Ankankasvatuksesta ja hoidosta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
omena

Ankankasvatuksesta ja hoidosta

Viesti Kirjoittaja omena »

Mä olen koittanut selata kaikki ankkakeskustelut läpi mutta ei niissä oikein ole kaikkiin mun kysymyksiin vastauksia. Tahdon siis tällasen perusopuksen ihmiselle joka ei ankoista tiedä ennestään "mitään" :smt003 . Mulla on kauhea ankkakuume, meillä on luonnonlampi pihassa ja tahtoisin tähän ankkoja ihan vapaasti kulkemaan, meillä olisi myöskin tila missä pysyy talvellakin plussan puolella ja siinä on lattiakaivo, siihen tarvisi vaan tehdä makuukammarin ja plutikointikammarin rajat, siis vetää jonkunlaiset seinät (nää varmaan saatais ihan nopeasti vedettyä, meillä on sellaista vähän läpikuultavaa sinertävää vahvaa muovia, siitä ja laudasta vaan).

Mutta niitä kysymyksiä:
*minkäkokoiset tilat ankka tarvii?
*minkäkorkuiset seinät pitää tehdä? 120cm?
*mitä ankan "koti" tarvitsee, tarkoitus siis että saisivat päivät vapaasti kulkea meidän pihalla? Amme meillä on ankoille sisällekin.
*talvella tarvii varmaan pitää osan aikaa sisällä, mikä on pakkasraja ankalle?
Viimeksi muokannut omena, 29 Elo 2010, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
omena

Re: Ankankasvatuksesta ja hoidosta

Noniin, jatkan yksinkeskustelua, muokkasin hieman otsikkoa ja edellistä viestiä kun sisälsi mun osalta turhia kysymyksiä :) .

Meille on (yllätys, näin pitkään siinä sitten meni :smt003 ) nyt sitten tulossa kaksi vaakkua varmaankin parin viikon sisällä. Sapuskapuolesta löysin nyt sellaista, että jos haetaan agrista Iso Punaheltta 3:sta ja sitten viedään ruoanloppuja, ja päivisin saavat ulkoilla vapaasti... tuleeko ankoilla olla punaheltta koko ajan saatavilla vai annostellaanko sitä, jos niin minkä verran?? Osaavatko itse syödä oikean määrän? Tarviiko noin 3kk ikäiset vaakut vielä niasiinilisän, kun ulkoilevat vapaasti kuitenkin? Ja tarviiko myös aikuinen sen lisän?

Mitä ankkojen "koti" tarvitsee? Meillä on tarkoitus rajata niille tuolta tilat niin että tehdään pehkupuoli (mitä sinne laitetaan, turve+puru, ja olkia/heiniä päälle??) ja toisella puolella on sitten lattiakaivo ja sapuskapaikka, hylkäsin jo tuon ammeen sisällelaiton kun luin sen verran tuosta kastelusta.... Tilassa on ikkunoita ja muutenkin kokonaisuudessaan aika iso tila, ei siis tehdä siihen vaakuille korkeita seiniä vaan ajatus oli jotku reilu metriset tehdä niin että pysyvät omalla puolellaan. Tarviiko valon? Pidetäänkö sitä päällä samoin kuin kanoilla? Mitä muuta niiden kotiin tarvitsee, jonkun pesän? Millaisen?

Pakkasrajasta vielä, löysin että monien ankat ulkoilevat -10 asteessakin, päästättekö kylmemmässä edes käymäänkään pihalle vai pidättekö suosista sisällä?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Punaheltta 3 on mun mielestä yksistään aika tuhtia tavaraa, me ollaan sekoitettu sitä kokonaisiin kauranjyviin n. puolet ja puolet-suhteella. Jos ankat saa kalaa tms. proteiinipitoista, niin kauraa kannattaa laittaa enemmän. Kun nuo teolliset rehut on enemmänkin teurasankan kasvattamiseen, tai ainakin niin olen tulkinnut (oikaiskoon joku jos olen väärässä). Meillä on kaura-punaheltta 3 seosta koko ajan saatavilla, mutta etenkin päivät vapaana ollessaan syövät sitä vain pari kolme kertaa päivässä. Ankat ovat pysyneet sutjakoina, ainoastaan Typyllä on pientä pulleutta mutta se onkin sellainen ahmatti :smt003

Jalkavaivojen osalta 3kk ikäiset ankat ovat ylittäneet jo riskivaiheen. Mä olen silloin tällöin lisännyt aikuisillekkin oluthiivaa ruokaan, mutta saavat toki niasiinia muustakin lähteestä. Jos pääsevät kulkemaan vapaana, niin varmasti tonkivat matoja ja hyönteisiä ja muuta herkkua josta saavat niasiiniakin. Meidän ankkojen herkkua ovat muikut, ne kannattaa eka pakastaa loisten häätämiseksi (tai noo.-. me ollaan annetta 1x vuodessa matokuuri kun saavat raakaa kalaa).

Ankat kannattaa laittaa yöksi sisälle/tarhaan petovahinkojen minimoimiseksi. Minimitilavaatimukset löytyy Eviran julkaisusta (Tavoitteena hyvinvoiva ankka ja hanhi, tai jotain sinne päin oli se nimi) jonka saa ladattua netistä. Tosin lemmikkiankalle minimivaatimukset ovat tosi pienet. Olisi hyvä, jos pystyisivät kunnolla heiluttamaan edes siipiään ilman että ne osuvat mihinkään. Me ollaan käytetty turvetta pehkuna, mutta jos ihan kuivaa niin saattaa pölytä. Olki on heinää parempi nukkumapaikkapehkuna, koska ei ilmeisesti homehdu niin herkästi (ankat ovat homeelle herkkiä). Ankat tekevät itse pesän johonkin suojaisaan nurkkaukseen, tai jos ovat vapaana niin saattavat tehdä salapesän ulos.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
omena

Kiitos tipsi! Jostain luin myös että tarvii olla hiekkaa ja kalkkia tarjolla?? Kelpaako tuo kanankalkki (3-8mm)?

