teinimunija?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanatar
teinimunija?
uskomatonta! Meiltä lähti eilen viisi kanasta nuorikkoparvesta. Jäljelle jäi kaksi kanaa ja kolme kukkoa. Ovat noin kymmenen viikkoisia. Kukot opettelevat kovasti kiekumaan. Tänä aamuna oli hämmästys suuri kun kanalan lattialta löytyi pieni muna!
Miten kummassa se on mahdollista? Tilassa ei ole muita kanoja, eikä muilla pääsyä. Sen täytyy olla näitten kymmenviikkoista. Miten ihmeessä ne voivat jo munia? Aivan mahtista, mutta uskomatonta. Niiden äiti on maatiainen ja isä kääpiö-koch.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: teinimunija?
Auh! Ei noin nuoren pitäis vielä munia...eikö todellakaan voi olla vanhemman kanan tuotos ja onko viikot varmasti noin?
Itselläni on ilmisnuorikko, joka on tällä viikolla käynyt kuopsuttelemassa pesässä ja istuksinut pesän suuaukolla. Ihan hätäännyin, että älä hyvä neiti vielä aloita munintaa, kunnes allakasta laskin, että onhan se jo 18-viikkoinen, joten melko aikuinen jo
Itselläni on ilmisnuorikko, joka on tällä viikolla käynyt kuopsuttelemassa pesässä ja istuksinut pesän suuaukolla. Ihan hätäännyin, että älä hyvä neiti vielä aloita munintaa, kunnes allakasta laskin, että onhan se jo 18-viikkoinen, joten melko aikuinen jo
-
tiina
Voi ei mikä lukihärö mulle iski, luin HiltaHelikopterin viestistä ensin, et ' itselläni on ihmisnuorikko'

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
tiina:
(Noh, minä voin kyllä näpytellä ihan mitä sattuu, kun tää konekirjoitus ei ole vahvin lajini, että enpä ihmettelisi, vaikka olisinkin höpissyt ihmisnuorikosta
)
Mutta juu, pistetäänpäs tähän ketjuun pikkuisen galluppia: minkä ikäisinä itsekullakin nuorimmat kanaset ovat aloittaneet munintansa? Mitä rotua/risteytystä tai maatiaiskanakantaa nuorimmat munijanne ovat olleet?
Mutta juu, pistetäänpäs tähän ketjuun pikkuisen galluppia: minkä ikäisinä itsekullakin nuorimmat kanaset ovat aloittaneet munintansa? Mitä rotua/risteytystä tai maatiaiskanakantaa nuorimmat munijanne ovat olleet?
-
Rusina
Galluppiin. Meillä nuorin munija on aloittanut 17-viikkoisena ja kyseessä tietysti ilmajokinen maatiainen. Näyttävät olevan aikaisia, vaikka toisen suvun kanat meillä olivatkin hitaita alottajia, olivat varmaan yli 20-viikkoisia muninnan alkaessa. Ehdottomasti hitain on ollut araucana, joka aloitti 11-kuisena huhtikuussa. Kääpiökotsi ja rokit ovat aloitelleet noin puolivuotiaina (luulisin, en ole niitä laittanut ylös
-
emilia
hei vaan kaikki
minulle kävi samoin, että pesästä löytyi pienen pieni muna, mutta olen varma, että se ei ole kenenkään nuorison tekemä vaan emokanan, joka hylkäsi poikaset ja alkoi munimaan. olen ymmärtänyt, että silloin ensimmäinen muna saattaa olla todella pieni.
Voi olla ,että olen ymmärtänyt väärin
minulle kävi samoin, että pesästä löytyi pienen pieni muna, mutta olen varma, että se ei ole kenenkään nuorison tekemä vaan emokanan, joka hylkäsi poikaset ja alkoi munimaan. olen ymmärtänyt, että silloin ensimmäinen muna saattaa olla todella pieni.
Voi olla ,että olen ymmärtänyt väärin
-
Kristiina
No mähän tässä just ihmettelin tota pikkuruista munaa, mikä löyty tuolta toiseten seasta. Emokana munii kyllä ihan normikokosia munia, muni jo silloin kun oli vielä poikasten kanssa eristyksissä. Tyrnäväläisii ovatten mun kanaset
-
Emma
Minä olin varsin yllättynyt eilen kun löysin ekan Brahman munan, sillä kana on vasta 5kk vanha ja ymmärrykseni mukaan Brahmat aloittavat vasta 7-8kk ikäisenä. Voiskohan tämä hyvä, lämmin kesä olla syynä
, ei ollenkaan paha, sillä tänä aamuna oli jo sitten toinenkin muna samaiselta kanalta (yksi kana on ainostaan tuon 5kk ja muut vast 2kk vanhoja). Vihreitä munia siltä tulee vielä kaiken muun kivan lisäksi 
-
Kristiina
Eilen aamulla oli munia 4 vaikka on vaan 3 aikuista kanaa ja illalla olin katsonut pesät. Yksi niistä munista oli selkeästi pienempi, et mysteerio jatkuu 
-
mio
Meidän vanhemmat ilmikset on kuoriutunu heinäkuussa -08 ja muninnan aloittivat tammikuun -09 alussa. Kuukauden päivät käynnistelivät ja sen jälkeen on tullu muna per kana päivässä
Viime marraskuulle asti munivat, sit oli taukoo ja taas tammikuussa alottivat.
-
sokeripussi
Meillä tuli tänään nuorisolle täyteen se 18 viikkoa ja samalla löytyi ensimmäinen muna
Ovat tyrnäväläisiä.
-
Pimu
Meillä täytti silkki eilen 5kk ja juuri samaisena päivänä pyöräytti ensimunansa
Siskonsa ei vielä edes anna ymmärtää että aloittaisi, en oikeastaan edes odottanut että näin nuorena aloittaa tuo toinenkaan.
-
Mikka
Meillä on kaikki tyrnikset aloittanu munintansa aika tarkalleen puolenvuoden iässä. Oli hauska seurata nuorimmaista kun se ennen muninnan aloittamista rakenteli itselleen pesää navetan seinustalle humalaköynnösten suojaan.