Onko paljon kanalle(eläinpölylle) allergisia kananpitäjiä?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Hansu
Onko paljon kanalle(eläinpölylle) allergisia kananpitäjiä?
Tuossa mietin (kun kanat ovat nyt viikon verran olleet sisätiloissa), että kaakattajatkohan saavat kurkkuni kipeäksi... Nuohan ovat isossa tilassa josta aidattu pienempi ''kanala''. Tuossa navettatilassa myös marsut, kanit, naurut sekä isot kasat kuivaa heinää... Pölyä siis riittää
. Nyt selvästi saan kurkkuni kipeäksi siellä, mutta se nyt ei paljoa menoa haittaa... Mietin vain, että kanat taitavat olla aika voimakkaita ''pölyttäjiä''?
-
omena
Re: Onko paljon kanalle(eläinpölylle) allergisia kananpitäji
Heinä noista taitanee olla allergisoivin?
-
Ushva
Minä! Mutta vain lievää pölylle herkistymistä, jos pitempään oon kanalassa siivoilemassa tai muuta värkkäämässä niin nenä alkaa vuotaa ja saa aivastella. Mulla pahin kuivaheinä, kutterinpuru ja ilmeisesti tuo linnuista tuleva pöly myös. Toivottavasti ei pahene tästä.
-
maunu_muori
Marsu on noista kait allergisoivin. Kanojen pölystä saadaan yleensä iho-oireita, mut on aika yksilöllistä kuitenkin.
-
Hansu
Noista navetan asukeista kanat siis uusia...muut olleet jo vuosia. Se voi kyllä olla se kuiva heinä joka nyt kurkkua kutittaa... Ainakin toivossa on hyvä elää
. Tosin sisälinnuista (neitokakaduja) luovuin aikoinaan siksi kun tuntuivat kurkunpäälle käyvän (kuvaannollisesti
) eli ehkäpä se on myös lintupölylle reagointia. Pitänee vähentää sitä navetassa asumista vaikka nuo elukat niin
onkin .
-
gallia
Mä olen. Mut olen niin monelle muullekin allerginen, et sit vaan nappia naamariin, jos röörit vetää tukkoon. En jaksa välittää. Aina kun tulee joku uus eläin, on jonkun aikaa oireita, mut pikkuhiljaa ne siitä lievittyy. Tämä allergian "hoitomuoto" ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta mulle ainoa vaihtoehto! Eläimistä en luovu! 
-
annemari
Minä olen allerginen kissoille (3) koirille (5) hevosille lehmille ja kaikille mahdollisille heinille ja siitepölyille. Minulla on myös astma. Käytän samaa siedätysmuotoa kuin Gallia, enkä eläimistä luovu.
-
Hansu
Juu, eipä noita onneksi tarvitse tuolta navetasta mihinkään laitella (minähän olin murrosiässä muuttamassa silloisen koirani kanssa muualle, kun veljelläni epäiltiin koiraa allergian aiheuttajaksi). Sisätilat olen tarkoituksella pitänyt aika ''puhtaina'' pojan takia. HÄnellä kun myös on pölyallergiaa... Koirat meillä on sisällä ja niille poka onkin siedättynyt hyvin, vaikka vasta-aineet siis ihan jonkin verran koholla. Ja sisällä tietysi akvaarioita... Uskon vahvasti tuohon siedätykseen...ja muutenkin maaseudun multaan eli meillä on lapsilla aina ulkoa tullessa sopivasti multaa kynsien alla
. Pitäisiköhän sitä vielä käydä hankaamassa niiden neniä tuonne naapurin lehmien kupeeseen (oli joku tutkimus, jossa lehmien jotkin normaaliflooran bakteerit olisivat hyödyllisiä ihmisille allergioiden ehkäisyssä) 
-
gallia
Mä ainakin uskon tohon lehmätutkimukseen!
