Vihreät kananmunat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Helmikuu
Vihreät kananmunat
Viime kesäiset kanaset ovat alkaneet munia tai ainakin joku niistä on. Munien väri vain ihmetyttää, se kun on vihreä! Muut kanat, eli vanhemmat "emokanat" (sekarotuisia, pieniä ja osalla jaloissa tupsut) ovat munineet ruskeita alusta alkaen. Voiko tämä olla jonkun rodun ominaisuus?
-
sisu65
Re: Vihreät kananmunat
Olikohan araucana joka munii vihreitä munia? Voisko olla joukkoon sekoittunut joskus tuota kanarotua?
-
Rusina
Tai brahma, osa niistä munii kait vihreitä munia. Ja muistan kuulleeni/lukeneeni jonkun maatiaisenkin joskus pyöräytelleen semmoisia
*(mutta en oo varma).
-
ninasorvali
Mulla on tuttu jolla on virolaisia kanoja jotka munii vihreitä munia....Rotua en tiedä 
-
Tirppa
Vihreitä munia??
Mistäs nyt on kysymys? Mulla on joku Brahmoista alkanut munimaan vihreitä munia
Aiemmin munat on olleet vaaleanruskean eri sävyjä, mutta nyt on 3 päivänä peräkkäin joukossa ollut 1 vihreä muna.
Onko tällainen värin vaihdos ihan normaalia..vai..???
Aiemmin munat on olleet vaaleanruskean eri sävyjä, mutta nyt on 3 päivänä peräkkäin joukossa ollut 1 vihreä muna.
Onko tällainen värin vaihdos ihan normaalia..vai..???
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Vihreitä munia??
Kerrassaan mielenkiintoista! Mulla yksi kultabrahma munii vihreitä munia, mutta niitä se on muninut alusta saakka. Sulla ei siis siellä ole nuorikkobrahmaa, joka nyt vasta olisi aloittanut muninnan?
-
Tirppa
Mulla on tuolla joukossa 1 kultabrahma..hiukan epäilykseni heitti jo sinne suuntaan..Mutta en oikeastaan tiedä olisiko se vasta nyt aloittanut muninnan? Muistaakseni se tuli minulle viime kesänä, loppukesästä? Se oli sellainen "ujopiimä" ja pikkaisen surkean näköinen muihin verrattuna tuolla joukossa, mutta nyt on kyllä talven aikana komistunut/aikuistunut ja ottanut paikkansa laumassa.
Läpi talven on munia tullut vaikka kanat pitivät aika pitkään taukoa tai jotkut niistä, mutta nyt munia on alkanut tulemaan taas kiitettävästi
Onko se ihan normaalia, että kultabrahmat munivat vihreitä munia?
Olen ollut siinä luulossa että kaikki Brahmat munivat tuollaisia hempeän ruskeasävyisiä munia..
Läpi talven on munia tullut vaikka kanat pitivät aika pitkään taukoa tai jotkut niistä, mutta nyt munia on alkanut tulemaan taas kiitettävästi
Onko se ihan normaalia, että kultabrahmat munivat vihreitä munia?
Olen ollut siinä luulossa että kaikki Brahmat munivat tuollaisia hempeän ruskeasävyisiä munia..
-
Tirppa
..ja vielä sellainen kysymys: Jos tuo kyseinen kultabrahma on muninut aiemmin ruskeita munia...voiko niiden väri muuttua muninta tauon jälkeen vihreiksi?? Minulla nimittäin on tuolla Joulun korvilla kuoriutuneissa poikasissa 1 ihan kultabrahman väreillä oleva joukossa, mutta munat joita kana silloin hautoi olivat kaikki ruskean sävyisiä.. 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mä vahvasti luulen, että se sun loppukesällä tullut kultabrahma on se, joka munii niitä vihreitä munia. Brahmathan muutenkin aloittavat muninnan aika myöhään ja kun kyseessä on "ujopiimä", niin sekin voi hidastuttaa muninnan alkua.
En ole koskaan huomannut, että kanayksilön munien väri noin radikaalisti muuttuisi munintatauon jälkeen, että ruskeita muninut munisikin vihreitä. Pienoisia sävyeroja tai eroja pilkutuksessa munissa voi olla tauon jälkeen.
