Viiriäiset hautovat itse

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Lissi

Viiriäiset hautovat itse

Viesti Kirjoittaja Lissi »

Hei, onko kenelläkään kokemusta siitä, että viiriäiset hautovat itse munia?
Meillä aloitti yksi kana hautomaan joku viikko sitten ja innostus levisi useampaan. Nyt merkkasin viikko sitten 8 munaa, joita annan hautoa, muut kerään pois. Hautojia on useampi, ja ne vuorottelevat. Joskus hautoo yksi ja joskus neljäkin yhtä aikaa. Kukot ajetaan pois huudoilla ja sähinällä pesän lähettyviltä. Munia haudotaan ympäri vuorokauden ja kanat kääntelevät niitä hyvin asiantuntevan oloisesti. Kun kerään ylimääräisiä pois, minua nokitaan sormille :smt001
Tuleekohan tästä se toivottu lopputulos eli tipuja? Huolehdin myös jo etukäteen siitä, uskallanko jättää niitä laumaan vai pitäisikö siirtää pois ennen kuoriutumishetkeä jos tästä ihan oikeasti jotain syntyy.
sisu65

Re: Viiriäiset hautovat itse

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Tässä ketjussa ainakin viiriäinen hautoo...
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... n+haudonta
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihanaa, että näitä hautovia viiriäisiä on olemassa! Siirrä tuleva tipue emoineen varmuuden vuoksi vasta kuoriutumisen jälkeen tai jos tunnistat ne yksi - neljä hautojaa muista, niin jätä ne nykyiseen paikkaan ja siirrä muut toisaalle. Kanalinnulle se pesäpaikka on tärkeämpi kuin munat <--- siihen saakka, kun poikaset ovat kuoriutuneet. Kuoriutumisen jälkeen tiput muuttuvat pesäpaikkaa tärkeämmiksi. Peukut pystyssä, että tulisi pikkuviiruja :smt023
Lissi

Hei,
kiitos linkistä ja neuvoista. Hyvä idea ottaa muut viiriäiset pois sieltä, ei tarvitse keräillä koko ajan uusia munia pois pesästä.
Olisihan se tosi hauskaa jos tulisi pieniä viiriäisiä kun nämä isotkin ovat niin hauskoja.
Lissi

Hei, nyt lauman kukoista toinen on myös alkanut avustaa hautomisessa. Alkuun vei munien joukkoon kurkun palasen mitä sitten hautoi, mutta nyt viimeiset viisi päivää hautonut kanojen kanssa munia. Ihan putkeen ei ole mennyt, kaksi kertaa olen löytänyt jo kylmenneen munan pesän ulkopuolelta sen jälkeen kun kukko tuli mukaan.
Nyt mietinkin kun tänään siirrän pois muut kuin hautojat, että annako kukon jatkaa hautomista ja jätänkö sen mahdollisia poikasia hoitamaan?
mona

Viesti Kirjoittaja mona »

Hei!

Saanko kysyä joltain kenellä on viiriäisiä ollut enemmän, niin lopettaako viiriäiset munimisen talveksi?
Meillä muninta loppui kuin seinään ja ajattelin että on normaalia?? :smt017
Tuo olisi ihanaa kun hautoisivat itse ja tulisi vielä tipujakin :smt038
Vastaa Viestiin