Joo, ei ymmärrä, mä oon maalta
salmonellanäyte ja siitoskauden alku
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
mik
salmonellanäyte ja siitoskauden alku
neuvokaas kokenemmat konkarit, et mitä tarkoittaa tuo säilyttäjäpapereissa tarkoitettu siitoskauden alku? Eli salmonellanäyte pitäis ottaa sitä ennen kanalasta. Mikä on siitoskauden alku?
-
Silvia Sommarlat
Re: salmonellanäyte ja siitoskauden alku
hei, huomio asiantuntijat ! Tähän kysymykseen olis hyvä saada vastaus.
nimim."säilyttäjäpaperit vetämässä"
nimim."säilyttäjäpaperit vetämässä"
-
annemari
Mielestäni tämä koskee vain poikastuottajia tai niitä tiloja, jotka myyvät munia kuluttajille.
-
Ushva
Juu, jos on pelkästään säilyttäjä eikä poikastuottaja, niin ei ole pakollisia nuo salmonellanäytteet.
-
Ushva
No vois olettaa että siitoskauden alku tarkottaa siitoskauden alkua, eli ennen ku ko. poikastuottaja alkaa hautomaan niitä poikasia, luulis että ennen ku aletaan siitosmunia kerätä.
En kyllä oikiasti ymmärrä miksi säilyttäjä ja poikastuottaja edes on eritelty, vai onko muka olemassa joku oikea maatiaisten kasvattamo missä haudotaan koneella maatiaiskanoja myyntiin/tuotantoon? Mun kanat on jo itse semmosia poikastuottajia että heikompaa hirvittää.
En kyllä oikiasti ymmärrä miksi säilyttäjä ja poikastuottaja edes on eritelty, vai onko muka olemassa joku oikea maatiaisten kasvattamo missä haudotaan koneella maatiaiskanoja myyntiin/tuotantoon? Mun kanat on jo itse semmosia poikastuottajia että heikompaa hirvittää.
-
Muusa
En mäkään, mutta ihan mielelläni olen "vaan" säilyttäjä ilman mitään poikastuotantovelvoitteita tai varsinkaan salmonellanäytevelvoitteita, vaikka meillä poikasia varsin paljon tuotetaankin ja ihan koneella haudotaan myyntiä varten.Ushva kirjoitti: En kyllä oikiasti ymmärrä miksi säilyttäjä ja poikastuottaja edes on eritelty
Mä ymmärtäisin että "siitoskauden alku" on alkuvuodesta - keväällä. Jos nyt ajatellaan että syksyllä kanat rupeaa valon vähetessä sulkasatoon ja munintataukoon ja sitten keväällä innostuvat munimaan ja hautomaan... joskin meillä hulluimmillahan on aina jokunen talvellakin muniva nuorikko jonka ansiosta hautomakonetta voi pitää päällä non-stop
-
malla
Teetätin alkuvuodesta salmonellatutkimuksen ihan vain oman mielenrauhan takia. Puhdasta oli, ja Jyväskylän kaupungin ympäristötoimen labrasta lähti asiasta tieto oman paikkakuntani eläinlääkärille. Ja Eviraan? Hinta kolmenkympin kieppeillä, vaikkei laskua ole vielä kuulunutkaan. Aattelin että kaipa kerran vuodessa vois tutkituttaa varmuuden vuoksi vaikken siis syömämunia myykään.
Tänään iski salmonellahuoli pihalla tallustaessani: hangella kuollut viherpeippo, hyvässä höyhenessä eikä varmaankaan päin lasia lentänyt. Heti alkoivat auringonkukansiemenet epäilyttää. Johdonmukaisuuden vuoksi pitäisi kai seuraavaksi lähettää raato tutkittavaksi...
Tänään iski salmonellahuoli pihalla tallustaessani: hangella kuollut viherpeippo, hyvässä höyhenessä eikä varmaankaan päin lasia lentänyt. Heti alkoivat auringonkukansiemenet epäilyttää. Johdonmukaisuuden vuoksi pitäisi kai seuraavaksi lähettää raato tutkittavaksi...
- tipsi
- riikinkukko
Eikös eviraan saa luonnonlinnut lähettää ilmaiseen tutkimukseen? Ihan kuin olisin niiden sivuilla sellaiseen törmännyt. No, mut viherpeippoja vaivaa joku loinen/bakteeritauti (en muista kumpi) joka iskee niiden kurkkuun, ja niitä on kuollut jo viime vuonna siihen paljon.
Mäkin olen miettinyt että pitäskö ankoista ottaa salmonellanäyte, kun sitten saisi munia jaella vähän huolettomammin.
