Se on keränny munia.. ja nyt se istuu lättynä- laitoin kokeeksi pari munaa viereen ku istui siinä..
se näky.. se on sanoinkuvaamaton.. istui lättynä. laitoin munan. neiti katsoi. nousi, nokalla vieritti hellästi munan alleen ja lysähti kirjaimillesti..
testi. toinen ja kolmas muna. sama homma ja kova ja tuima katse perään
Viimeksi muokannut kesaheina, 18 Loka 2010, 09:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä en ole koskaan eristänyt, olen vaan merkannut haudottavat munat ja ottanut mahdolliset ylimääräiset säännöllisesti pois. Meillä ainakin hautojat rähisee muille niin kovin, että muut jättävät muutaman päivän kuluttua suosiolla pesän hautojalle ja siirtyvät muualle munimaan.
siinä lättyilään. se on potkinu kaikki ylinmääräsen tuolta pois. muilla ei oo enää asiaa ja nämä muut munijat ovat näköjää löytäneet uuden munintapaikan.
täällä on pakkasta melko hyvästi ollu öisin ja tuo kanalan lämmitys ei ole vielä kuosissa. ni pelkään et tuleepi liian kylmä. aamulla sammutetaa lamppu ja laitan päälle ku lähen nukkumaan. varsinki ku se ton hautomapesän laitto tonne ns. kylmään nurkkaan.
En tiedä johtuuko vain kuvakulmasta, mutta mulle tuli kans mieleen, et kana istuu kököttää hikikarpalot otsalla Ei se lamppu vissiin noin lähellä kanaa ole, kuin miltä se näyttää
ei se ihan lähellä oo. kuva otettu yläviistosta. mutta on siinä suht. iso väli- ja tosiaan vain pakkasöinä päällä. kun sattu nyt haudontapaikaksi tuon kylmän nurkan ottamaan.
nytkään ei vielä lamppu päällä ole. menee vasta sitten ku kylmenee ilta yötä kohen. tyytyväiseltä kyllä vaikuttaa vaikka lamppu päällä-
tää muuten ei lähe liikkeelle. nostaa ei voi. tulee nokkaa ni paljon ja on äkänen. muutaman kerran nostanu jalottelee mut kipittää vauhilla takasi tonne pesään.
Eiköhän nuo itse huolehdi syömässä käymisestä, en mä ainakaan ajatellut sen puoleen erikoispalvelua toimitta meidän kanarouvalle ja tänäänkin näin sen jalottelemassa. Oon kyllä itekin pari kertaa nostanut ihan uteliaisuuttanikin (mä haen sille huomenna vasta siitosmunat alle) että oon oikeesti nähny että on tosissaan. Mä oon saanut nostettua tuon niin että reippaasti laitan kädet pesään kopin yläosaa pitkin ja sieltä sitten alas kanan kyljille, siis etten suoraan nokan vierestä tai nokan eteen lykkää käsiäni, kerran vähän kokeilin hanskan kanssa niin kyllähän sieltä nokkaa tulee . Tuleeko tuosta paljon valosuutta kanalaan tuosta lampusta?
Ei kannata laittaa ruokia pesään ainakaan, kyllä se kana itse huolehtii jaloittelunsa ja syömisensä, turha liikaa hössöttää. Kakkii vielä pesäänsä ja sitte voi olla jo haudonta vähällä mennä pieleen, jos on munissa plöräys hautojan p:tä.
Mitä vähemmän sitä kanaa häiritsee lämpölampuilla, ruokien tuputtamisella ja jaloittelemaan laittamisella niin sitä parempi. Ei sillä varmasti siellä pesässä ole yhtään kylmempi kuin niilläkään kanoilla jotka orrella nukkuvat, päinvastoin. Eli jos kovin pakkasta on kanalassa niin enemmän olisin huolissaan niistä muista kanoista kuin hautojasta. Eikä nämä yöpakkaset nyt tosiaankaan ehdi niin kanoja kylmettää vaikka joku luukku kanalassa vielä oliskin auki, ei meillä ainakaan ole kanala käynyt pakkasella. Ja mulla on siellä hautojia ja kahdella kanalla alle viikon ikäiset tiputkin. Hyvin tarkenee.
Kanathan tarvis kuitenkin sen pimeän ajankin, eli tuommonen lämpölamppu siellä pesässä todennäkösesti on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.