Vihreät munat eivät kultabrahmoilla ole kovin yleisiä ja joidenkin mielestä niiden pitää munia ehdottomasti vain ruskeansävyisiä munia eli ts. joku pitää vihreitä munivaa brahmaa virheellisenä / epärotupuhtaana, mutta mutta…minun brahma ei kuitenkaan ole ainut ns. puhdasrotuinen, joka munii vihreitä munia
Vasta viime syksynä olen saanut tältä pian 5-vuotiaalta brahmalta ensimmäisen jälkeläisen, joka on onneksi kana. Innolla odotan, että minkä värisiä munia siltä tulee, että periytyykö munien vihreä väri kuinka helposti. Vihreät munat ovat hauskoja väriläiskiä munakennossa!
En ole koskaan huomannut, että kanayksilön munien väri noin radikaalisti muuttuisi munintatauon jälkeen, että ruskeita muninut munisikin vihreitä. Pienoisia sävyeroja tai eroja pilkutuksessa munissa voi olla tauon jälkeen.
Vihreät munat eivät kultabrahmoilla ole kovin yleisiä ja joidenkin mielestä niiden pitää munia ehdottomasti vain ruskeansävyisiä munia eli ts. joku pitää vihreitä munivaa brahmaa virheellisenä / epärotupuhtaana, mutta mutta…minun brahma ei kuitenkaan ole ainut ns. puhdasrotuinen, joka munii vihreitä munia
Vasta viime syksynä olen saanut tältä pian 5-vuotiaalta brahmalta ensimmäisen jälkeläisen, joka on onneksi kana. Innolla odotan, että minkä värisiä munia siltä tulee, että periytyykö munien vihreä väri kuinka helposti. Vihreät munat ovat hauskoja väriläiskiä munakennossa!
-
minnimanni
Joku Tirpan meiltä tulleista brahmoista on ollut asialla
Tuo vihreä muna on perinnöllistä, olen sitä lähtenyt yhdesta kanasta jalostamaan joskin kaikki jälkeläiset munii hiukan eri sävyisiä kuin kanta mamma ja sitten taas heidän jälkeläisillään alkaa olemaan tosi tumma se vihreä sävy. Saas nähdä muuttuuko seuraavalla polvella jo sinertäväksi väri.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
minnimanni: kiitos tiedosta, että munan vihreä väri on perinnöllistä!
Luotin siihen ja tässä todistusaineistoa…vas. Martta-brahman muna ja oik. Elsi-tyttärensä eka tuotos, joka löytyi tänään. Elsin isä on faverolle. Ihmeen iso muna nuorelta kanalta ja on jotenkin tummempi/sinertävämpi kuin äitinsä munat.

Ihan huvittaa itseänikin, että kuinka sitä aikuinen ihminen osaa olla iloinen pienistä asioista, kuten nuorikon ekasta munasta ja siitä, että se munii vihreitä munia
Luotin siihen ja tässä todistusaineistoa…vas. Martta-brahman muna ja oik. Elsi-tyttärensä eka tuotos, joka löytyi tänään. Elsin isä on faverolle. Ihmeen iso muna nuorelta kanalta ja on jotenkin tummempi/sinertävämpi kuin äitinsä munat.

Ihan huvittaa itseänikin, että kuinka sitä aikuinen ihminen osaa olla iloinen pienistä asioista, kuten nuorikon ekasta munasta ja siitä, että se munii vihreitä munia
-
minnimanni
Joo se vihreä väri muuttuu aina sukupolvesta seuraavaan, meillä oli sillä mummobrahmalla vielä kun muni niin sellaisia kirkkaan vaalean vihreitä ne munat. Sen lapsilla sitten oli jo tummempia ja taas niiden lapsilla vielä tummempia, ne myös muuttuu enemmän semmoisiksi mattavärisiksi. Mä oikein jalostamalla jalostin noita vihreitä munia munivia brahmoja, nyt vaan ei ole brahmoille puhdasrotuista kukkoa vaikka onkin omien kanojen jälkeläinen. Pien kämmi päässy käymään edellis talvena kun olen laittanu munia haudontaa ja onkin ollu joku muu kukko naapurihäkistä asialla, ei sitä aina muista kaikkia kanojen karkureissuja 
-
Piippo
Vihreät kanamunat
Mullon ollu jo yli 20v noita erilaisia maatiais kanoja, jossain vaiheessa rupes tuleen vihertävän sävyisiä munia ja aloin haudittaa niitä ja nykyään onkin jo yli puolet kanoista vihreitä munia munivia, ja väri on selkeästi ihreä
onkohan ne kuin yleisiä, aiemmin en moista ollut kuullut.
Nimim. kanoihin hurahtanut, jo vuosien takaa ja ylpeä siittä
Nimim. kanoihin hurahtanut, jo vuosien takaa ja ylpeä siittä
-
kiekuja