Helmikanojen käytöksestä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

helmutti

Helmikanojen käytöksestä

Viesti Kirjoittaja helmutti »

Meillä asustaa kaksi helmerinuorikkoa, ja niiden sielunelämästä ei ole kovin paljon vielä kokemusta. Tänään kanalassa ollessani toinen niistä vipelsi siivet levällään pitkin kanalaa ja toinen pakeni nurkkaan. Lienevätkö nämä niitä kosiomenoja, joista olen kuullut puhuttavan. Sukupuolta en oikein ulkonäöltä pysty vielä veikkaamaan, mutta se nurkkaan ajettu piti sellaista ääntä joka kuulosti kuin olisi sanonut hit-to hit-to. Se urokseksi epäilemäni ei pahemmin ääntele.
Kertakaikkisen hurmaavia otuksia :smt055
Kertokaas viisaammat olisinko (kerrankin) oikeassa? :smt003
ninnu

Re: Helmikanojen käytöksestä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

En todellakaan ole viisas, mutta vastaan silti :smt003

Naikkosella on kaksitavuinen ääni, joten suurella todennäköisyydellä se hiton-hokija on kana. Ja ukkelilla ääni on sitten sellainen sekametelisoppa, tauoton tärinä/pärinä...ihan mahdoton kuvailla :smt002

Mun helmereillä ei ole mitään kosiomenoja -ainakaan mun läsnäollessa ei niitä harrasta.
Mutta mielettömän yksiavioisia ovat nämä meikäläisen mölytorvet, ei puhettakaan, että oltais kimpassa, muun kuin oman miehen/naisen kanssa :smt057 AINA kaksistain ja niin laav, että :smt049
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Siis sanooks helmikanat oikeesti hit-to?

Mulla jo yks viiriäinen osaa sanoo piip-vie :smt005

Pitääks mun nyt noitaki haluu, jos ne osaa puhuu "rumia"?
helmutti

Onko ninnu sun helmerit mitä kantaa? Saattaa olla että haluan niitä useamman keväämmällä...
Millähän mä nyt saisin sen mykän huutelemaan, että tietäs kummasta on kysymys :smt017 Ehkä joku vieras kanalassa sais sen puheliaaks...
ninnu

Miten vanhoja sun helmerit on? Jos tarkkaan katsot ja vertailet niiden kypäriä ja niitä poskilerpattimia huomaatko mitään eroa?
Ukoilla ne poskilärpäkkeet usein kääntyy sellaiselle kupille, eikä mene pään myötäisesti, kuten naikkosilla.

Mun helmerit on parista eri paikasta, mutta vasta kesällä alkavat sitten munimaan, joten ennen kesää ei ole poikasiakaan... ja kun vapaana viipottavat, niin pitää munat ensin löytää metsästä :smt003 Onneksi ainakin viime kesänä kävi kaikki munimassa metsään samaan paikkaan.
Jos pariskunta jooutuu erilleen, ettei näe toisiaan, niin meillä ainakin alkaa heti se huhuilu ja möykkä.

Onko sulla kuvia laittaa tänne näytille? :smt038
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minuakin on alkanut tuo oman parveni sukupuolijakauma mietityttämään, ne kaikki röökyy samalla tavalla, ja kun yksi aloittaa niin muut jatkaa. melko metakka niistä lähtee, mutta on ne kyllä ihania :smt055

Ulkonäöllisesti niissä ei ole mitään eroa, mielestäni kaksi ääntelee enemmän kuin toiset kaksi.
helmutti

En pysty kyllä noita poskilerpakkeita analysoimaan, ovat aika samanoloisia. Toivottavasti ovat tuleva (hetero)pariskunta että saadaan tipusia.
Niin kai se ihmisilläkin menee, että äijät ei saa suunvuoroa :smt003 , jospa näilläkin olisi sama meininki?
annemari

Mites muuten Helmikanat ruukaa riidellä jos on useampia kukkoja parvessa? Meillä on kaksi lintua sillopin tällöin pörhistelleet toisilleen, Liekkö jo alkavaa kukkojenvälistä otantaa ??
ninnu

Mun ukot ei ole tapelleet, vaikka neljä ukkoa on samassa laumassa elellyt parhaillaan.
Nyt on vain kaksi pariskuntaa.

Ulla ja Monnilainen olisi varmaan parhaimmat ihmiset kertomaan pidemmän ajan kokemuksella helmereiden touhuista, huhuu :smt006
annemari

Tässä minun neljä huutajaani. Osa huusi tänään minulle että pak-ko pak-ko pak-ko-
Kuva
ninnu

Noi Annemarin "torvet" on siis kesällisiä?
Vlli veikkaus, kuvassa etummainen akka, sitten ukko, sitten akka, viimeistä en näe kunnolla. Ja tää on sitten ihan arvalla heitetty veikkaus :smt048

Tässä vuotias ukko:
Kuva

Ja tässä akka:
Kuva

Erot kypärässä ja lärpäkkeissä selkeät.
annemari

Kiitos Ninnu !! Kesällisiä ovat. Kahta erilaista ääntä niistä lähtee, jos kaksikin oisi kanaa, niin sittenhän siinä oisi soppelisti kaksi pariskuntaa! Aivan ihanan värinen tuo sinun akkasi :smt055
helmutti

pak-ko pak-ko pak-ko-
-tässä nähdään taas alueelliset murre-erot :smt002
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Lärpäkkeistä ei valitettavasti pääsääntöisesti voi erottaa sukupuolta. Usein uroksella on isommat lauantaimakkarat, usein ei. Naaras kiljuu hit-toa ja kukko yhdeltä äänentasolta hit. Paras varmistus nuorena on ääni ja melkohyvä keino sarven muoto. Ja kosiomenot ovat nimenomaan näitä huikeita juoksupyrähdyksiä ja ilmaan hyppelyjä. Kuuluu myös muuhun arkikäytökseen ajoittain tämä riemurallin riuhtominen.
helmutti

Monnilaiselle terkut "jälkikasvulta" ja kiitokset asiantuntijalausunnosta :smt006
Vastaa Viestiin