Kävin vielä katsomassa noita tiloja mihin tulee, näköjään aika isot niistä täytyy tehdä että saadaan se lattiakaivo siihen rajattuun alueeseen myös mutta ompahan sitten valmiiksi jo tilaa tuleviakin hankintoja varten :smt005 . Tuon Eviran julkaisun kävinkin lukemassa mutta aika ympäripyöreästi siellä oli vähän kaikista asioista lukuunottamatta noita tilavaatimuksia, jotka sitten taas olivat aika pienet.

Vielä pari kysymystä: tuohon rajattavaan tilaan jäisi seinään patteri, haittaako? Se on aika korkealla seinällä (ankat eivät uletu yläreunaan) ja siinä on termostaatti, ei siis hohkaa kuumana talvellakaan. Kuinka matalasta raosta ankat mahtuvat menemään? Suunniteltiin jos tehdään oveen reikä ja laittaa luukun saranoilla, tämä saisi sitten olla yöt ja sulkuajan kiinni, muutoin siinä voisi olla viltti edessä ettei lämpö karkaa talvella. Ankat varmaan oppivat sen ohittamaan? Niin siis ovessa on ulkopuolella poikittain rauta melko alhaalla, mietin mahtuuko siitä jo ankka vai pitääköhän sitä ovea jotenkin palastella.
tipsi
riikinkukko

Kanankalkki kelpaa hyvin, meillä on juuri sitä tarjolla ja tytöt rouskuttaa sitä kuin rehua! Soraa kanssa pitäisi olla joo. Extrana, siis ei mitenkään pakollisena, voisi olla myös lehtipuuhiiltä (esim. koivusta), meillä etenkin toinen tytöistä on ihan hulluna siihen ja käy mökillä monta kertaa päivässä ryöväämässä grillinalustaa :smt005 Olen joskus antanut koivuhiiltä takasta ylimääräisenä herkkuna, hyvin tuntuu kelpaavan :)

En osaa sanoa millaisesta raosta ankka mahtuu. Luulen että kuitenkin oppivat tuollaisesta matolla tms. suojatusta aukosta kulkemaan, etenkin jos sen käyttö opettetaan ankoille. ANkat joutuu melkeinpä ajamaan yöksi sisään, eli ne ei mene automaattisesti sisälle yöksi kuten kanat orrelle.

Viemäri ankkojen tilassa kuulostaa ihan luksukselle, kunhan se on sellaista sorttia ettei mene puruista ja heinistä kovin helposti tukkoon. Onko patteri sähköpatteri tms? Kovasti pinnalta kuuman kanssa voisi olla sekin ongelma, että pöly voisi syttyä palamaan. Mutta jos vesikiertoinen ja ei pinnasta niin lämmin, niin luulisin että voisi olla samassa tilassakin. Voisihan sille tietty verkosta tehdä suojuksen, jos haluaa olla varma ettei ankat sitä räpellä.

Ankoista on muuten englanniksi kirjoitettu mainioita hoito-ooppaita. Ashtonien kirja on mun mielestä paras.
omena

Patteri on vesikiertoinen ja viemärin ei pitäisi mennä tukkoon, muistaakseni tuosta eteenpäin on aika isoa putkea. Tuli vielä mieleen; ankat jotka meille tulevat ovat siis sisaruksia, (oletettavasti) tyttö ja poika. Tuleeko mulle sitten ens kesänä ongelmia metsästää niiden pesää jossain ettei ne pääse hautomaan lisää vaakkuja? Muutenhan sillä siis ei olisi mitään väliä mutta kun ovat sisaruksia?
tipsi
riikinkukko

Omena, mites uusien ankkojen kanssa on mennyt? :smt001 Kuvia? :smt002
omena

Ankkojen kanssa on mennyt...mmm.. mites mä sen sanoisin..no, VAIHTELEVASTI :smt003 . Ekana päivänä koitettiin saada niitä 2½h tuolta meidän lammikosta, minä vyötäröä myöten märkänä :smt005 juu, meillä on siis ELÄINystävälliset olot noille ankoille, iso lampi, vaan ei sitten kuitenkaan niin kiva itselle :smt019 . Noh, seuraavana päivänä isäntä haki kumiveneen ja sillä on nyt saatu ankat ihan hyvin sisälle, kyllä ne meitä arastelee vieläkin, kai siihen hetki menee että tottuvat. Sisätiloista taisi kuitenkin tulla noille vaakuille liian isot (no ei oikeastaan ollut kauheasti mahdollisuuksia että saatiin se viemäri siihen viereen)sillä viettävät aikaa vallan siinä sopessa missä on ruoka-astiat ja vesivati. Eivät muuten kyllä kauheasti lotraa sen veden kanssa eivätkä ole menneet vatiin vaikka siihen oikeastaan mahtuisivat. No niin, siis yön jäljiltähän siellä on kauniisti miinoitettu lattia ja oikeastaan nyt mietin oiskohan helpompi heittää siihen olkia ja siivota vaikka parin päivän välein? No, kuvia meidän vaakuista ja vähän juttuakin on tuolla galleriassa, pitääkin katsoa jos taas joku päivä vaeltelee kameran kanssa eläinten luo :smt001
Vastaa Viestiin