kysymys tyrniksistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vetehinen

kysymys tyrniksistä

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Minulla on kolme ihanaa tyrniskananuorikkoa (Minnimannin munasista haudottuja) ja heillä uljas Urho-kukko. Vaan nyt on Urho osoittautunut hiukan liiankin uljaaksi... Se on myös viime keväänä kuoriutunut, mutta munista, jotka hain Elojalalta Kurikasta. Siellä kanat olivat jo vanhoja ja kukko hyvin nuori, joten kymmenestä munasta sain lopulta vain yhden tipun, Urhon. No, Urho on nyt viehättävän luonteensa takia päätymässä pakasteeseen, mutta mietin tässä, kannattaisi kuitenkin ensin yksi koneellinen tuon porukan munia haudottaa - siis siinä mielessä, että jos Urhon geeniperimä kuitenkin pitäisi säilyttää luonteesta huolimatta? Onko muilla tyrnisharrastajilla paljonkin tuosta yhdistelmästä kanoja/kukkoja? Mitä tekisitte jos olisitte minä? Siis tietenkään ei vihaisten kukkojen kannattaisi antaa jatkaa sukua, mutta olisiko siinä kuitenkin tässä tapauksessa järkeä :smt017 ?
Karhurouva

Re: kysymys tyrniksistä

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Samaa mietin joitakin aikoja sitten, tarvin muutaman kanan vielä ja en lähialueilta löytänyt munia kuin yhdestä paikasta, jossa kukko oli lähdössä pataan luonteensa vuoksi. Päätin hautoa, mutta kohtalo päätti toisin, eikä tainnut kanoja tulla. Tai siis kaksi tipua on, mutta pahasti näyttävät kukoiksi kääntyvän, ja näistä päätin jo alunpitäen, että kukkoja ei jätetä.

Onko sulla jo uusi kukko? Mulla on tässä Oulun suunnalla kolme ylimääräistä nuorisokukkoa, jos sulla sattuu olemaan tänne päin kulkua, niin noista saa valita, tai saa vaikka kaikki, niin ei tarvi nyt talvella laitella lihoiksi. Muusalta tulleita Sopusoinnun jälkeläisiä.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en jatkais kiukkusella kukolla. Kukkoja kyl löytää uusia. (meilläkin on 5-6 eri väreissä, päitä alkaa helmikuussa tippumaan)
vetehinen

Niin, mä tässä kannan geneettistä monimuotoisuutta vaan mietin, en toki muuten jatkaisi kiukkuisella kukolla. Tyrnäväläinen on käsittääkseni pienempi kanta kuin ilmajokinen, ja nuo Elojalan kanaset lienevät kannan "alkuäitejä", näin olen käsittänyt. Mutta saatanpa olla väärässäkin. Onkohan näistä sukulaisuussuhteista kannan sisällä Muusalla paras tieto?
Nyt ei Ouluun päin ole ainakaan lähiaikoina asiaa, mutta onhan sitä ennenkin kukon perässä ajettu pitkiäkin matkoja :smt004 .
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Onko kukkojen luonne periytyvää? Kun tuntuu että on ihan vaan tuurista kiinni, samasta tipueesta voi tulla todella eriluonteisia kukkoja? Meillä ei ole ollut edelliskesän jälkeen yhtään ainuttakaan pahansisuista maatiaiskukkoa, niitä kaikkiaan ollut varmaan lähemmäs 40. Kuitenkin tiedän, että pari näiden veljeä ovat osoittautuneet kiukkuisiksi. Vai onko ikä ratkaiseva tekijä, meillä päätyvät pataan viimeistään vajaan vuoden ikäisenä? Ja tietysti osa elää pelkästään kukkolaumassa, kanojen kanssa elävät varmaan herkemmin laumaansa puolustavat? Nämä nyt ihan vaan mun pohdintoja, mitä mieltä muut olette?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Elojalakalla on tosiaan se tyrnisten alkuparvi. Ainut tyrnäväläinen jonka juuret ei johda Elojalakan parveen on hellun Onni-kukko. Mutta se Elojalakalla oleva kukko on sitten valtasukuisempi (jos se nyt on edelleen se valkokirjava joka hellun kautta sinne meiltä päätyi), haudoin sen Miniltä saadusta siitosmunasta ja molemmat vanhemmat on meiltä peräisin. Sen kukon emon isä on meillä pitkään vaikuttanut Anttila (jonka haudoin Jyrikalta haetusta siitosmunasta ja jonka vanhemmat ovat Elojalakan kasvatteja), ja sen kukon isän isä on myös Anttila. Isä itse on Minin Iivari, se ei tainnut olla kiukkuinen?
Kuitenkin kun kyseessä tosiaan on se kantaparvi niin pidän tätä Elojalakan "vanhaa kantaa" suvullisesti arvokkaana, vaikka kukko parvessa edustaakin yleisempää sukua. Kun Anttila oli meillä siitoskukkona niin tyrnisten kanta oli tosi pieni ja nykytyrniksistä varmaan suurimmalla osalla on Anttila jossain kohtaa sukutaulussaan.

Luonne periytyy, mutta miten se periytyy, sitä aina ei voi tietää. Kiukkuiset kukot kannattaa tietysti karsia jo siksi ettei semmoisen kanssa viitsi kukaan elää, mutta myös siksi etteivät ne periyttäisi luonnettaan. Todennäköisempää on saada kiukkuisia kukkoja kasvatettua jos siitokseen käyttää kiukkuisia kukkoja, kuin valitsemalla siitokseen vain lempeät yksilöt, vaikka niidenkin jälkeläiset voivat toki yllättää luonteen heikkoudella.
Tyrnäväläisessä kannassa tuntuu, verrattuna muihin maatiaiskantoihin, olevan suhteellisen paljon kiukkuisia kukkoluonteita. Minusta kukkojen luonne onkin asia jonka vastuullisen säilyttäjän pitää ottaa huomioon siitosvalintoja tehdessään.

