Apua tipujen hoitoon!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
noouska

Apua tipujen hoitoon!

Viesti Kirjoittaja noouska »

Elikkäs meillä partasilkki/chabo-kana hautoi onnistuneesti ja eilen kuoriutui 2 ihanaa tipua! :smt055
Yöpakkasten saavuttua samaan aikaan siirsin nämä kesäkanalasta vanhassa pärekopassa pannuhuoneeseen, 135 km päähän... Mukana kopassa on siis myös emokana ja vielä yksi kuoriutumaton muna. Nyt siis kysymyksiä:

Mitä tuolle yhdelle munalle tehdään? Laskujeni mukaan 21 vrk haudontaa tuli täyteen eilen tai tänään. Kuinka kauan odotan, kuoriutuuko viimeinenkin? En haluaisi, että se poksahtaa mätänä kanan alla... En ole missään vaiheessa läpivalaissut tms. munia.

Eilen siis nämä muuttivat synnytysosastolle puolen päivän aikaan ja vähän myöhemmin vein sinne kaurahiutaleita ja vettä. Aamulla kun kävin katsomassa, niin emo ei ollut syönyt mitään. :smt017 Äsken vein leivänpalan nokan eteen, niin hetken päästä alkoi (tosi nälkäisenä?) sitä nokkia. Pitääkö mun nyt oikeasti viedä ihan nokan eteen sapuskaa emolle? Ei kai poikaset ala sitä sitten syömään. En kyllä haudonnan aikanakaan nähnyt tätä kanaa kertaakaan syömässä, mutta oletan kuitenkin, että on välillä poistunut pesästään. Kaurahiutale ja vesiastia sijaitsevat nyt siis samassa kopassa, n. 30 sentin päässä kanasta.

Kuinka kauan kana "hautoo" vielä poikasiaankin? Nyt on vain maannut näitten päällä. Poikasten syntymästä on siis nyt aikaa n. 21 ja 17 tuntia aikaa.

Olisi kiva, jos joku ehtisi vastata ja antaa muutenkin vähän vinkkejä tipusten ja emon hoitoon! :smt045
kaakatin

Re: Apua tipujen hoitoon!

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Emo makaa pari kolme päivää tiiviisti kuoriutuneiden tipujen päällä. Tiputhan eivät ihan heti tarvitse ruokaa, ruskuaispussi antaa voimaa kolmeksi päiväksi. Kyllä emo vie tiput syömään, kun aika on. Tipuille hyvä ensiruoka on keitetty kananmunan keltuainen ja kaurahiutaleet ja tietenkin vettä pitää olla heti tarjolla.
Oletko kuunnellut munaa? kuuluuko piipitystä tai naputtelua? Anna se munan vielä olla siellä pesässä, tipuilla voi olla hyvin 2-3 päivää eroa kuoriutumisessa.
noouska

Kiitos vastauksesta kaakatin! Ai kolmekin päivää saa ravintoa ruskuaispussista! Hyvä tietää :smt001

Hetki sitten kun kävin katsomassa, niin kaurahiutale astialla oli käyty, eli ehkä emo oli käynyt maistelemassa. Ehkä me tästä selvitään! :smt003
noouska

Eilen illalla kuunneltiin kuoriutumatonta munaa, ja sisältä kuului nakutusta ja käteen tuntui liikettä :smt049 Tänä aamuna kuitenkin muna oli puoliksi halki, ja sisällä oli kuollut tipu :smt009 Ihan valmis, musta ihana tipu :smt010 No eihän sille tietenkään mitään mahda, mutta harmittaa se silti!

Elossa olevat tipuset ovat tänään harjoitelleet jo syömistä ja on se kyllä suloista katsottavaa. Tipujen touhuaminen :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Paljon onnea tipuista! Juu, niiden seuraaminen on hauskaa! Jokos olet sattunut näkemään kuinka ne juovat? Se on niin tärkeän näköistä puuhaa, kun näyttää siltä, että kellahtavat vallan selälleen, kun pikkunokka sojottaa ihan ylöspäin niellessä ;)
Harmi, ettei kolmas tipu selviytynyt :smt009
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onnea tipusista kyllä niitten kanssa aika kuluu katsellessa :smt057
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Muista laittaa sellainen vesiastia, että tipit eivät pääse hukkumaan siihen.
noouska

Kiitos onnitteluista! Juu, vesiastiana on maitotölkistä leikattu pohja, jossa on kiviä joukossa. Ei kyllä pitäisi olla hukkumisen vaaraa. Enkä ole vielä sattunut näkemään juomista, mutta kaipa ne juoneet on :smt012
noouska

Nyt on tiputilanne se, että kaikilla kolmella kanallamme on 2 tipua kullakin :smt055 Ruskean kanan alla oli vielä 4 munaa. Yhden niistä laskettuun aikaan olisi ollut vielä puolitoista viikkoa aikaa ja 3 epäilin mädäksi. Otin siis ne pois pesästä, jotta kana saisi hoidettua jo kuoriutuneet tipusensa. Yritin läpivalaista kaikkia, eikä niissä näkynyt mitään liikettä. Vaikka mies neuvoikin heittämään munat pois vain kurkkimatta, en voinut olla kuorimatta. Yhdestä alkoikin sitten veri vuotaa ja tipun alku alkoi liikkua kuoressa :smt010 Ei auttanut muu kuin lopettaa se :smt009 3 munaa oli tyhjiä. Harmittaa, että menin kuorimaan, mutta olin satavarma, että noitten olisi pitänyt kuoriutua jo päiviä sitten, vaikken tarkkaa laskettua aikaa tiennytkään. Olo ei nyt sitten ole hyvä mulla, mut toivotaan, että kanaset hoitaisivat tipunsa paremmin.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Älä ole pahoillasi kuorimisesta kyllä niitä sattuu toisillekin et tipu kuolee kesken kun rupeaa kuorimaan .Minulle ainakin on sattunut liian hätähinen olen ollut pois ottamaan mut tarpeeks monta kertaa sen tekee niin oppii varttumaan :smt077
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Komppaan edellistä. Mä olen tehnyt kaikki mahdolliset pöljyydet ja sen olen oppinut, että parhaiten on avuksi, kun ei yritä olla avuksi :smt003 Munat annan olla alla viisikin päivää yli. Ja senkin jälkeen vielä läpivalaisen ja kuuntelen kuuluuko piipitystä. Ainoa mitä teen, niin tarjoilen emolle pesään ruokaa ja vettä silloin kun tiput alkavat kuoriutua. Tämä siksi, että emo malttaa pysyä pesässä. Vaikka kaipa se pysyisi siellä muutenkin.
noouska

Kiitos teille vastauksista! :smt001

Ainakin aamulla kun kävin kanalassa, niin kaikki tiput olivat hyvinvoivia :smt060 Koskahan täällä joku osaisi alkaa arvailemaan sukupuolia? Noi isoimmat tiput on nyt 2 vk 1 pv vanhoja. Jokohan niistä joku osaisi sanoa? :smt017
Vastaa Viestiin