Millainen on toimiva ankkakarsina?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rusina

Millainen on toimiva ankkakarsina?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kaipailisin hyväksi koettuja vinkkejä ankkojen talvikarsinaan. Miten olette ratkaisseet kylpy- ja läträysongelmat, pohjan kuivana pysymisen jne. Kuvia? :smt041

Mulla oli aikoinaan suurin osa karsinasta kestopehkulla ja vain kylpy- ja juomapaikalla useammin vaihdettava kuivike. Silti pehku meinasi kastua liikaa. Mielelläni kokeilisin silti vielä kestopehkua. Onko joku saanut sen toimimaan ankoilla?
Minkälaisia "kylpyammeita" ootte käyttäneet?
milkkis]

Re: Millainen on toimiva ankkakarsina?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulla on koko karsina kuivitettu ohuella kerroksella purua ja toisessa päässä karsinaa on pahna kasa jossa saavat kelliä. Ruoka astioina toimii vadit, toisessa vesi ja toisessa ruoka. Kesäsin pluttaavat tietysti tarhassa ja talvella hevosten pesupaikalla kerran päivässä. Oli viime talvenakin helppo päästää vaakut jalottelemaan tallin käytävälle sillä välin kun siivos heppojen karsinoita ja pääsivät tosiaan pluttaamaan vedellä :smt001
Karsinan mä siivoon kerran viikossa niin että kaikki pois ja uudet purut tilalle. :smt001
Mulla kylpevät pupuhäkin pohjassa, sellanen muovinen kyls tiät :smt001 Eihän siihen paljoa vettä mee mutta saavatpahan kastella ittensä :smt001
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on vähän tollanen väliaikanen paikka ankoilla (3kpl), ehkä ensi vuonna (tai sitä seuraavana, kunhan ehditään) tehdään ankoille lammen viereen ihan oma kotsa. Nyt niille on laudoilla ja paksulla muovilla vaan rajattu ehkä noin viiden neliön tila. Tuo pysyy talvenkin puolella plussalla mutta laitoin silti pohjalle turvetta ja purua pienen kerroksen sekä heinäkasa yhdelle sivustalle (ei olla vielä saatu pahnaa, siksi heinää siis). Aluksi meillä oli lisäksi erillinen tila mihin kapea kulkuaukko ja siellä oli ruoka+juomakipot, siellä ei ollut mitään pehkua lattialla, sillä siinä on lattiakaivo mutta lopuksi sitten suljin sen osan sillä valetulta lattialta ei ollut kiva tyhjätä noita sontia.. aluksi mietin laittaisinko pahnasta sen pohjan ja vaihdan päivittäin mutta sit kun ankat oli siinä pienessä tilassa pelkästään (ehkä 1,5neliöö) niin totesin etteivät tarvi noin isoa tilaa (eli siis yhteensähän toi tais olla melkein 7 neliöö) ja suljin sen pehkuttoman puolen, nyt olen laittanut siis toiseen päähän tuosta tämänhetkisestä tilasta ohkasemmin turvetta ja sen päällä on ruokakipot sekä sellainen kulma johon nuo näköjään käyvät sontimassa :) lisään hetken turvetta sontien päälle (siis muutamana päivänä) ja sit tyhjään ennenkuin sen pinta nousee muuta pehkua korkeammalle. Hyvin on vienyt hajut. Nukkuvat heinäkasan päällä (tähän tarkoitus tehdä vielä joku katos ja seinää vähän päälle). Meillä on pihalla lampi jossa ovat koko päivän, aamulla menevät sinne, uiskentelevat ja makailevat rannalla, tulevat ennen hämärää itse sisälle. Sulkuajan talvella ajattelin laittaa päivittäin niille tuohon viemärin viereen jonkunlaisen ammeen (meillä on lapsilta jäänyt puhallettava uima-amme, tämä vaikuttaisi olevan hyvä siihen käyttöön) että pääsevät päivittäin kunnolla lotraamaan. Ja tämä tila on siis enemmän pitkämäinen kuin neliö :) En nyt jaksa lähteä ihan mittaamaan.

