Jalkarenkaat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Sirppi

Rengastus?

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Haluaisin ostaa tuleville kanoilleni tunnistamista helpottamaan lajitelman erivärisiä renkaita nilkkaan. En nyt äkkiseltään löytänyt haulla vinkkiä mistä voisi sellaisia ostaa, hämärä muistikuva on että joku niitä Suomessakin myy. Olisiko palstalaisilla tietoa mistä voisin niitä kysellä?
kuutamofoxi

Re: Rengastus?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Moilasella on ainakin myynnissä: http://www.kennel-callex.fi/?cat=30
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mikähän olis oikea koko kanalle, entäs kukolle? Entäs viiriäiselle, niillä renkaat ois tarpeen?
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Katoppas kun en huomannut topicia. No parempi myöhään.....
Kanoille (maatiainen ja vast) 12mm
Kukolle 16mm
Viiruille ei ole kuin noita al-renkaita, 4mm lienee oikea koko.
Paulikki

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Moilanen kirjoitti:Katoppas kun en huomannut topicia. No parempi myöhään.....
Kanoille (maatiainen ja vast) 12mm
Kukolle 16mm
Viiruille ei ole kuin noita al-renkaita, 4mm lienee oikea koko.
Onko noita saatavilla? Kuinka pitkä toimitusaika? Minkä ikäisenä olisi hyvä rengastaa?
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Täällä Ruotsissa on jokaiselle rodulla oma renkaansa,väri ja koko vaihtelee aika lailla.Ja rengastus tehdään kun ovat vielä pieniä(keskenkasvuisia) ja se taaksepäin osoittava varvas on taipuisa,koska se joutuu taivuttamaan ylöspäin jotta renkaan saa pujotettua jalkaan.
tyyne

Viesti Kirjoittaja tyyne »

Kanoilla meillä on ihan "oikeat" renkaat, mutta viiriäisille toimii hienosti pienet nippusiteet! On monen värisiä ja niillä voi sitten helposti erotella eri ikäryhmät ym... meillä kun koko lauma on samassa läjässä, joka vuodelle on oma värinsä ja ko ikäryhmän kukolla sitten toisessa jalassa vielä väritön rengas. Näin erottuu ikä ja sukupuoli :smt001
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

4mm sopii kääpiöviiriäiselle, mutta japanilaiselle se on minusta liian pieni.

Minäkin käytän viiriäisillä nippusiteitä. Biltemasta ostin, pakkauksessa on muistaakseni kymmentä eri väriä ja joka väriä kunnon nippu. Hintaa paketilla oli muistaakseni joku 9 euroa ja se riittää meille varmaan seuraavaksi viideksi vuodeksi ainakin... Ne on näppäriä, kun voi säätää sopivan kokoiseksi.

Osan kyyhkysistäkin olen rengastanut noilla nippusiteillä.
tinttuli

Jalkarenkaat

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Ne tulivat vihdoin!!!! :smt038 Orpeille numeroidut jalkarenkaat. Kuukauden kesti ja luulin heittäneeni rahat kankkulan kaivoon, mutta ei. Saksanmaalta tästä firmasta http://www.stengel-fussring-shop.de/(wh ... fault.aspx näitä renkaita. Hienoa ovat nuo valmiiksi painetut numerot, pysyy kirjanpito ajantasalla. Sähköpostilla kannattaa yrittää viestitellä ensin (eivät vastanneet, mutta oikeaan maahan tulivat), sillä tilaussivulla ei vaihtoehdoissa ola suomea osoitemaana. Huomenna sovitellaan, sillä otin kolmea kokoa, kun en ollut ihan varma. Jos joku kokee tilaamisen vaikeana, voisi kerätä listan ja tilata vielä lisää kimpassa. Asiakasnumeron sai paketin mukana.
suikku

Re: Jalkarenkaat

Viesti Kirjoittaja suikku »

Minä voisin tilata vaikka kimpassa kun noi mun hornettini ovat kaikki mustia ja lähes saman näköisiä. Jos niitä tulee vielä lisää, niin sitten en ainakaan niitä erota! Kokoa en osaa arvata??
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä myös visin lähteä mukaan kimppatilaukseen :smt006

Olisko jossain jotain listaa, mikä koko millekkin linnulle passeli :smt017 Tuolla näytti olevan noita isojakin kokoja, joita en ole vielä oikein mistään löytänyt :smt041
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Mie oon ostanut renkaat Moilaselta. En nyt osaa kyllä sanoa, että onko hällä millainen valikoima tällä hetkellä - mutta pärjää ihan kotimaisella kielellä ;) Minä tilasin tyyliin "laita mun maattareille sopivia renkaita" ja sopivia tuli :smt005
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Esmerkiksi orpingtoneille sopivia renkaita ei taida olla Moilasella. Sieltä toki olisin itsekin tilannut.
Omille linnuille sopivat renkaat olivat "Flexi-Nummernring" kokoa 20mm.
Tilasin myös kokoa 24 ja 16 mm, joista ensimmäinen oli liian suuri ja jälkimmäinen liian pieni. Kannattaa vähän mittailla jalkaa joka puolelta, jotta oikea renkaan halkaisija löytyisi. Tilaamani renkaat olivat siis juoksevasti numeroituja, reunoilta pyöristettyja, muovisia, litteitä ja kevyitä. Suljetaan "avoimesti" kuin avaimenperärengas : helppo laittaa ja ei koskaan "kurista" jalkaa vaikka lintu kasvaisikin vielä ja väreissä on mistä valita.
vilpuri

Jalkarenkaan koko.

Viesti Kirjoittaja vilpuri »

Jalkarenkaita oltaisiin tilaamassa ja nyt mietityttää että mikä koko menee millekkin kanalle.
Meillä on valkoisia hybridejä, maatiasia ja kohta tulee jotain kochin/risteytys kanoja, mutta isoja ne on kumminkin. :smt001
Että tietääkö kukaan, mikä koko menisi millekkin kanalle? :smt023

ps. olen pahoillani jos toinen tälläinen aihe on olemassa. (ite en kyllä löytänyt..)
Kalle
bankiva

Re: Jalkarenkaan koko.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

10mm koko on periaatteessa maatiaiselle sopiva, 12mm kochineille ja isommille 14-16mm. Saatavana on myöskin spiraalirengasta eri väreissä, lepotilassaan 16mm.
Vastaa Viestiin