Kuitenkin, kysymys on hyvä eikä vastaus helppo muotoilla! Geneettinen variaatio on tärkeä asia sekin.
Jos päätös olisi minun, hautoisin koneellisen. Jättäisin siitä kanat ja lahtaisin kukot. Ei vain siksi, että pelkäisin saavani kiukkuisen kukkojälkeläisen, vaan siksi että siitoksessa kukko aina tehokkaammin pääsee periyttämään geenejään kuin kana.
vetehinen

Kiitos Muusa :smt003 ! Olipa perusteellinen sukuselvitys! Vähän tuolla tapaa minäkin ajattelin, että hautoisin koneellisen ja pistäisin sitten kukon pataan. Mä olen tällä hetkellä säilyttäjä vain ilmajokisten osalta, kun noita tyrniksiä on vain muutama, mutta ilman muuta aion pitää kannan puhtaana.
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Mä huomasin silloin kun mulla vielä oli niitä Tyrniksiä, niin semmoisen jutun et jos nuori kukko aikuiseksi varttuessaan pääsi johtamaan yksin kanalaumaa siitä tuli kiukkuinen. Jos kukkoja oli kaksi tai kolme niin ei tullut niin herkästi kiukkuiseksi. Samoin kiukkuisuus tuntui olevan osin perinnöllistä koska suurin osa Marmorin jälkeläis kukoista oli enemmän tai vähemmän kiukkuisia.
vetehinen

Ahaa! Urho-kukko on saanut kasvaa lellittynä ainokaisena rakastavan kääpiö-kochin hoivissa ja sittemmin nuorikkojen kunkkuna. Se on varsin oikukas yksinvaltias, joka välillä pöllyttää myös kanoja.
Nyt mä vaan tajusin, että jos sen koneellisen haudotan, en saa niitä tipuja minnekään mahtumaan. Tyrnisten nykyinen boksi on sopiva juuri tuollaiselle pienelle parvelle ja ilmajokisten kanala on täynnä, kun sinne putkahti juuri kymmenen tirppaa Nelli-superhautojan hoidettavaksi...
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Mä tarjosin tuolle vetehiselle Sopusoinnun kukkopoikaa (sitä seksihullua :smt005 ) kun meillä tosiaan kulkua tuonne Seinäjoen suuntaan tulee, jos tuo sukuhaara olisi hyvä saada jatkoon niin voinhan vaihtaa tuon kukon pieneen määrään siitosmunia :) ?
vetehinen

No sehän käy mulle. Mä kerään sulle kennollisen munia. Yritän lisäksi vielä itse miettiä, miten saisin muutaman tyrnistipun mahtumaan - tai saahan sitä aina tipuja mahtumaan, mutta ne kanat onkin toinen juttu :smt002 .
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Meillä on tuon Onnin jälkeläis kukkoja tuossa kasvamassa muutama. Niiden emät on Muusalta hankittuja.
Minusta on jännä lukea noista vihaisista kukoista, kun meille ei ole sattunut kuin yksi ainut sellainen. Meidän Ilmajokinen Tero-kukko on aika pahasisuinen toisia kukkoja kohtaan, mutta ihmisille ihan sylilapsi :smt001
Ja mitä tuohon meidän Tyrnikukko Onniin tulee, niin sitä rauhallisempaa ja kiltimpää kukkoa saa hakea. Hommansa Onni kyllä hoitaa mallikkaasti, koska meillä ainakaan ei ole juurikaan tullut hedelmöittymättömiä munia. Harmi vain että Onni on sulkajalkainen ja periyttää sitä, tosin olen saanut siltä kyllä silosäärisiä lapsukaisiakin.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

^^laajennuspuuhiin sitten vaan :smt003 meille onneksi mahtuu noita kanasia vielä lisää, heh.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Tuo minnimannin ehdotus siitä, että jos kukkoja on enempi niin ei tulisi helposti kiukkuisia voisi kyllä pitää paikkansa.

Meillä jouduttiin viime kesänä kukko laittamaan pois, kun alkoi käydä päälle. Ja se tosiaan tapahtui vasta seuraavana keväänä/kesänä kun viimeinenkin johtaja kukon veli oli laitettu pois parvesta.

Nyt meillä on kukkoja pilvin pimein (en ole saanut aikaiseksi laittaa pois :smt015 ) ja kaikki ovat oikein kivoja.

Nyt täytyy kyllä jättää ihan varmuuden vuoksi kaksi kukkoa parveen.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kyllä mä vetehisenä kokeilisin haudottaa tipuja tuolta Elojalan kukolta. Sen emon puolen suvulla kun ei välttämättä muita jatkajia ole. Voihan niistä tipuista sitten tehdä karsintaa luonteen perusteella. Luulis niistä kuitenkin tulevan joitakin hyväluonteisiakin tipuja :smt001. Tyrnisten geeniperimän laajuudesta huolehtiminen menee mun mielestä tuossa tapauksessa kukon luonteen edelle, ainakin sen yhden tipueen verran. Tuleehan siitä ja sen pojista sitten maukasta pöytäseuraa, jos luonne ei ole kultainen :smt002.

Lauma kasvattaa kyllä kukon luonnetta, se on tosi :smt045.
Vastaa Viestiin