Olen testien mukaan lehmille allerginen, mut joka aamu lypsän lehmäni käsin nenä sen kupeessa kiinni! Allergiaoireita on paljon vähemmän kuin nuorempana kaupungissa asuessa, kun mulla oli vielä astmalääkitys.
-
maunu_muori
No, kyllä miekin sen kanalan seinät vapsun hengityssuojaimen kanssa, mut siedätys on se avainsana, kaikista kielloista huolimatta mullakin on näitä elikoita..riittävästi, ja aina alussa oon uusien kanssa varovainen. Mutta en ole huomannut, että olisin erityisen herkka just kanalle. Kissojen kanssa tehtiin niin että ne ei pääse vanhaan pirttiin, kun ovat heti mun punkassa, herrasväellä on eri rakennuksessa tilat.
Tiloihin joissa nukun ei pääse muut kuin ... hiiret ja myyrät.. eikä nekään luvan kanssa
Tiloihin joissa nukun ei pääse muut kuin ... hiiret ja myyrät.. eikä nekään luvan kanssa
-
jamppa
Täällähän vallan keskustellaan ihan mun aiheesta
Eli siis, moon allerginen KAIKELLE mikä liikkuu, kasvaa tai syödään! Lisäksi mulla on astma..
Eli kaikki eläimet, kasvit/puut ja monen monet ruoat.
Silti, meillä on eläimiä joka lähtöön ja oon maatalouslomittajana.
Joskus vuonna 2000 kun aloitin lomittajana, meinasi henki lähteä joka toinen päivä. Nykyään joutuu allergialääkkeitä käyttämään lähinnä vain kesällä, milloin on siitepölyä ilmassa, astalääkkeitä tosin päibvittäin. Ja omassa navetassa ei tule juuri minkäänklaisia oireita, vaikka siellä aikaa vietän aika lahjakkaasti.
Eli mä ainakin uskon tohon siedätyshoitoon ihan täysin!
Toki meillä on omassa navetassa minimoitu pahiten allergisoivien aineiden käyttö aika hyvin..
Eli siis, moon allerginen KAIKELLE mikä liikkuu, kasvaa tai syödään! Lisäksi mulla on astma..
Eli kaikki eläimet, kasvit/puut ja monen monet ruoat.
Silti, meillä on eläimiä joka lähtöön ja oon maatalouslomittajana.
Joskus vuonna 2000 kun aloitin lomittajana, meinasi henki lähteä joka toinen päivä. Nykyään joutuu allergialääkkeitä käyttämään lähinnä vain kesällä, milloin on siitepölyä ilmassa, astalääkkeitä tosin päibvittäin. Ja omassa navetassa ei tule juuri minkäänklaisia oireita, vaikka siellä aikaa vietän aika lahjakkaasti.
Eli mä ainakin uskon tohon siedätyshoitoon ihan täysin!
Toki meillä on omassa navetassa minimoitu pahiten allergisoivien aineiden käyttö aika hyvin..
-
omena
Eli mun täytyy sanoa miehelleni joka ei jostain syystä muista/jaksa syödä allergialääkkeitä kesäsin (ja emäntä haalii vaan lisää elukoita..) että ei hätää rakkaani, sitten kun henki ei enää tahdo kulkea niin suunta on enää ylöspäin?
Tuo ei kyllä ole näyttänyt eläimille olevan
Onneks mä voin ite vaikka nukkuu heinäkasas, ei mitää oo 
-
gallia
Jotakuinkin niin se taitaa olla!omena kirjoitti:Eli mun täytyy sanoa miehelleni joka ei jostain syystä muista/jaksa syödä allergialääkkeitä kesäsin (ja emäntä haalii vaan lisää elukoita..) että ei hätää rakkaani, sitten kun henki ei enää tahdo kulkea niin suunta on enää ylöspäin?...
Kevät ja kesä on ihanaa aikaa!
