Viellä lämpölampuista?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
helleena
Viellä lämpölampuista?
Nyt on sormi suussa. Neuvoisitteko tyhmää? Olen käyttänyt kanalassa tarvittaessa infrapunalamppua lämmittimenä ja ajattelin nyt hommata sellasen keraamisen lämpölampun ettei tulis sitä valoa ollenkaan. Mutta, mutta tuli probleema lampun kanta asiassa. Onko E 27 kanta sama kuin normaali lampun kanta? Jos olis nii hyvä. Sillo keraaminen lämpölamppu kävis lämpölamppuuni, mut jos ei nii pitää sit tyytyä siihen infrapuna versioon jatkossakin.
Sit miul on ongelma ku ulkona on nii lämmintä ja kosteeta. Periaatteessa kanalaan ei viellä tarviis lisälämpöö ollenkaan kun tämmösil keleil ( ulkona +7 ) kanalas on vil n.14-15 astetta. Mutta kun siel on nii tolkuttoman kosteeta. Ikkunat valuu vettä ja kosteus tiivistyy nurkkiin et meinaa ruveta home sinne pesimään. Kaikki tuuletusräppänät on selkosen seljällään ja kanojen kulku luukku päivät auki et ilmanvaihto olis maximissaan mut ei auta. Kosteus jyllää. Mikä tähän auttais? Olen pähkäilly näiden kysymysten kans enkä ittekseen pääse etteen päin, joten jelppikää please!
Sit miul on ongelma ku ulkona on nii lämmintä ja kosteeta. Periaatteessa kanalaan ei viellä tarviis lisälämpöö ollenkaan kun tämmösil keleil ( ulkona +7 ) kanalas on vil n.14-15 astetta. Mutta kun siel on nii tolkuttoman kosteeta. Ikkunat valuu vettä ja kosteus tiivistyy nurkkiin et meinaa ruveta home sinne pesimään. Kaikki tuuletusräppänät on selkosen seljällään ja kanojen kulku luukku päivät auki et ilmanvaihto olis maximissaan mut ei auta. Kosteus jyllää. Mikä tähän auttais? Olen pähkäilly näiden kysymysten kans enkä ittekseen pääse etteen päin, joten jelppikää please!
-
Silvia Sommarlat
-
Karhurouva
Re: Viellä lämpölampuista?
Juuri katseltiin Biltsussa noita tuulettimia. Niitä oli kolmea mallia, manuaalinen, kosteussäädelty ja ajastimella pelaava. Meillä tuulettimen paikka tulisi pikkukanalan takaseinälle, ja kun tarkoituksena olisi, ettei siellä sisällä tarvis kokoaikaa rampata, niin jäätiin miettimään noita säätelyvaihtoehtoja. Nyt on kosteusmittari muuttanut haudontakoneesta kanalaan, ja hurjia lukuja mittailee edelleen lämmittämättömässä tilassa. 80-90 %. Odotellaan joku pakkasjakso vielä, ennenkuin päätöstä tehdään, luulen kuitenkin, että kevätpuolella pienessä rakennuksessa jossa on aika tiuhaan eläimiä, tarvitaan jotakin tehostusta. Aika näyttää laitetaanko kosteuden mukaan itsekseen päälle ja pois menevä, vai esim. valokytkimen päähän manuaalisesti pelaava. Mielenkiintoista olisi tietää minkälaiset kokemukset on kokeneemmilla kevätpuolen kosteudesta kanalassa? Onkohan siitä ongelmaa ollenkaan?
Ip oli muuten 34. Tuleekohan pölyn kanssa ongelma? Virrankulutus taas tosi pieni, vaikea kuvitella suurtakaan kuumumista.
Ip oli muuten 34. Tuleekohan pölyn kanssa ongelma? Virrankulutus taas tosi pieni, vaikea kuvitella suurtakaan kuumumista.
