Nelluskan äiti kyselee

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nelluska

Nelluskan äiti kyselee

Viesti Kirjoittaja Nelluska »

Hei !

Yhdessä ollaan 9-v tyttäreni kanssa lueskeltu munanettiä jo viime talvesta saakka ja yritetty opiskella "kanatietoutta" koska haaveissa olisi pienen pieni kotikanala :smt007 . Paljon täältä tietoa löytyykin mutta muutamia vielä asioita joihin etsin tarkennusta :smt001

Tänä kesänä olemme rakentaneet neljälle lemmikkilampaalle uuden lampola-rakennuksen, 17 neliön kokoisen jossa korkeutta 3 metriä. Lampaita varten rakennusta ei lämpöeristetty vaan tuulensuojat vain korkealle. Nyt kun kanakuume iski todella päälle ruvettiin viimetingassa vielä heittämään villaa seiniin. Rakennus on siis lämpöeristetty mutta yläkatonrajassa on reilut tuloilmaraot ja katolla poistotötsä, jotta lampaista muodostuva kosteus ei jäisi sisään. Lampailla on vapaa pääsy luukusta ulos eivätkä nuo toistaiseksi ole sisällä muutoin viihtyneet kuin syömässä. Muutaman viikon olen nyt teljennyt yöksi sisään jotta uusi pehku käynnistyisi.

Kanoja olisi haaveissa vain pikkuruinen parvi, ehkä 4 kanaa ja kukko. Ei ole tarkoitus antaa hautoa lisäjoukkoa porukkaan :smt002
Rakennuksen toiseen päähän on tällä hetkellä rajattu noin 4 neliön alue kanoille jota vielä kehittelen. Rotuajatuksena olisi muutama orpington ja muutama maatiainen. Sitten niihin kysymyksiin...

-Sopiiko ylipäänsä lampaat ja kanat samaan rakennukseen jos kosteuslukemat pysyy kurissa ?

-Pysyyköhän tuo rakennus riittävän lämpöisenä kun yläkatto kuitenkin hieman auki ja lampailla luukku auki vaikkakin verhotettuna matolla ? (juomavesien jäätyminen ei ole ongelma, lampaillekin olemme tehneet lämmitettävän vesiämpärin ja lämpölamppukin löytyy :smt002 )

-Vaneriseiniä myös mietiskelin, en haluaisi olla niitä heti ensi kesänä vaihtamassa, onko kalkkimaali ainoa oikea vai miten saisin seinät helposti ja usein puhdistettaviksi ? Onko muovimatto seiniin ihan hullu ajatus :shock: ... kerääköhän se justiinsa sitä kosteutta väliin ?

-Jostain opiskelimme ettei uloskulkuluukku pitäisi olla koskaan ikkunassa jos ikkuna on tarkoitus välillä olla kiinnikin normi-ikkunana, kuitenkin mielestäni todella monella luukkuna on juuri ikkuna ? Ikkuna olisi meinaan heti käytettävissä vai vieläkö ruvetaan ennen talvea sahaamaan rakennukseen kanoillekin oma ulkoluukku ???

Tässä näitä alkuun, kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastailla ! :smt001

T. äiti jonka kohta syytä itsekin kirjautua munanettiin :smt003
ninnu

Re: Nelluskan äiti kyselee

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on kanalasta suoraa iso ovi tarhaan, mutta kyllä pari ikkunaakin on auki, jonka kautta kulkevat. Öisin on aina niin ovi, kuin ikkunatkin kiinni. Ei mun lintuset ainakaan ole päin lentänyt tai muutenkaan kokenut ikkunasta kulkua ongelmalliseksi :smt017
Joten ainakin mulla vain positiivisia kokemuksia. Ja linnut kyllä tiedostaa iltaisin, että ikkunat ovat kiinni ja että ne aamulla avataan samaan aikaan kuin ovi :smt045

Samassa rakennuksessa mullakin on lampaat, että kanat, mutta rakennuksen eri päissä, joten ei kulje samoista ovista. Mutta juttuun tulee kyllä keskenään, ulkona kun vapaana touhuavat :smt048
raakku

Viesti Kirjoittaja raakku »

Ennen samassa eläinsuojassa viihtyivät talouden kaikki otukset. Miksei nykyisinkin? Tosin talviaikaan lammas viihtyy viileämmässä kuin kana. Mulla oli yhden talven kukkoveljekset vuohien kanssa ja tila oli viileähkö. Olivat siis samassa tilassa. Se on hyvä ajatus, että tila on erikseen tai eristetty. Kanat kun sotkevat. Voipi olla että kanat mielellään lämmittelisivät muuten lampaiden selässä ja kakkisivat villat uuteen kuosiin. :smt002 Mulla on osa tilasta vanerilla eikä sen puhdistus ole mahdotonta ollut. Muovimattoa en kyllä seinään laittaisi kosteuden takia. Meillä on ulosmenoluukku ja ikkuna erikseen. Ovea nuo kuitenkin käyttävät, kun vapaana kulkevat :smt001 Talvella eivät kuitenkaan tahtoneet mennä lumeen kahlaamaan.

Onnea rakentamiseen! Muista suunnitella laajennus valmiiksi - tämä kanahöperyys vie mennessään :smt003
Nelluska

Viesti Kirjoittaja Nelluska »

Kiitos vastauksista :smt001

Ehkäpä me ensimmäisen talven tuolla ikkunalla selviämme, tehdään sitten oma luukku seinään vasta ensi keväänä.

Ja juu, laajennusosa on jo haaveissa :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

raakku kirjoitti:Onnea rakentamiseen! Muista suunnitella laajennus valmiiksi - tämä kanahöperyys vie mennessään :smt003
Todellakin :smt040
Tämä lintuhomma karkaa totaalisesti käsistä! :smt003 Mulla ei enää navetta riittänyt, ja nyt onkin jo kolme rakennusta lintujen käytössä :-"

Jos lotossa voittaisin, niin kyllä ekana olisi hankintalistalla, uusi, hieno, tilava kanala :smt048
Vastaa Viestiin