kanatietoa lapsille

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sokeripussi

kanatietoa lapsille

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Jännitys tiivistyy kun tässä odottelen 20 kolmasluokkalaista vierailulle kanoja katsomaan. Poikani luokka tekee retken meille eläintenpäivän kunniaksi :smt001
Mua jännittää ihan kauheesti :smt017 Mitä niille kerron ja saako kanat hepulin kun yht äkkiä pölähtää lauma lapsia niitä ihmettelemään, toivottavasti ei.
Täytyy vaan jakaa luokka osiin että muutama kerraallaan sisään. Aamulla kanalassa käydessä näytti siltä että hiili oli munimassa joten toivottavasti löydetään pesästä muna :smt003 Elämän ihmeitä :smt001
Toivottavasti lapset oppii jotain uutta ja ihmeellistä tällä reissulla :smt045
suikku

Re: kanatietoa lapsille

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kerro sitten kuinka kävi! Lapset ovat yleensä ihania vieraita. Minäkin olen miettinyt, että pitäisi pojan luokka kutsua kylään, mutta en ole vielä uskaltanut. Lähinnä siksi, että pitäisi siivota tontti ja talo. Huoh. Ei kehtaa tällä rojun määrällä.
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Meillä kävi päiväkotilapset yhtenä päivänä ja juuri silloin satoi kaatamalla ja ukkosti. Me aikuiset olimme epätoivoisia ja voivottelimme, että meni pilalle koko juttu. Mutta sitten kuulin vanhemmilta, että lapset olivat aivan innoissaan ja muistivat vaan kanat, hanhet ja ravut, joita he näkivät. Ei haitannut kaatosade! :smt023
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Viktoria kirjoitti:Meillä kävi päiväkotilapset yhtenä päivänä ja juuri silloin satoi kaatamalla ja ukkosti. Me aikuiset olimme epätoivoisia ja voivottelimme, että meni pilalle koko juttu. Mutta sitten kuulin vanhemmilta, että lapset olivat aivan innoissaan ja muistivat vaan kanat, hanhet ja ravut, joita he näkivät. Ei haitannut kaatosade! :smt023

Noinhan se just menee :smt003 . Meillä lasten synttäreillä on yhtenä ohjelmanumerona tuo navetassa käynti... Saavat pupuja ja marsuja pitää sylissä sen mitä eläinten pinna kestää... Viimeksi kurkittiin kyyhkyjen pesään ja katsottiin niiden tekomunia... Nyt on sitten jo kanojakin ensi kekkereillä :smt002 . Sitten kun pojat kyllästyivät hommaan oli miehen vuoro viihdyttää mäenlaskulla...eli oli ruoka- eläin- ja liikuntarasti :smt003
sokeripussi

Meni ihan huippu kivasti. Kaikki lapset osas olla nätisti ja kuuntelivat mitä heille kerroin ja kovasti kyselivät, kuten "onko niillä (kanoilla) tuolla kotoisat oltavat" :smt005
Laitoin vielä open mukana muutaman munan mukaan jotka huomenissa keittävät ja maistelevat :smt045
Pääsivät vielä katsomaan rapuja ja ihmettelemään traktoreita ja kuulemaan vähän tämän kylän historiaa appi-ukkoni toimesta. Kivaa oli.
Seuraavaksi olisi parinviikon päästä tyttären luokka vuorossa :smt003
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Kiva kuulla! Mulle on yks tuttava aina heitellyt eläinmäärän lisääntyessä että he tulevat luokan kanssa käymään mutta mä olen jotenkin ajatellut että pitäisi olla kotieläinpihan tyylinen :oops: ja eihän meillä nyt mun mielestä niin paljoa noita eläimiä ole. Ja pahin taitaa olla toi koko pihan raivaaminen sitä varten :smt005
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

omena kirjoitti:Kiva kuulla! Mulle on yks tuttava aina heitellyt eläinmäärän lisääntyessä että he tulevat luokan kanssa käymään mutta mä olen jotenkin ajatellut että pitäisi olla kotieläinpihan tyylinen :oops: ja eihän meillä nyt mun mielestä niin paljoa noita eläimiä ole. Ja pahin taitaa olla toi koko pihan raivaaminen sitä varten :smt005

Ei ne muksut mitään raivaamista kaipaa...eri asia sitten kehtaako opettajaa päästää bussista pihalle :smt003 . (opettaja on hyvä ja nauttii kahvit tästä termarista täällä bussissa...ja äkkiä ulos ja bussin ovi kiinni :smt005 )

Mä olen aika tiukkana ollut vieraileville muksuille tai siis että meillä ei navetassa mellasteta. Ulos lentää jos elukoita härnää/kiusaa tai muuten käyttäytyy huonosti...
sokeripussi

Suurin ihmetyksen aihe lapsille muuten oli se miltä kana tuntuu. Annoin heidän silittää muutamaa kanaa. Osa oikein säikähti sitä että kana on niin sileä ja pehmeä :smt001 Ja kumma kyllä meidän kanaset eivät olleet moksiskaan lapssipaljoudesta, voi johtua siitä että saivat samalla herkkuja lapsilta.
Mä kerroin säännöt nille siinä navetan pihalla ennen kun mentiin sisään. Sanoin että pitää olla rauhallinen ja kanoja ei saa jahdata. Hyvin kaikki käyttäytyivät.
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Sokeripussi,
teit arvokasta työtä , kun avasit kanalasi ovet koululuokalle. Näin saadaan uusia eläinten ystäviä kasvamaan. Lapset muistavat tämäntapaiset luokkahuoneen ulkopuolelle suuntautuvat vierailut takuulla vuosikausia.Aito kosketus eläimiin on toista kuin kuvien plaraaminen biologian kirjan sivuilta.
Itsekin järjestin "leirikoulupäivän"oppilailleni vuosittain: kaupunkilaislapset saivat tutustua naapurin navetan , käydä kasvihuoneessa seuraamassa tomaattien kasvua, askartelimme pikkulinnuille pönttöjä ja tunnistimme metsikön puita ja niityn kasveja. Pihalla grillattiin makkaraa ja juotiin mehua ja silitettiin Silvia Sommarlat- kissaa.Näistä päivistä oppilaat pitivät kovasti ja kyselivät aina milloin seuraava leirikoulupäivä järjestettäisiin.
sokeripussi

Kiitos Silvia Sommarlat :smt001
Oli kuulemma tanäänkin vielä juttua riittänyt ja munia maisteltu. Opettaja oli epäillyt josko ne munat maistuu yhtään erilaiselle kun "kaupanmunat", mutta oli syönyt sanansa maistettuaan :smt003
Minusta on mukavaa tuossa meidän lasten koulussa se että he tekevät paljon retkiä lähimetsiin, heillä on oma kasvimaa missä saavat lapset kasvatella vihanneksi ja yrttejä. Koulu on "pieni" 100 oppilaan kyläkoulu. Seuraavaksi olisi tosiaan tyttäreni luokka tulossa katsomaan kanoja. Toivottavasti se retkipäivä menee yhtä mukavasti.
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

:smt023 Takuuvarmasti! Ja jo hienoisella rutiinilla.
Vastaa Viestiin