-
helleena
Voi Silvia sie oot aarre
! Het maanantaina meen motonettiin moisia vempaimia ihmettelemään
Toivottavasti eivät oo tolkuttoman hintasii. Toimiivat vissiin jotenki sähköllä vai liekkö painovoimainen ilmanvaihto moottorina? Myö rakennettiin ukin avustuksella kans kanarouville kanala viime kesänä. Tehtiin ja eristettiin vimpan päälle et veis mahollisimman vähän energiaa ku täälläkään ei -30 oo talvel mitenkään harvinainen. Joten harmittanu on ihan älyttömästi ku kosteus pilaa rakenteet
. Ihan muutamissa päivissä tul viime viikolla sitä hometäppää nurkkiin ja sähköjohtojen liepeille. Se sähköjohtojen muovi kerää jotenki kosteutta ympärilleen ja kosteus sit helmeile siinä aiheuttaen hometta viereiseen seinään sille kohtaa missä johto kulkkee 
-
Jemuli
Kanalan kosteuden pitäisi olla välillä 60-75% (H. Telkänranta). Meillä viime talvena meni kosteus muutamassa päivässä tuolta 60 % -> 100 %, vaikka kanalassa oli noin +15 astetta lämmintä ja kaikki tuuletusräppänät selällään. Kuivikkeiden osittainen vaihto auttoi heti. Meillä on kanalassa turve/heinä kestopehku ja viime talvena se kävi tosi kuumana ja sen ollessa kuumimmillaan oli tuo kosteus myös tosi korkealla.
Telkänrannan kanakirjan mukaan kanalan lämpötilan pitäisi olla 13 - 24 astetta ja minä viime talvena (ensimmäinen kanatalveni) noudatin ohjetta ja pidin kanalan lämpötilan tuolla 15 asteen tietämillä. Se kyllä näkyi sähkölaskussa, kun viime talvi oli mikä oli!! Ensi talvelle olen suunnitellut pitäväni kanalan lämpötilan huomattavasti alhaisempana kun olen tätä munista lueskellut ja tullut siihen tulokseen, että paljon vähempikin riittää. Ja kanat kuitenkin ulkoilevat vapaaehtoisesti vaikka ulkona olisi monta astetta pakkasta ja tuulisi ja tuiskuaisi
Turve on mun mielestä oiva keino kosteuden poistoon. Kun kanalan kosteus nousee, niin paali turvetta kanalan lattialle, niin heti laskee kosteus ja pysyy pitkään alhaalla, ja kanat tykkää
Telkänrannan kanakirjan mukaan kanalan lämpötilan pitäisi olla 13 - 24 astetta ja minä viime talvena (ensimmäinen kanatalveni) noudatin ohjetta ja pidin kanalan lämpötilan tuolla 15 asteen tietämillä. Se kyllä näkyi sähkölaskussa, kun viime talvi oli mikä oli!! Ensi talvelle olen suunnitellut pitäväni kanalan lämpötilan huomattavasti alhaisempana kun olen tätä munista lueskellut ja tullut siihen tulokseen, että paljon vähempikin riittää. Ja kanat kuitenkin ulkoilevat vapaaehtoisesti vaikka ulkona olisi monta astetta pakkasta ja tuulisi ja tuiskuaisi
Turve on mun mielestä oiva keino kosteuden poistoon. Kun kanalan kosteus nousee, niin paali turvetta kanalan lattialle, niin heti laskee kosteus ja pysyy pitkään alhaalla, ja kanat tykkää
-
Karhurouva
Sähköllähän nuo toimii. Meillä on ihan normaali painovoimainen ilmanvaihto kanalassa, tosin vain seinistä, kun katto on tiilikatto ja ei viitsitty alkaa peltiosia kovin ostelemaan. Nyt vähäisellä kokemuksella väittäisin, että ilmanvaihto ei ole riittävä meillä, poistona on vain 10-senttinen reikä, ja vaikka mökki on pieni (n. 12-13 neliötä) on asujaa sen verran paljon, että tehostamista tarvitaan. Ei muuta kuin valmiiseen seinään reikää siis...
Tuloja onkin sitten vaikka kuinka, kun nuo kanit kulkee ulkotarhoihinsa 16-senttisten putkien kautta, ja osa ei vieläkään ole oppinut käyttämään läppäovia, tosin kanojen kangasläppäkin on puoliksi auki samasta syystä... Saahan sitä suunnitella mitä vaan, elukat päättää sitten toisin.
