne rikki. Oisko se joku rotuominaisuus? 
-
Mimm@
Meillä tekee noi hybridit tosi kovakuorisia munia ja keltuaista saa kunnolla tökkiä että sen saa rikki.
Olen myös huomannut että nämä kovat keltuaiset vaahtoutuvat vatkatessa paljon paremmin kuin löysät.
Ei ole ikinä vaan tullut miettineeksi mistä moiset erot johtuu.
Olen myös huomannut että nämä kovat keltuaiset vaahtoutuvat vatkatessa paljon paremmin kuin löysät.
Ei ole ikinä vaan tullut miettineeksi mistä moiset erot johtuu.
-
Suvianne
Samat kokemukset!
Ilmeisesti rotukysymys.
Varmaan jalostettu ominaisuus??
Onhan se häränsilmä ja pullea keltuainen pannulla esteettisempi?
Tuota vatkautumista en ole kokeillutkaan!
Ilmeisesti rotukysymys.
Varmaan jalostettu ominaisuus??
Onhan se häränsilmä ja pullea keltuainen pannulla esteettisempi?
Tuota vatkautumista en ole kokeillutkaan!
-
SannaT
Ei voi olla rotukysymys ainakaan kokonaan, koska meillä maatiaiskanat munivat sekä herkästi hajoavilla että kestävillä keltuaisilla olevia TODELLA kovakuorisia munia.
Muutama vuosi sitten kun meillä oli isabrowneja, niiden munien kuorien kovuus meni ihan koon mukaan, eli mitä isompi muna, sen heikompi kuori.
Oliskohan siis ihan vaan kanakohtainen ja varmaan myös jonkin verran ruokinnasta kiinni ?
Muutama vuosi sitten kun meillä oli isabrowneja, niiden munien kuorien kovuus meni ihan koon mukaan, eli mitä isompi muna, sen heikompi kuori.
Oliskohan siis ihan vaan kanakohtainen ja varmaan myös jonkin verran ruokinnasta kiinni ?
-
Suvianne
Aivan, mutta kun samalla ruokinnalla tulee ihan erilaisia??
Että olisko joku peritty juttu?
Että olisko joku peritty juttu?
-
vardenji
Onhan kanojen ravinnonhyödyntämisominaisuudetkin yksilökohtaset
Toisilla ei välttämättä kalkki vaan imeydy yhtä hyvin kun toisilla. Omia kanojani oon seurannu näitäkin asioita pohtiessa ja oon tullu siihen tulokseen että Toinen kana saa ravinnosta hyvin kaiken irti ja toinen kana tarttis enempi ruokaa kun kupu vetää saadakseen saman verran ravinteita kun toi toinen. Hybridien ravinteiden hyödyntäminen on kai jalostettu mahdollisimman hyväks, kun taas luulisin heittelevän enempi yksilökohtasesti noi arvot maatiaisella.
Tää on sit vaan mututietoo, eli en oo mistään tarkistanu asiaa
Tää on sit vaan mututietoo, eli en oo mistään tarkistanu asiaa
-
Suvianne
Niin aivan.
Ompa ärsyttävä jos eivät osaa valita ruokaansa niin, että saisivat kaiken.
Minullahan on kaikenlaista tarjolla kokoajan.
Kalaa ja lihaa päivittäin, että ei luulisi olevan ainakaan sellaisista puutetta..
Nyt en millään muista, että oliko kesälläkin nuita heikompia keltuaisia.
Että vaikuttasko D-vitamiini tai vihanta ruoho tai joku.
Pitää seurailla nyt ympäri vuoden ja yrittää paikantaa nuo kanat jotka tekee nuita heikkoja.
Ompa ärsyttävä jos eivät osaa valita ruokaansa niin, että saisivat kaiken.
Minullahan on kaikenlaista tarjolla kokoajan.
Kalaa ja lihaa päivittäin, että ei luulisi olevan ainakaan sellaisista puutetta..
Nyt en millään muista, että oliko kesälläkin nuita heikompia keltuaisia.
Että vaikuttasko D-vitamiini tai vihanta ruoho tai joku.
Pitää seurailla nyt ympäri vuoden ja yrittää paikantaa nuo kanat jotka tekee nuita heikkoja.
-
Mimm@
Epäilisin sen olevan jonkinmoinen ravinnosta johtuva, koska joskus meilläkin joku hybridi saattaa vääntää tällaisen heikon munan, jossa myöskin kuori on todella ohut. Eli voisiko olla ettei sille kanalle olisi maistunut ruoka niin hyvin ennen tämän munan kehityksen alkua?! Täytyypä täälläkin seurailla tilannetta..
Tutkimusta kotikanalassa 
-
vardenji
Tulipa mieleeni myös että munien kuoret oli meidän tehomunijoillakin ohuet, jos niitä häiritsi yöllä. Voisko olla että kuoren muodostuminen keskeytyy, jos kana joutuu heräämään kesken unien?
Jostain taisin lukaista että se muna muodostuu pääasiassa yöllä kanan levätessä.
-
SannaT
Jep. Täälläkin alkaa kotikanalan keltuaisen ja kuoren tutkimus operaatio.
Saiskohan jostain tukia toimintaan
Saiskohan jostain tukia toimintaan