Rituaaliteurastuksista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

malla

Rituaaliteurastuksista

Viesti Kirjoittaja malla »

Tuleeko kukkoja kauppaaville paljonkin kyselyjä uskonnollisten yhteisöjen jäseniltä?

Omia kukkojani haluttaisiin marraskuiseen rituaaliteurastukseen "siunatulla veitsellä". Kukkojen pitäisi olla kiekumisikäisiä. "Pienen hengellisen yhteisön" nimeä en saanut selville. Puuttumatta tässä yhteydessä monikulttuurisuuteen sinänsä, olen vastahakoinen luovuttamaan kasvattejani minkään sortin rituaaliuhreiksi vaikkei kaiketi teurastusmenetelmä sinänsä juuri eroa "tavanomaisesta". Eivätpä nämä nuoret ilmajokiskukkelit tunnu muita kiinnostavan.
Paltsi

Re: Rituaaliteurastuksista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Olen myynyt tutuille muslimeille kalkkunoita periaatteella että ne lähtevät meiltä teurastettuina. Herrat on olleet mukana teurastuksessa ja lausuneet rukouksen mutta minä olen tehnyt tainnutuksen tai katkaissut kalkkunan kaulan. Siinä ei ole (meillä ollut) sen suurempaa dramatiikkaa kuin muutoinkaan, eläintä on kohdeltu kunnioittavasti ja ihailtu sen kauneutta. Lihoiksi laittaminen on myös tapahtunut porukalla asiallisesti.

Tosin noudatan lihoiksi myytävillä eläimillä kaikkien kanssa samaa sääntöä, olipa muslimi tai ei. Vastikään meiltä kävi muuan eläinlääkäri ostamassa pari kalkkunaa lihoiksi ja kysyin vain että nyljettynä vai kynittynä? Elävänä meiltä lähtee eläimiä vain kasvatukseen. Toki saattavat joskus myöhemmin päätyä pataan mutta minusta se on ok, yritän myydä eläimet sellaisille jotka osaavat niitä käsitellä ja tarpen mukaan olen konsultoinut puhelimitse vielä pitkään kaupanteon jälkeenkin jos on jotain kysymyksiä herännyt tai ei muista kaikkea mitä olen höpöttänyt.

Täällä on suuri muslimiyhdyskunta tätä nykyä ja kauppa kävisi huomattavasti enemmänkin kuin pystymme myymään. Olemme myyneet lähinnä muutamia yksilöitä jotka eivät mahdu pakastimeen. Periaatteesahan liha on halal kun se on teurastettu niin, että siitä on veri laskettu tarkkaan pois ja sen on tehnyt henkilö joka uskoo yhteen jumalaan. Hienosäätöä tosin on sitten paljonkin.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Tulee!
Mutta en myy kukkoja muuta, kuin eloon! Mielummin teurastan sitten itselleni, jos ei mene kaupaksi.
Ja vaikka myynti-imossa/kotisivuilla olisi vielä erikseen mainittu, että eloon, kanojen seuraksi, silti niitä kysellään paljon.
Ja härskeimmät väittävät, että eloon tulevat ja kanoja löytyy, mutta kun piruuttaankin rupean kyseleen mitä kanoja on, mitä ne syö jne jne..niin puhelu loppuu yleensä siihen :smt002

Joskus täällä onkin ollut puhetta tuosta rituyaaliteurastamisesta ja kuulemma on ihan OK juttu :smt017
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ihan silleen käsitteiden selvittämiseksi mainitsisin vaan, että esim. muslimien halal-teurastuksessa ei uhrata mitään, eli eläin ei ole mikään rituaaliuhri. Se vaan teurastetaan uskonnon vaatimalla tavalla niin, että sen syönti on muslimille sallittua. Eli eläin tulee ruuaksi. Toki se teurastetaan rituaali mukaan, mutta ei siinä tosiaan ole mitään sen kummempaa dramatiikkaa, jos se on oikein suoritettu. Lähinnä kai siinä lausutaan asiankuuluvat rukoukset ja eläimen pää on kai mekkaa kohti kun kirves heilahtaa.

Vanha tapa kyllä on laskea veret ilman tainnutusta ja sitä ei Suomen eläinsuojelulaki salli. Eli itsekään en möisi ruoaksi meneviä eläimiä elävänä, vaan valvoisin että teurastus tehdään niin että eläin ensin tainnutetaan.

Sitten on erikseen nää ihan supisuomalaiset saatananpalvojat ja muut hörhöt, jotka saattaa tosiaan haluta vaikka kukon rituaaliuhriksi. Ja olisko joku haitilainen voodoo toinen uskonto, joka käyttää eläimiä uskonmenoissa?
malla

Ymmärtääkseni tarkoituksena oli noutaa kukot meiltä, mutta teurastaa ne täällä paikan päällä rituaalinomaisesti. Valvontapuoli siis hoituisi. Eläviä lintuja en missään tapauksessa antaisikaan viedä pois tällaisessa erityistapauksessa, jos luovutuksen yleensä suostuisin.