Jemulin tarinoista päättelisin, että tuo kosteusohjattu laite voisi olla aika poikaa, vielä kun siihen saisi manuaaliohjauksen lisäksi.
Jemulin tarinoista päättelisin, että tuo kosteusohjattu laite voisi olla aika poikaa, vielä kun siihen saisi manuaaliohjauksen lisäksi.
-
Ushva
Mulla ei ole kosteusongelmaa ollut kanalassa. Lauhalla ilmalla enempi räppänöitä auki ja kylmällä ilmalla sitten pienemmälle jolloin painovoimainen ilmanvaihto toimii. Mulla on siis yks tuloilmaräppänä ja katossa poistoputki. Noihin kosteusmittareihin ei oikeasti kannata liiemmin tuijotella, enemmän sitä tunnustelee että miltä ilma ihan aistinvaraisesti tuntuu ja tosiaan katsoo että kosteutta ei kerry pintoihin. Meillä nyt kun ei ole pakkasta niin kanalassa on sama ilmanlämpö ja kosteus kuin ulkoilmassakin koska ovea pidetään auki. Silloin ilma ei meinaa kunnolla vaihtua kun talvella on lauhoja loskakelejä ja aika huoletta oon sitten pitänyt oveakin auki päivisin. Hyvin on kanat voineet. Mulla lämpötila kanalassa talvella n. viiden lämpöasteen kieppeillä.
-
Karhurouva
Taitaa tosiaan olla niin, että noilla syksyn vesikeleillä on ulkonakin sellainen ilmankosteus, että vaikea sitä on kovin alas kanalassakaan saada. Silloin taitaa kaikista vähiten tiivistyä pintoihin kosteus, kun sisällä ei ole lämmitystä. Nyt pakkasten alettua näyttää meillä kosteutta tiivistyvän ikkunoihin, millähän tuota saisi estettyä? Muuten ilma on varsin kiva hengitellä kanalassa, kunhan tasot vaan pitää puhtaana, lämpötila ulkona -5, sisällä +5, räppänää on auki vaikka kuinka, kanojen luukullakin vain kankaanpala.
Laitoin muuten nyt ruokintapöydälle sanomalehdet, kun ei sitä vettä saanut kertakaikkiaan pysymään puhtaana, kun ruokintapöydällä oli kerros turvetta ja purua, ja tahtoivat jätökset sitten kuitenkin liimaantua pöytään kun tallasivat päällä. Tuleekohan noista lehdistä jotain ongelmaa? Painomuste ei varmaan siirry kanojen elimistöön ainakaan, kun eivät nuole itseään tai syö lehtiä, vai kuinka?
Laitoin muuten nyt ruokintapöydälle sanomalehdet, kun ei sitä vettä saanut kertakaikkiaan pysymään puhtaana, kun ruokintapöydällä oli kerros turvetta ja purua, ja tahtoivat jätökset sitten kuitenkin liimaantua pöytään kun tallasivat päällä. Tuleekohan noista lehdistä jotain ongelmaa? Painomuste ei varmaan siirry kanojen elimistöön ainakaan, kun eivät nuole itseään tai syö lehtiä, vai kuinka?
-
tyyne
Käytännön kokemus tuosta tuulettimesta. Ollut toistavuotta käytössä. Tuuletin on seinässä pistokkeella, ei siis kiinteästi asennettuna. Välissä sitten ajastin kello (kuten auton lämmitykseen käytetään) jolla voi säätää 24h ajalla milloin puhallin/imuri on päällä. Meillä se päiväsaikaan rämähtää päälle kerran tunnissa ja käy vartin. Huomattavasti parempi ilma oli viime talven pakkasilla tämän asentamisen jälkeen. Sama systeemi kuttulassa.
Suosittelen!
Suosittelen!