Mäkin olen miettinyt että pitäskö ankoista ottaa salmonellanäyte, kun sitten saisi munia jaella vähän huolettomammin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
mik
Mä luulen, et otan sen salmonellanäytteen täs keväällä ku joudan. Ois se vallan hirveetä, jos mun myymien kanojen mukana kulkeutuis salmonella.
voiks tästä hypätä marekkiin? Onks marekkiin mitään testejä? Eli jos kanalaan tulee marek, niin missä vaiheessa voi myydä sieltä sit tipuja? Ja kuin kauan pitää sanoo, et on ollut marekkia?
onko olemassa mitään suositusta, ajan nyt takaa sitä, et jostain ne taudit tulee ja ensisijaisesti ne pitäis pystyy pysäyttämään, ettei levii muualle.
voiks tästä hypätä marekkiin? Onks marekkiin mitään testejä? Eli jos kanalaan tulee marek, niin missä vaiheessa voi myydä sieltä sit tipuja? Ja kuin kauan pitää sanoo, et on ollut marekkia?
onko olemassa mitään suositusta, ajan nyt takaa sitä, et jostain ne taudit tulee ja ensisijaisesti ne pitäis pystyy pysäyttämään, ettei levii muualle.
-
kaakatin
Toi marekki on vähän hankala. Se vain on lähes joka harrastajakanalassa. Kanathan saavat tartunnan jo tipuina, mutta sairastuvat tai eivät sairastu siihen myöhemmin. Heikot sortuu elontiellä. Eli ei se marek kanalasta häviä minkäänlaisella varoajalla, tartunnan saaneet kanat ovat kantajia lopunikäänsä. Testejä ei kait ole, muuta kuin ruumiinavaus.
-
vardenji
Asiaa! Aina tahdotaan syyttää pikkulintuja ja kyllähän helposti mielletään ne taudilevittäjäks, kun pääsevät lähes kaikkialle. Kunhan saan kanani kotiin, olis vissiin syytä kans tehdä toi testi, mutta miten se otetaan ja mistä saa tarvikkeet? Tietäisköhän ell jos kysyn samalla kun soitan mahd. ens kuussa Mintulle tarkastusaikaa?
-
malla
Joo, tipsi, trikomonoosi on vaivannut etenkin viherpeippoja vuodesta 2008. Trichomonas gallinae-alkueläinloisen aiheuttama suun ja kuvun tulehdus. Havaittu myös peipossa, sinitiaisessa, nokkavarpusessa, närhessä ja harakassa - mistä juohtuukin mieleeni että viime syksynä ihmettelin liiterin taakse mystisesti kuollutta harakkaa.
Tsekkasin Eviran, ei tosiaan maksa mitään tömmöine tutkimus. Paitsi lähetyskulut ymmärtääkseni. Tässä tapauksessa Matkahuollon välityksellä Ouluun.
Salmonellaepäilys pikkulintujen kohdalla johtuu epäluulosta tuontiauringonkukansiemeniä kohtaan. Meilläkin niitä on mennyt tänä talvena jo monta säkillistä ja trafiikki lintulaudoilla on kova. Hyvä pitää siemensäkin eränumero tallessa.
Tsekkasin Eviran, ei tosiaan maksa mitään tömmöine tutkimus. Paitsi lähetyskulut ymmärtääkseni. Tässä tapauksessa Matkahuollon välityksellä Ouluun.
Salmonellaepäilys pikkulintujen kohdalla johtuu epäluulosta tuontiauringonkukansiemeniä kohtaan. Meilläkin niitä on mennyt tänä talvena jo monta säkillistä ja trafiikki lintulaudoilla on kova. Hyvä pitää siemensäkin eränumero tallessa.
-
malla
Jatkan vardenjille: viime säilyttäjäkirjeessä oli infoa kanalan salmonellanäytteen otosta. Siipikarjaliitosta sais mielestäni kovin tyyriin pakkauksen muutaman salmonellanäytteen ottoa ja lähetystä varten. Itse otin "omavalvontanäytteeni" halvalla keräämällä kanalasta edustavan desin kakkaa muovirasiaan. Pakkasin, teippasin, varustin sekä rasian että päällyspussin lähetetiedoilla (tärkeää) ja käskin isännän viedä näytteen Eviran lähetteen (tärkeää) kera labraan. Toki olis voinut postittaa tai toimittaa Matkahuollon kyytiin. Alle kahdessa viikossa tuli vastaus. Lista Eviran hyväksymistä tutkimuslabroista on myös tuossa säilyttäjänivaskassa.
-
vardenji
Kattelinkin jotain eviran lappuja netistä, mutten keksiny mitä niistä käyttää. Mulla olis sikäli lähellä toi lähin labra, kun olis Forssassa hk:lla. Eli soitan ja kävelen varmaan sinne lappusen ja teipatun kakkakupin kanssa toimistoon ja kysyn kelle tää kakka piti antaa?
Kiitos neuvoista, vaikka huumoria tähän vähän vedänkin... Olis vaan kiva sukulaisille kertoo että testi on tehty, kun ovat multa joskus munia kyselleet ja hakeneet! Ittellekin mielenrauha tolta saralta.
Kiitos neuvoista, vaikka huumoria tähän vähän vedänkin... Olis vaan kiva sukulaisille kertoo että testi on tehty, kun ovat multa joskus munia kyselleet ja hakeneet! Ittellekin mielenrauha tolta saralta.