Maahanmuuttajista joka tapauksessa on kyse, mutta jostakin syystä jäi kysyttyänikin tarkentamatta mikä "hengellinen yhteisö" oli asialla.
Paltsi

Se rukouskin on lyhyt:Inshallah, Allah u akhbar.
Vapaasti suomennettuna, herran haltuun, allah on suuri.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Eipä tuo kovin erilaiselta teurastustavalta kuullosta. Hyvää matkaa tai Herran haltuun niille myö kaikki muutkin varmaan toivotellaan :smt002
malla

Tapaus kaivelee eniten siksi ettei kyseisen yhteisön tai yhteyshenkilön nimeä saanut selville, ei prepaid-numerosta soittaneelta kysymällä eikä tekstiviestillä. Tämmösissä tapauksissa vastaus on kieltävä vaikka asialla olisi ollut ite ujo Jäppinen Jäppilän Jäppilänperältä.
Paltsi

Mallalta ihan oikea ratkaisu.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, en minäkään myy eläintä nimettömälle ihmiselle - edes lemmikiksi. Tai etenkään lemmikiksi. Tai no, yhtään mihinkään tarkoitukseen :smt002 Kyllä sen verran pitää kokea olevansa luotettava ja hyvä ihminen, että uskaltaa itsensä esitellä?!

Tietty taustalla voi olla monenlaista asiaa - en yhtään ihmettelisi, että maahanmuutajakin voi olla oppinut varovaiseksi kantapään kautta. Silloin ei ehkä ensimmäiseksi ole itseään tuntemattomille nimellä esittelemässä, jos on pahoja kokemuksia. Tässä männäpäivänä meillä kävi jehovan todistajia ovella. Kaksi miestä tuli ovelle juttelemaan ja kolmas odotti autossa kuskin paikalla. Ei sentään ollut moottori käynnissä. Silti tuli väkisinkin mieleen, että ovatkohan saaneet jostain talosta äkkilähdön..?
Kaukokana

Viesti Kirjoittaja Kaukokana »

Ihan ensin sanon Paltsille, etta hopo-hopo vaan. Mistahan noin hyvat tiedot on hankittu?
Teurastaessa sanotaan Bismillah al rahman al rahiim, joka tarkoittaa lyhykaisesti "Jumalan nimeen".

Minua kiinnostaa tietaa, miten Suomessa kukot tapetaan? Miten ne tainnutetaan tuskattomasti ennen kuolemaansa?
Rituaaliteurastus on outo sana. Ihan kuin olisi kyse jostain hirveista riiteista. Ehka sita joku tynnyrissa kasvanut niin ajatteleekin. Mina olen ollut liian kauan varmaan Suomesta poissa, kun en muuta eroa keksi teurastustavoissa, kuin tuon pienen rukouksen sanominen. Isomman elaimen ollessa kyseessa, toki ymmarran , etta verenlaskun kestaessa elain ehtii jonkin aikaa pyristella.

Ystavani kauhisteli tv:sta nakemaansa dokumettia, jossa lansimaissa kanoja kaltattiin kuumalla vedella elavalta liukuhihnassa jaloista roikkuen. Yrita siina sitten selittaa, etta kaulan katkaisu kukolta on hirvittavaa elanraakkaysta ja rituaaliteurastusta :smt021
Eikos siella sikojakin kaltata elavilta?
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kaukokana kirjoitti:Eikos siella sikojakin kaltata elavilta?
Tämä kommentti nyt ei kuulu ollenkaan tähän Kyllähän Suomessa on eläinrääkkäystä ja ihan kaikkea muutakin, se ei silti tarkoita että se olisi hyväksyttävää tai että meistä kukaan sitä haluaisi tukea ja kannattaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en tainnuta lintujani kun teurastan. Vain katkaisen kaulan.
Luulisi sen olevan aika lähellä oikeaa verenlaskua??
Minusta se on aika varma tapa teurastaa nopeasti ja kivuttomasti.

Ja ihan for the record, en vastusta uskonnollisia teurastuksia, niin kauan kuin uskonto on näitä valtauskontoja.
En ikinä tuomitsisi juutalaisten tai islamilaisten teurastusta. Se on sitten eri asia mitä olen mieltä fanaatikoiden tulkinnasta uskonnossa. Mutta niitä fanaatikkoja on ihan tarpeeksi omasta takaa... Vielä 2000 luvulla vakavasti keskustellaan saisko homot mennä naimisiin???
Ja mekö elämme tasa-arvossa...
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Suvianne saa taas kerran multa komppausta. :smt003
malla

Rituaaliteurastus on outo sana. Ihan kuin olisi kyse jostain hirveista riiteista. Ehka sita joku tynnyrissa kasvanut niin ajatteleekin.

:oops:

Eiköhän rituaaliteurastus ole ihan suomen kielen mukainen sanakirjatermi. Kaukokana yhdistänee sen hörhöilyyn tai voodoomenoihin? Itse miellän rituaaliteurastukseksi kaiken eläimen tappamiseen liittyvän kulttuurisen "hienosäädön", joka perustellaan jonkin ihmisyhteisön määrittämällä uskomuksella ja jolla ei ole välttämätöntä yhteyttä itse elävän lihan muuttamiseen syötäväksi. Näin ainakin vuosikymmeniä kasvissyöjänä elettyäni ja mihinkään hengelliseen yhteisöön kuulumattomana katson, ulkopuolisen silmin. Rajoitteensa kullakin.
Vastaa Viestiin