Vesi noilla on isossa vadissa mutta eivät ole menneet uimaan siihen vaikka just taitasivat yksi kerrallaan mahtua ja muutenkin lotraavat vedellä hirveän vähän sisällä, tosin en tiedä käykö sitten niin kun eivät enää pääse päiväksi tuonne lammelle että alkaa se vati enemmän kiinnostaa...
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä en ole koskaan edes koittanut ankoilla kestopehkua, vaan vaakuilla on betonipohjainen karsina, joissa pesunkestävät seinät ja lattiassa vielä viemäri.

Toi pehku ei innosta, juurikin sen märkyyden, plus hajujen takia :smt017

Karsinassa ohut purukerros ja päällä olki, siivoan kaikki pois joka toinen päivä.
Sisällä vain vadissa vettä, ulkona on lastenamme ja kanihäkin pohja vedellä pulikointiin, sekä järvikin löytyy kesäaikaan. Ulkoilevat ympäri vuoden, talvisin lämmin vesi altaisiin, kesäisin kylmä.
Raudunkulman pappa

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Tätäpä mukavaa lueskella, kun kanojen lisäksi harkitsen ankkapariskuntaa. Kun on vähän pieni talvitila niin meneeköhän ne, jos teen niille "vuoteen" noin metrin korkeudelle jonne ns. tipuportaat. Vuoteelle tietysti olkia, ja vuoteen alapuolelle saisin lasten ammeen ja ruokaa. Tällä tavalla ratkaistuna niille jäisi kohtuullinen jaloittelutila. Mutta hyväksyyköhän ne "makuuparven".
OsKivi

Viesti Kirjoittaja OsKivi »

Tämmönen makuuparvi asia kininostais myös.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on samanlainen tyyli kuin ninnulla, eli ohuelti kuiviketta ja joka toinen päivä siivoan ankkojen karsinan. Valitettavasti ei ole viemäriä, joten onhan se melkosta siivoa minkä ne pitää. :smt011
Ketula

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Meillä on myös purua pohjalla ja päällä pehkua. Sisällä on sellaiset vadit, joihin ankat ei mahdu kylpemään, joten vettä nyt ei hirveesti lennä, jos ei joku satu kompastumaan ja kaatamaan astiaa... :smt001 Meillä on kyllä ollut tapana siivota joka päivä. Etenkin talvella jos ovat paljon sisällä, on pehku - jos ei märkää - niin ainakin kakkaista.

Siihen liittyen kysynkin: Tänä kesänä ollaan aloitettu uusi tapa, eli heitellään illalla sisälle (ovat yöt sisällä) kauranjyviä lattialle, joita tohkeissaan sitten tonkivat. Kesällä se on mennyt ok, kun ovat ulkona ja pehku pysyy päivän puhtaana, mutta mitenkäs talvella, kun iltaan mennessä on paikat ihan ulosteessa? Onko siitä haittaa, jos tonkivat ja syövät omaa kakkaansa? Yksi ankka tosin teki sitä keväällä, vaikka jyviä ei silloin vielä annettukaan. Oikein vartavasten söi kakkaa, vaan kaipa se ankka itse tietää, mitä tarvitsee. Mutta jyvien mukana saattavat syödä ulostetta, vaikkei "tarve" oliskaan.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on ulosteessa vaan tuo yksi kulma ankkojen kodosta :smt017 Onko meillä sitten vaan harvinaisen siivoja ankkoja?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä vähän epäilen ettei ankat suostu kovinkaan korkeita ramppeja nousemaan. Ne on aika maantasossa viihtyviä eläimiä. Tietenkin jos ramppi on loiva, ja ankat sen käyttöön totuttaa, niin voisihan se toimiakkin. Korkeassa rampissa pitää varmaan olla reunat. Meillä ainakin ankat astuvat harhaan matalassakin A:n mallisessa rampissa joka menee kasvihuoneen kynnyksen yli. Muksahtelevat siis maahan aika useastikkin :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin