Munivat ankat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

vesa01

Munivat ankat

Viesti Kirjoittaja vesa01 »

Mistähän sitä saisi noita munintarotuisia ankkoja, olisi mukava niitä munia käyttää sitten ruokana. Itsellä on ilmeisesti liharodun ankkoja, kun ne munivat aika vähän, että hädintuskin saa hautomakoneen täyteen keväällä.
Ulla

Re: Munivat ankat

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Minkähän rotuisia ankkoja sulla on? Ja mitä ovat saaneet sapuskaksi?
Mulla on ankkoja, jotka munivat hyvin. Joulukuusta seuraavaan syksyyn, jos en anna hautoa kesällä. Ankan munat ovat leipomiseen parhaita ja myöskin paistettuna, vähän suolaa päälle ja leivälle :smt016 .
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Samaa pohdin, kuin Ulla :smt017

Mulla munii kaikki ankat liiankin kanssa, ympäri vuoden tulee munia, joskus joku pitää taukoa, mutta lyhyeksi jää.
Bekingin ankkakin munii hyvin :smt023
koivu

Viesti Kirjoittaja koivu »

Mulla ankka (rotua en tiedä??) joka on n. 8kk eikä ole vielä muninu :smt017 t, ja sillä on puolisokin... . .. osaatteko auttaa???
Ulla

Onko sulla koivu, varmasti poika- ja tyttöankka? Ja mitä sapuskaa syötät?
koivu

On varmat sukupuolet :smt003 ... monesti se ukko yrittää polkee, mutta ei näytä oikein sujuvan :smt005 . Pihalla ovat olleet koko kesän vapaana, joten ruoka on mitä itse löytävät, sekä kaura jota ne itse saavat syödä mielensä mukaan viljasiilon juurelta. Pikku-Punahelttaa oon niille kyllä silloin tällöin heitellyt. Jotta ankka munii, tarviiko sen olla koiraan ''polkema'' ?????
Ulla

koivu: ruuasta se johtuu, ettei ankkarouva muni. Ei se tartte urosta muniakseen , vaan valkuaista. Eli yksinkertainen ohje on, että tee ämpäriin seos: samanverran kauraa, ohraa, punaheltta munitus puolitiivistettä ja vähän vähemmän vehnää. Jo tällä perusruualla ankka munii, ei enää tartte antaa pikkupunahelttaa, joka on tipujen ruokaa. Ruuan tähteet keittiöstä maistuvat myös, sekä kala. talvella lisäksi tuoretta vihreää. Sekä tietysti soraa ja kanakalkkia.
Itsellä on näin kakskytvuotta ankkoja kasvattaneella ihan oma säädetty ja kehitetty resepti, jolla kasvatan ankkoja. Ovat myöskin pitkäikäisiä, melkein parikymmentä vuotta voivat elää.
koivu

Ahaa... :smt017. Onko vehnä ja ohra välttämätön ? Ohje kuulostaa aika ''monimutkaiselta'' ?????:smt047 . Kaikenlaisia ruuntähteitä on kyllä saaneet .. jopa raakaa lihaakin pieniä määriä silloin tällöin:smt001
ninnu

Pelkkä kokonainen(?) kaura on kyllä aika laihaa ravintoa :smt017
Mites kalkin saanti? Onko sitä lainkaan, vai tuleeko kaikki kalsium luonnosta, jos on tullakseen?

Mulla ankat saavat rikottuja viljoja, kaura/ohra/vehnä- tuossa suuruusjärjestyksessä, sekä munistusta ja soijarouhetta.
Maitoon tai veteen liotettua vaaleaa leipää, keitettyä kalaa ja kasviksia, sekä laiduntavat ja tonkivat pihalla syöden sammakoita, etanoita ja matoja :smt110

Kalkkia on koko ajan erikseen tarjolla.

Salaatti on niiden ihan ykkösherkku, tosin aika ravinneköyhä, myös pastaa tykkään niille keitellä, makaronina tai spagettina, vetelee sitä kyllä ihan onnessaan :smt045

Kyllä sinunkin ankkaneito siitä innostuu munimaan, kun monipuolistat ja lisäät valkuaista ja kalkkia ravintoon :smt023

Ja ankkaukkojen polkeminen näyttää kyllä hankalammalta...tai ainakn hitaammalta, kuin kanojen ja kukkojen touhut :smt002
Mutta niinkuin Ulla jo totesikin, ettei noi hääräilyt munimisiin vaikuta :smt002
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä annan ankoilleni kokonaisen kauran ja iso-punaheltta 3:sen sekoitusta. Suunninpiirtein puolet ja puolet, riippuen aina mitä muuta ovat saaneet (jos paljon muuta valkuaista niin vähennän punahelttaa). Muikut ovat superherkkua, lierot myös, sekä salaatti. Mikrossa sulatettua sekavihannessekoitustakin (esim. herne-maissi-porkkana) olen joskus antanut. Ruuantähteiden suhteen meillä ollaan aika nirsoja, samoin leipä ei niin kauheasti kiinnosta, ehkä johtuen siitä ettei olla sitä kauheesti annettu. Tytöt munivat tosi ahkerasti, toivoisin joskus että vähän vähemmän etteivät rasittaisi itseään liikaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
koivu

Ne saavat kyllä ihan muyllytettyä kauraa, eli litistettyä ja kokonaista siemenviljaa. Mutta kiitos arvokkaista neuvoista :smt003 . Ps. enpä olis uskonut että ankkakin on noin ''nirso'' ruuan suhteen, että munivat :smt043
vesa01

Viesti Kirjoittaja vesa01 »

Niin minun ankat saavat yleensä myllytettyä kauraa ja kesällä tietenkin ruohoa. Annan niille myös munituspuolitiivistettä joskus. Yleensä ne keväällä munivat noin 20-30 munaa / ankka.

Mielelläni antaisin niille myös vihreää ruohoa talvellakin, mutta mistä sitä silloin löytyisi.
Ulla

Muninta aikana kannattaa antaa munituspuolitiivistettä jyvien kanssa koko ajan. Kun sen antamisen aloittaa ja jättää kohta pois, niin alkanut munintakin lakkaa. Eikä sitten enää välttämättä käynnisty uudelleen, vaikka välillä heittelisi tiivistettä.
Olen antanut talvella salaatteja ja kaaleja. Sekä aiv:tä ja kuvaheinäsilppua, joita meillä on saatavana. Pesuvatiin olen pilkkonut salaatit ja kaalit ja raastetut porkkanat suupaloiksi veden sekaan. Kyllä ankoilla on lystiä onkia ja läträtä herkkupaloja vedestä. Kaikenlaisia jyviä ja siemeniä voi myös idättää.
ninnu

Mä olen idättänyt ankoille vaikka mitä, mutta ei maistu, samoin porkkanalle näytetään pitkää nokkaa, salaattia menisi kyllä niin paljon, kuin jaksaisi kantaa :smt003
koivu

Ny muni ankka munan.... . KUORETTOMAN , onkse jotenkin yleistä vai johtuuko ruokavaliosta????? !!!!!!! :smt017 :smt001
Vastaa Viestiin