Auttakee, ettei tarvi kantapään kautta kaikkea opetella..
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Auttakee, ettei tarvi kantapään kautta kaikkea opetella..
Siis kertokaahan viisaammat ja kokeneemmat. Tilanne siis sellainen, että maatiainen alkoi tässä alkutalvesta hautomaan. Ekat kerrat istuskeli munien päällä aina muutaman päivän ja heitti kesken. Tottapa tuo sitten totes, että tylsää puuhaa tai sitten sille tuli nälkä ja se unohti sen hautomisen sitten. No, jälleen alkoi hautomaan ja mä sihtasin sille eväät ja veden viereen, niin jo pysyi munien päällä. Jätimpä muka sitten niin rauhaankin, etten vain äiteetä häiriköi ja että jaksais hautoa. Sitten aloin ihmettelemään, että kun munantuotanto on hiipunut, mihinhän me munat on joutuneet..? Ja hetken mietittyäni äkkäsin, että ei saastamoinen...! Ja juuri niin, siellähän ne on tämän äiteen alla. Niitä tuli jo ylilaitojen, ei ne kaikki alle enää mahtuneet. Julmetun nokkimisen ja murinan saattelemana noukin yli laitojen tulevat pois ja hartaasti toivoin, etten liikaa häiriköiny. Ja hyvin se meni, äitee päätti silti jatkaa munien päällä istumista.
Sitten koitti se ihana päivä, kun oli kaksi ekaa tipua kuoriutunut, musta ja keltainen! Seuraavana päivänä yksi raitaselkäinen. Sitten kuoriutui kaksi, tai siis toisen näistä äippä oli tyrkännyt pesästä ulos. Keltaisen se oli pitänyt allaan, musta oli elottomana pesän ulkopuolella. Siinä poikani kanssa mietittiin, että onko se kuollut vai ei. Täysin eloton se oli ja kylmä, mutta jotenkin jäi vaivaamaan, että kun se ei ihan jäykkä kuiten ollut. Ja juuri kun me muka yhteistuumin päätettiin, että joo, kyllä se taitaa olla vainaa, tipu otti ja liikahti. Äkkiä lämpölampun alle ja henkiin se heräs. Ei elänyt kuitenkaan kuin hetken. Taivastipuhan siitä tuli.
Seuraavana päivänä oli taas pyöritetty yksi muna pesästä ulos ja mielenkiinnolla sen avasin. Viittäväille valmis, musta tipu. Sitten satuttiin paikalle ja ruokaa laittamaan ja äippä nokki munan auki. Ihan valmiin näköinen tipu ja elävä. Olen kuitenkin kuvitellut, että se tipu sen kuoren nokkii auki, eikä se äippä? No, tämäkin oli musta ja ainakin se sen päälle meni ja otti hoiviinsa, mutta aamulla se kuiten löytyi poistettuna pesästä, ei ollut edes ehtinyt kuivua.
Tiedän, nää kehittyy nyt melkoisen eri tahtiin, kun mulla ei ole mitään hajuakaan, milloin mikäkin muna on munittu. Pitäiskö kerätä alla olevat pois ja onko sillä nyt merkitystä tähän taivastipu määrään? Ja miks kaikki taivastiput on mustia? Äippä on rasisti? Ja kovin on munan kuoret verisiä, nokkiiko se äippä ne liian aikaisten auki? Ruskuaispussit on olleet vetäytyneitä, mut se on se mahanalus kuiten vähän verinen näillä kuolleilla tipuilla.
Ja kaiken kukkuraksi rosvosin nyt äipältä kolme munaa. Yks hölskyy, eli taitaa olla täys susi. Yks ei hölsky, mut en tiiä sitte. Yks näyttäis olevan viittä vaille valmis. Ja mulla mitään hautomakonetta ole, mä kastelin munakennon märäksi ja laitoin märkää paperia pohjalle ja patterin päälle. Voiko onnistua?
Mitä nyt teen väärin, että ei onnistu..
