Mitä kaikkea talteen teurastuksessa ja rasvoittumisesta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Maattari
- lindell
Mitä kaikkea talteen teurastuksessa ja rasvoittumisesta
Laitettiin tänään kuusi kukkoa patakuntoon, osalla oli keltaista rasvaa kivipiiran ympärillä, mä en muista että aikaisemmin teurastetuilla olisi ollut, mikä on normaali määrä rasvaa? Nämä eivät olleet yhtään läskin oloisia, pikemminkin hoikkia, joukossa sekä maatiaisia ja orppeja, ikää 6kk.
Sitten mitä kaikkea otatte talteen kukoista muuta kuin lihat? Tänään otettiin maksa, sydän ja keuhkot, mietityttämään jäi pallit ja kivipiira. Onko kukaan tehnyt kanan maksasta mitään? Ovat herkullisen näköisiä mutta mies ilmoitti ettei suostu syömään. Lapsena äiti teki broilerin maksoista soossia, hyvää oli. Keuhkot ja sydämet menee koirille.
Sitten mitä kaikkea otatte talteen kukoista muuta kuin lihat? Tänään otettiin maksa, sydän ja keuhkot, mietityttämään jäi pallit ja kivipiira. Onko kukaan tehnyt kanan maksasta mitään? Ovat herkullisen näköisiä mutta mies ilmoitti ettei suostu syömään. Lapsena äiti teki broilerin maksoista soossia, hyvää oli. Keuhkot ja sydämet menee koirille.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Karhurouva
Re: Mitä kaikkea talteen teurastuksessa ja rasvoittumisesta
Meillä on joko otettu kokonaisena "broilerina" kukko, tai joskus otettu vaan rintafileet ja reisikoivet. Kaikki muu menee koirille, paitsi nyljetyiltä nahka. Päät, koivet, siivet jne., kaikki vaan aidan yli koirien puolelle ja kaikki häipyy. Aika tehokkaasti tuollainen kääpiösnautserikin nyppii siivestä sulat ja pistää lihat ja luut naamariin, höyhenet vaan pöllyää. 
-
Paltsi
Rasvoittuminen on ihan normaalia talvea vasten. Kesällä teurastetuilla ei ole juuri lainkaan rasvaa mutta näin syksyllä kylläkin. Tänään juuri teurastin viimeiset Butit ja kahdella kolmesta oli rasvaa jo aika ronskisti kivipiiran, kuvun ja suolien ympärillä. Ohra tekee herkästi rasvaa mutta meillä sitä syötetään tarkoituksella talvea vasten ja talvella.
Otan talteen fileet ja reidet, siivet ja koipinuijat nakkaan koirille ja maksan, sydämen ja keuhkot paloittelen myskeille, saavat vähän rautaa. Kivipiiraa en ole oppinut laitamaan ruoaksi joten sekin päätyy useimmiten koirille tai ankoille.
Otan talteen fileet ja reidet, siivet ja koipinuijat nakkaan koirille ja maksan, sydämen ja keuhkot paloittelen myskeille, saavat vähän rautaa. Kivipiiraa en ole oppinut laitamaan ruoaksi joten sekin päätyy useimmiten koirille tai ankoille.
-
reetta
kivipiira on varsin arvostettu ruokalaji niissä maissa, joissa sisäelimiä osataan hyödyntää ruuaksi. kivipiira on halkaistava, poistettava ne kivet, ja sitten sitä voi käyttää kuten mitä tahansa lihaa. en ole ollut valmistamassa kivipiiraruokia, mutta olen syönyt pastakastiketta, joka oli tehty kivipiiroista. oli älyttömän hyvää! ja valkosipulia ja kermaa....
-
Suvianne
Siitä kivipiiraasta poistetaan myös se paksu nahka jonka sisällä ne kivet on.
Sitten sen voi vaikka voissa paistaa. Niin meillä aina lapsena syötiin.
Meillä menee koirille.
Minä nypin itselle aina pyöreitä, siis kokonaisia ja niistä keittelen liemiä. Lapset erottaa heti lihakuution ja oikean liemen ja se oikea siis tekee kauppansa.
Lopuista otan vain rinnat ja koivet.
Maksa on todella hyvää, jotkut sanoo, että kitkerämpää, mutta ei minusta.
Aiemmin olin tarkempi ja otin kaiken talteen. nyt kun nuita kukkoja on siunaantunut saa koira joskus kokonaisenkin.
Se vie sen piiloon ainakin kuukaudeksi ja sitten vasta syö.
Mikä lie mureutus vaihe
Sitten sen voi vaikka voissa paistaa. Niin meillä aina lapsena syötiin.
Meillä menee koirille.
Minä nypin itselle aina pyöreitä, siis kokonaisia ja niistä keittelen liemiä. Lapset erottaa heti lihakuution ja oikean liemen ja se oikea siis tekee kauppansa.
Lopuista otan vain rinnat ja koivet.
Maksa on todella hyvää, jotkut sanoo, että kitkerämpää, mutta ei minusta.
Aiemmin olin tarkempi ja otin kaiken talteen. nyt kun nuita kukkoja on siunaantunut saa koira joskus kokonaisenkin.
Se vie sen piiloon ainakin kuukaudeksi ja sitten vasta syö.
Mikä lie mureutus vaihe
-
Maattari
- lindell
Meillä toinen koira ei suostunut syömään maksaa,keuhkoja ja sydämiä
, toinen veteli hyvällä ruokahalulla
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
-
Ehtoo-onni
Minä käytän kukoista lähes kaiken. Fileet, koivet, kaula ja siivet irroteltuna yhdessä lapaluiden kanssa raakakypsytyksen jälkeen ruoaksi tai pakkaseen. Rangoista keitän lihaliemen. Sydämistä ja kivipiiroista saa oivallisen kastikkeen. Joskus olen syönyt maksatkin, mutta pääasiassa ne menevät koirille.
Kivipiiren lihat saa kätevästi kuorittua kiviä sisältävän "nahkapussin" ympäriltä pois, kun tekee varovasti viillon vaaleaan jännemäiseen osaan. Vaatii kyllä hiukan harjoittelua.
Kukon niskan ja satulan kuivaan perhontekijöille. Välillä oten siivetkin heille, jos on sopivan musta kukko.
Eli minulla teurastuspäivä on melkoista näpertelyä ja vie aikaa, mutta toistaiseksi kukkoja ei ole ollut liiaksi asti.
Kivipiiren lihat saa kätevästi kuorittua kiviä sisältävän "nahkapussin" ympäriltä pois, kun tekee varovasti viillon vaaleaan jännemäiseen osaan. Vaatii kyllä hiukan harjoittelua.
Kukon niskan ja satulan kuivaan perhontekijöille. Välillä oten siivetkin heille, jos on sopivan musta kukko.
Eli minulla teurastuspäivä on melkoista näpertelyä ja vie aikaa, mutta toistaiseksi kukkoja ei ole ollut liiaksi asti.
-
viiriäiset
Itse olen samoilla linjoilla ehtoo onnin kanssa että kaikki talteen esim riistaa tulee minulla useammin kuin kanoja mutta niistä ja kanoista kaikki talteen ja riistasta tietty jäniksestä käpälät ja nahka sekä sorsasta siivet yms niitä on sitten mukava talvella katella asekaapin vieressä puuliiterissä jotain näprätessä ja muistella syksyn aamuja
Ja jänön käpälät tuo onnea! mutta ei ilmeisesti jänikselle jos sen käpälät on sinun seinällä
Ja jänön käpälät tuo onnea! mutta ei ilmeisesti jänikselle jos sen käpälät on sinun seinällä