-
helleena
Meillä ollu nyt viikon tommonen tuuletin toiminnassa ja kyllä kosteus merkittävästi poistuu
. Eli hyvä vekotin on. Päivisin silloin kun olen kotosalla pidän sitä melko lailla paljon päällä. Ollaan tehty siihen sellanen pistorasia kytkentä, et töpseli seinään ja vempain pyörii. Makso 79e joensuun tavaratorilla. Takuuta 2 vuotta. K- raudassa sama vehje olis maksanu 99e. Samalla kun vehje pyörii on painovoimaisen ilmanvaihdon kaikki räppänät selällään ja kulkuluukku auki. Välillä olen käynyt tarkkailemassa kanalassa tilannetta kun kyllähän lämpötila reilusti laskee kun ulkona on pakkasta ja tehokas ilmanvaihto käynnissä. Lämpötila kuitenkin pysynyt n.+7 ilman lämmityksiä. Tällä lyhyellä käyttökokemuksella suhtaudun vempaimeen positiivisesti.
-
tyyne
...biltemassa ko. tuuletin alle 20
Siellä myös myydään sähköistä hyönteispyydystä, samallai toimii kuin nämä "oikeatkin" mitä navetoihin on tarkoitettu. Kahta mallia oli, sisä-ja ulkokäyttöön. Muuta eroa ei näkynyt kuin "tehokas pinta-ala" ja hinta. Tää sisäkäyttöön tarkoitettu oli jotain alle 50. Nythän ei nuista kärpäsistä juuri haittaa ole, mutta vielä se taas kevät keikkuen tulevi
Siellä myös myydään sähköistä hyönteispyydystä, samallai toimii kuin nämä "oikeatkin" mitä navetoihin on tarkoitettu. Kahta mallia oli, sisä-ja ulkokäyttöön. Muuta eroa ei näkynyt kuin "tehokas pinta-ala" ja hinta. Tää sisäkäyttöön tarkoitettu oli jotain alle 50. Nythän ei nuista kärpäsistä juuri haittaa ole, mutta vielä se taas kevät keikkuen tulevi
-
helleena
Voi iso kökkö
. Niin arvelinkin et biltema vois olla hyvä paikka hommata tuuletin , mut ku tääl ei semmoista oo
. Lappeenrannassa olis lähin ollu eikä viime maanantainen reissu ollu vempainta hankittaessa viellä tiedossa. Olis muute iso raha säästyny. Biltema hyvä puoti jos kohtuumatkan päässä, mut tilata sielt ei kande mitään on iha tolkuttomat postikulut
. No oma moka 
-
Jemuli
Meillä ilmeisesti edellistä talvea suurempi eläintiheys ja hyvin toimiva pehku on nyt aiheuttanut sen, että turpeen lisääminen ei auttanut kosteuteen kuin muutamaksi päiväksi... Lisäksi ulkoilman suuri kosteus ei ainakaan auta asiaa.
Nyt ajattelin sitten hankkia tuollaisen poistoilmapuhaltimen, mutta mitenkäs toi Bilteman kosteusohjattu puhallin? Oliko jollain sellainen, siis tuo Bilteman myymä? Kokemuksia? Mikä sen IP-luokka on, kun kuvaston mukaan 34 ja nettisivujen mukaan vain 24? Alin sallittu IP-luokka eläintiloihin olisi kai 44, mutta sellaista en ole konsultoinneista huolimatta onnisnut löytämään. Ja kuumeneeko kuinka paljon? Kuvittelisin, ettei kauheasti, joten palovaara ei kai ole kovinkaan suuri
Nyt ajattelin sitten hankkia tuollaisen poistoilmapuhaltimen, mutta mitenkäs toi Bilteman kosteusohjattu puhallin? Oliko jollain sellainen, siis tuo Bilteman myymä? Kokemuksia? Mikä sen IP-luokka on, kun kuvaston mukaan 34 ja nettisivujen mukaan vain 24? Alin sallittu IP-luokka eläintiloihin olisi kai 44, mutta sellaista en ole konsultoinneista huolimatta onnisnut löytämään. Ja kuumeneeko kuinka paljon? Kuvittelisin, ettei kauheasti, joten palovaara ei kai ole kovinkaan suuri