Sitten koitti se ihana päivä, kun oli kaksi ekaa tipua kuoriutunut, musta ja keltainen! Seuraavana päivänä yksi raitaselkäinen. Sitten kuoriutui kaksi, tai siis toisen näistä äippä oli tyrkännyt pesästä ulos. Keltaisen se oli pitänyt allaan, musta oli elottomana pesän ulkopuolella. Siinä poikani kanssa mietittiin, että onko se kuollut vai ei. Täysin eloton se oli ja kylmä, mutta jotenkin jäi vaivaamaan, että kun se ei ihan jäykkä kuiten ollut. Ja juuri kun me muka yhteistuumin päätettiin, että joo, kyllä se taitaa olla vainaa, tipu otti ja liikahti. Äkkiä lämpölampun alle ja henkiin se heräs. Ei elänyt kuitenkaan kuin hetken. Taivastipuhan siitä tuli.
Seuraavana päivänä oli taas pyöritetty yksi muna pesästä ulos ja mielenkiinnolla sen avasin. Viittäväille valmis, musta tipu. Sitten satuttiin paikalle ja ruokaa laittamaan ja äippä nokki munan auki. Ihan valmiin näköinen tipu ja elävä. Olen kuitenkin kuvitellut, että se tipu sen kuoren nokkii auki, eikä se äippä? No, tämäkin oli musta ja ainakin se sen päälle meni ja otti hoiviinsa, mutta aamulla se kuiten löytyi poistettuna pesästä, ei ollut edes ehtinyt kuivua.
Tiedän, nää kehittyy nyt melkoisen eri tahtiin, kun mulla ei ole mitään hajuakaan, milloin mikäkin muna on munittu. Pitäiskö kerätä alla olevat pois ja onko sillä nyt merkitystä tähän taivastipu määrään? Ja miks kaikki taivastiput on mustia? Äippä on rasisti? Ja kovin on munan kuoret verisiä, nokkiiko se äippä ne liian aikaisten auki? Ruskuaispussit on olleet vetäytyneitä, mut se on se mahanalus kuiten vähän verinen näillä kuolleilla tipuilla.
Ja kaiken kukkuraksi rosvosin nyt äipältä kolme munaa. Yks hölskyy, eli taitaa olla täys susi. Yks ei hölsky, mut en tiiä sitte. Yks näyttäis olevan viittä vaille valmis. Ja mulla mitään hautomakonetta ole, mä kastelin munakennon märäksi ja laitoin märkää paperia pohjalle ja patterin päälle. Voiko onnistua?
Mitä nyt teen väärin, että ei onnistu..
Re: Auttakee, ettei tarvi kantapään kautta kaikkea opetella.
Hautomaan intoutuvalle kanalle kannattaa laittaa haudottava satsi munia kaikki kerralla alle. Eli kerää munia varastoon, säilytä viileässä vaan ei jääkaapissa, kääntele kerran päivässä kyljeltä toiselle. Sitten kun sulla on haluttava määrä munia koossa, merkitse ne kaikki ihan reilusti vaikka punaisella tussilla. Ja laita kanan alle. Ja päivämäärä muistiin!
Sitten joka päivä, kun kana poistuu pesästä syömään ja juomaan ( se on ihan normaalia! ), tarkistat pesän, ettei siellä ole ylimääräisiä munia. Tai sitten laitat hautojan omaan yksiöönsä niin, etteivät muut daamit pääse pesään munimaan.
Talvi ei liene yleensäkään otollisinta aikaa hautomiselle ja tipujen kasvatukselle. Jos kanala on kylmä, voi tipuja kylmettyä. Emo hoitaa tiput paremmin, jos ne kuoriutuvat kaikki suunnilleen samaan aikaan. Normaalisti kana istuu ekojen tipujen jälkeen kuoriutuvien munien päällä päivän, ehkä kaksi - ja ne mitkä eivät ole siihen mennessä ehtineet kuoriutua, saavat jäädä. Sitten toiset kanat vaan on parempia emoja ja monilla menee eka haudonta harjoittelun piikkiin.
Kannattaa lukea nuo haudonta ja tipujen hoito -osion perusohjeet, niistä saa paljon vinkkejä!
Sitten joka päivä, kun kana poistuu pesästä syömään ja juomaan ( se on ihan normaalia! ), tarkistat pesän, ettei siellä ole ylimääräisiä munia. Tai sitten laitat hautojan omaan yksiöönsä niin, etteivät muut daamit pääse pesään munimaan.
Talvi ei liene yleensäkään otollisinta aikaa hautomiselle ja tipujen kasvatukselle. Jos kanala on kylmä, voi tipuja kylmettyä. Emo hoitaa tiput paremmin, jos ne kuoriutuvat kaikki suunnilleen samaan aikaan. Normaalisti kana istuu ekojen tipujen jälkeen kuoriutuvien munien päällä päivän, ehkä kaksi - ja ne mitkä eivät ole siihen mennessä ehtineet kuoriutua, saavat jäädä. Sitten toiset kanat vaan on parempia emoja ja monilla menee eka haudonta harjoittelun piikkiin.
Kannattaa lukea nuo haudonta ja tipujen hoito -osion perusohjeet, niistä saa paljon vinkkejä!
^Jep jep. Kaiken tuon oon jo tavaillut ja juuri sen vuoksi tuuminkin, että kantapään kautta. Juu, olis pitäny keräillä munia ja juu, olis pitäny tietää, mitä alla on ja milloin munittu. Näin ei vaan nyt käynyt. Alla oli saatananmoinen määrä munia ja mistään mitään tietoa, milloin munittu ja silleen. Väitän, että näin olis voinut käydä kesälläkin, kun nuo kaikki peippaloi pihalla itsekseen ja irralaan, mut onneks olivat niin nuoria, etteivät tajunneet..
Eilen sain itse tarpeekseni. oon antanut niiden munien olla pesässä, kun se kuiten niitä hautoo, mut jokaisen kuoriutuneen olen löytänyt sitten kuolleena ja miettinyt miks. Ja hiljaa mielessäni miettinyt, että se itse ne tappaa. Ja kaikki kuolleet on mustia. Keltaiset tiput ottaa ja mustat saa kuolla. Moon miettinyt, että kyllä se tietää, mitä tekee ja tuuppaa huonot pois. Eilen sitten oli musta kuoriutunut ja siltä oli nokittu pää pois?!! Joo, kiitos ja piste. Keräsin loput munat pois, men ala kattoon että hautoo ja tappaa. Oli syy sitten mikä vaan.. Jättäis hautomatta. Onko tällainen jotenkin tavallista tai normaalia?
Silkin alla on ollut neljä munaa, niistä on tänään syntynyt kaks mustaa maatiais tipua. Ja että se hellästi niitä hoitaa ja kurluttelee. Ihana. Kaks munaa on sillä vielä alla, toivottavasti niistäkin syntyy jotain.
Ja mun kanala ei oo kylmä, lämmöt saa nostettua vaikka kolmeen kymppiin jos haluaa, nyt siellon lämmintä jotain kakstoista kuiten, mikähän se ideaali lämpötila olis? Lämpölamppu on tipusilla lisäks.
Eilen sain itse tarpeekseni. oon antanut niiden munien olla pesässä, kun se kuiten niitä hautoo, mut jokaisen kuoriutuneen olen löytänyt sitten kuolleena ja miettinyt miks. Ja hiljaa mielessäni miettinyt, että se itse ne tappaa. Ja kaikki kuolleet on mustia. Keltaiset tiput ottaa ja mustat saa kuolla. Moon miettinyt, että kyllä se tietää, mitä tekee ja tuuppaa huonot pois. Eilen sitten oli musta kuoriutunut ja siltä oli nokittu pää pois?!! Joo, kiitos ja piste. Keräsin loput munat pois, men ala kattoon että hautoo ja tappaa. Oli syy sitten mikä vaan.. Jättäis hautomatta. Onko tällainen jotenkin tavallista tai normaalia?
Silkin alla on ollut neljä munaa, niistä on tänään syntynyt kaks mustaa maatiais tipua. Ja että se hellästi niitä hoitaa ja kurluttelee. Ihana. Kaks munaa on sillä vielä alla, toivottavasti niistäkin syntyy jotain.
Ja mun kanala ei oo kylmä, lämmöt saa nostettua vaikka kolmeen kymppiin jos haluaa, nyt siellon lämmintä jotain kakstoista kuiten, mikähän se ideaali lämpötila olis? Lämpölamppu on tipusilla lisäks.