-
siimis
Mä sain myös taas muistutuksen kuolevaisuudestani, kun erehdyin huseeramaan kyyhkyslakassa höyrypesimen kanssa ilman hengityssuojaa
Illalla nousi kuume ja olin ihan kanttuvei. Onneksi heti älysin mistä on kyse ja otin tupla-annoksen panadoolia. Kuume laski eikä tullu takaisin. Nyt vaan taas aamuisin yskin keuhkot pihalle ja silmät päästä samalla + maha kääntyy ylösalaisin... Mutta on onneksi jo yskäkin laantunut, eikä limaa tule ollenkaan niin paljon kuin viimeksi kun tein saman virheen (pyydystin kyyhkyjä lakasta ilman suojainta).
Eli mulla on ns. ODTS = Organic Dust Toxic Syndrome, eli elimistö ja etenkin keuhkot reagoi orgaaniseen pölyyn voimakkaasti. Allerginen en ole millekään! Se paska juttu, että tässä ei siedätyshoito auta, vaan pitää vaan muistaa käyttää ahkerasti suojainta ja välttää pölyttäviä hommia. Vaan onneksi tää ei ole niin paha tauti kuin homepölykeuhko, jota mulla ensin epäiltiin.
Eli mulla on ns. ODTS = Organic Dust Toxic Syndrome, eli elimistö ja etenkin keuhkot reagoi orgaaniseen pölyyn voimakkaasti. Allerginen en ole millekään! Se paska juttu, että tässä ei siedätyshoito auta, vaan pitää vaan muistaa käyttää ahkerasti suojainta ja välttää pölyttäviä hommia. Vaan onneksi tää ei ole niin paha tauti kuin homepölykeuhko, jota mulla ensin epäiltiin.
-
Hansu
Eli mulla on ns. ODTS = Organic Dust Toxic Syndrome, eli elimistö ja etenkin keuhkot reagoi orgaaniseen pölyyn voimakkaasti. Allerginen en ole millekään! Se paska juttu, että tässä ei siedätyshoito auta, vaan pitää vaan muistaa käyttää ahkerasti suojainta ja välttää pölyttäviä hommia. Vaan onneksi tää ei ole niin paha tauti kuin homepölykeuhko, jota mulla ensin epäiltiin.[/quote]
Mahtaiskohan tolla ukkokullalla olla jotain saman tyylistä. Saa tosi helposti aina pölyävissä hommissa (lattioiden purku/purujen mättä jne. rakennushommat) heti iltaan/seuraavaan päivään tosi korkean kuumeen ja on ihan pihalla... Nykyään tosin osaa jo sen suojaimen kanssa heilua, mutta pari kertaa olen ennättänyt jotain myyräkuumetta tms. epäillä on kun ollut niin kovassa kuumeessa+pipinä. Nopsaa tuo kyllä sitten häviääkin, mutta yskä ja räkäisyys jatkuvat vielä aina tovin.
Juu ja nyt olen tuolla navetassakin häärännyt ilman mitään oireita
. Aika kovasti vaan pöllytävät ''pölyjään'' ym. nuo naurut+kanat... On niillä nyt niin kivat häkitkin että... Ukkokulta taas nikkairoi tämän päivän 
Mahtaiskohan tolla ukkokullalla olla jotain saman tyylistä. Saa tosi helposti aina pölyävissä hommissa (lattioiden purku/purujen mättä jne. rakennushommat) heti iltaan/seuraavaan päivään tosi korkean kuumeen ja on ihan pihalla... Nykyään tosin osaa jo sen suojaimen kanssa heilua, mutta pari kertaa olen ennättänyt jotain myyräkuumetta tms. epäillä on kun ollut niin kovassa kuumeessa+pipinä. Nopsaa tuo kyllä sitten häviääkin, mutta yskä ja räkäisyys jatkuvat vielä aina tovin.
Juu ja nyt olen tuolla navetassakin häärännyt ilman mitään oireita