Eläimen sielunelämää on yritetty tulkita jo ammoisista ajoista lähtien. Ihminen on tehokas keksimään syitä jollekin käytökselle ja tapahtumille, mutta tosi asiassa ne kaikki ovat vain arvauksia. Eläin ei ajattele useinkaan loogisesti ja kykenee vain tässä ja nyt tapahtuvaan ajatteluun. Mahdollisimman hämärä pesä voisi estää "rasistisen" käytöksen. Ei ole normaalia nokkia omia tipujaan, mutta ensikerralla kana voi jo käyttäytyä "normaalisti". Kahden kolmenpäivän sisällä kuoriutuneet jätä kanan alle ja kerää ehdottomasti muut pois (niin kuin jo teitkin), patterin päälle ei kannata laittaa. Pesä kannattaa varustaa siten, etteivät tiput sieltä putoile edes vahingossa. Kanaemo pitää lapsensa kyllä lämpimänä, mutta on ihmisen tehtävä huolehtia, että ympäristö on turvallinen. Pesä lasketaan lattiatasoon ja tarvittaessa aidataan pienemmäksi. Eksymisen ja hukkumisten estäminen on tärkeää. Vaisto sanoo emolle milloin pesästä on lähdettävä ja voi olla ristiriitaista, jos eri kehitysasteella olevat munat piippaavat päivästä toiseen ja jo kuoriutuneet tiput vaativat liikkeelle lähtöä. *muoks! aivan kuin siimis tuossa sanoikin * Eläinäitejäkin on hyviä ja huonoja ja ekakerta ei aina mene niin hyvin, vaikka emo ehkä omasta mielestään toimiikin oikein. Ensikerralla voi jo sujua paremmin
Ja onnea kuitenkin tipuista!

Kyllä se kana voi olla "rasisti" siinä mielessä, että se ei välttämättä tajua niitä mustia tipuja omikseen. Jokaisen lintulajin tiputhan näyttää omanlaisiltaan ja emot luonnostaan hyljeksivät vieraan näköistä jälkikasvua. Ei ole mitenkään mahdotonta, että tää nimenomainen kana luulee mustia tipuja vieraan lajin yksilöiksi.
Ja tuolla kun sanoin, että talvi ei välttämättä ole otollisinta hautoma-aikaa, en tarkoittanut pelkkää lämpötilaa. Tipuja voi kylmettyä, jos kanala on kylmä, mutta myös päivän pituus / valon määrä, tuoreen rehun määrä yms. seikat kai yleensä suosivat haudontoja kesäaikaan. Enkä tarkoita, että sinällään olisit mitään tehnyt väärin - luonto vaan saattaa olla vastaan. Kesällä myös paremmin saattaa toimia se luonnollinen vaisto, että kana munii ensin pesän täyteen ja alkaa vasta sitten hautomaan. Silloin kaikki munat kuoriutuvat samaan aikaan. Ja yleensä pesä on niin hyvässä piilossa, etteivät sinne muut rouvat eksy munimaan ylimääräisiä vapaamatkustajia.
Mä sanoisin myös, että ota vaan kaikki loput munat pois sieltä emon alta ja anna sen rauhassa hoidella niitä tipuja, jotka sillä nyt on. Siinä se oppii emon taitoja ja ens kesänä tekee sulle uuden hienon tipueen. Jos vastaisuudessa sulla joku kana alkaa innolla hautomaan, niin olet sitten kantapään kautta oppinut
että keräät ne munat pois ja merkitset! Koska se on ihan saletti, että jos pesässä on eri aikaan munittuja munia, niin juurikin tällaisia ongelmia tulee.
Ja tuolla kun sanoin, että talvi ei välttämättä ole otollisinta hautoma-aikaa, en tarkoittanut pelkkää lämpötilaa. Tipuja voi kylmettyä, jos kanala on kylmä, mutta myös päivän pituus / valon määrä, tuoreen rehun määrä yms. seikat kai yleensä suosivat haudontoja kesäaikaan. Enkä tarkoita, että sinällään olisit mitään tehnyt väärin - luonto vaan saattaa olla vastaan. Kesällä myös paremmin saattaa toimia se luonnollinen vaisto, että kana munii ensin pesän täyteen ja alkaa vasta sitten hautomaan. Silloin kaikki munat kuoriutuvat samaan aikaan. Ja yleensä pesä on niin hyvässä piilossa, etteivät sinne muut rouvat eksy munimaan ylimääräisiä vapaamatkustajia.
Mä sanoisin myös, että ota vaan kaikki loput munat pois sieltä emon alta ja anna sen rauhassa hoidella niitä tipuja, jotka sillä nyt on. Siinä se oppii emon taitoja ja ens kesänä tekee sulle uuden hienon tipueen. Jos vastaisuudessa sulla joku kana alkaa innolla hautomaan, niin olet sitten kantapään kautta oppinut

Meillä oli yksi emo rasisti, se vihasi yhtä maaoravatipua. Kaikki muut oli keltaisen eri sävyjä.
Tyrkkäsin maaoravan toisen alle ja siellä se meni ok.
Tämä rasisti emo oli myös TODELLA tarkka, ettei kukaan vieras tipu tullut lähelle.
Se nokki armotta vieraita. kun muut emot ei ny niin välitä. Pikemminkin omisivat kaikki itselleen!??
Rasisti erotti silmänräpayksessä vieraan tipun = nokkaisu. Ja sitä jatkui kunnes alkoi vieroitus.
Tyrkkäsin maaoravan toisen alle ja siellä se meni ok.
Tämä rasisti emo oli myös TODELLA tarkka, ettei kukaan vieras tipu tullut lähelle.
Se nokki armotta vieraita. kun muut emot ei ny niin välitä. Pikemminkin omisivat kaikki itselleen!??
Rasisti erotti silmänräpayksessä vieraan tipun = nokkaisu. Ja sitä jatkui kunnes alkoi vieroitus.
Ulkoisten häiriöiden karsiminen minimiin auttaa "oikeiden" ja luonnollisten vaistojen muodostumiseen kaikilla eläinlajeilla. Sitä on joskus joutunut pohtimaan, miksi lammasuuhi hylkäsi toisen karitsansa ja piti toisen aivan samannäköisen. Tai kun emolehmä yritti tosissaan tappaa vasikkansa sen synnyttyä. Tuntui äärettömän typerältä kaksi kesää kulkea emon perässä laitumella, ottaa kiinni ja valvoa että jälkeläiset saivat maitonsa imettyä. Kolmantena keväänä otin emon puhutteluun ja sanoin, että sori tyttö, mutta tää on sun näytön paikka.. Seisoimme valmiudessa puuttumaan asiaan ja emon nuuhkiessa kolmatta vasikkaansa, se sai ahaa-elämyksen. Meillä miehen kanssa ei ole kummallakaan mitään mielikuvaa, miten sieltä karsinasta yli tulimme, mutta tämän jälkeen lempilehmäni teki vielä 12 vasikkaa ja hoiti lapsensa esimerkillisesti. Kaksi viikkoa poikimisesta se suojeli vasikkaansa ärhäkästi, mutta tasaantui aina siitä. Itsekään en alussa uskonut emon mahdollisuuksiin, niin aggressiivista ja epänormaalia sen käytös oli kahdessa ensimmäisessä poikimisessa. Eläin kuitenkin toimi omasta mielestään jostakin syystä sillä hetkellä oikein. Useiden satojen poikimisten joukossa, Hamppulan emonvaistojen herääminen ei unohdu koskaan..
No joo, kuus niitä sitten kaikenkaikkiaan on. Ne rasistin neljä ja silkille kuoriutu kaks. Harmikseni niistä silkkien munista ei tullu mitään, mut nyt on kuiten kuus tomeraa maatuskan alkua.
Tässäpä heistä kuvia ja sukupuolia saa arvailla. Mä nyt kauhistelen, että nuo taitaa olla kaikki kukkoja varmaan mun tuurilla..

Tässäpä heistä kuvia ja sukupuolia saa arvailla. Mä nyt kauhistelen, että nuo taitaa olla kaikki kukkoja varmaan mun tuurilla..