Kukko seuraa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kotkottaja

Kukko seuraa

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Keke-kukko on tullut miehen ikään (syntynyt helmikuun alussa) eikä hyvältä vaikuta :smt011 . Kukko nappaa kanoista kiinni niin että sulkatuppu jää nokkaan, ilman mitään syytä (ei edes polje) Ja steppaa kanojen edessä eikä meinaa päästää niitä eteenpäin. Tekee tätä myös ruokakupilla ja saan katsoa että kanat pääsevät syömään :smt018 Ja kaiken lisäksi seuraa lasten perässä :smt013 . Seuraaminen on sellaista, että kävelee melko pitkiäkin matkoja lasten perässä ja jos pääsee lähemmäksi niin ottaa nopeat askeleet ja aivan lapseen kiinni. On tehnyt kerran tämän aikuisellekkin, mutta ei minulle. Siis VIELÄ ei ole tehnyt muuta. Mutta joudun koko ajan katsomaan kukon perään :smt013 . Aitaus olisi tietysti yksi ratkaisu pulmaan... mutta olisi niin mukavaa että saisivat olla vapaana. Olen siis saanut tämän porukan (3 kultabrahmakanaa ja -kukon) keväällä. Enkä oikein ymmärrä mitä kukko meinaa? Vahtii reviiriään ja mahtailee kanoille? Entä miten näyttää Kekelle että tälläinen ei sovi? Kun eihän se ole edes varsinaisesti tehnyt vielä mitään. Mutta en haluaisi odottaa että jotain sattuu :smt017 Entä onko toivoa että Keken murrosikä menee ohi ja siitä tulee kiltti kukko vai? Kokemuksia?
Emma

Re: Kukko seuraa

Viesti Kirjoittaja Emma »

Onpas tuttua toimintaa. Ihan tuohon mittaan ei kyllä meillä ole tuo kukkojen tunkeilu vielä mennyt, mutta mulla täällä on kolme murrosikäistä kloppia (tämän vuoden maaliskuussa kuoriutuneita kultabrahma kukkoja) jotka toimii just noin -luulenpa ettei ne oikein tiedä itsekään mikä niitä pyörittää ja mikä se elämän tarkoitus on, saati sitten että miltä se näyttää :smt005 , eli olen tulkinnut tuon selväksi hormoonihyrräykseksi joka on varmaan ohimenevää. Taudin kuvaan kuuluu: päätön ryntäily olemattoimen ja näkymättömien "hälyytysten" vuoksi, tuhoton nälkä ja herkkujen perään kerjuu ilman jonotusnumeroita, konflikti herkkyys -mikä joku on väärään aikaan väärässä paikassa,"rohkeasti uutta kohti"-tyyli :smt004 ja vieressä hengailu ja perässä kulkeminen.

Olen asian hoidellut näin: nuoret brahmatytöt on eristetty omaan osastoonsa, paljon kukkopojille ulkoilua avoimessa tilassa (jossa ne päsee helposti karkuun toisiaan jos hätä yllättää tai toiset alkaa jahdata :smt005 ) ja ystävällistä käsittelyä (eli minä esim. nostan syliin tms)ettei totuus unohdu siitä jotta kuka määrää :smt027 . Muuten odotan uutta aikaa jollon nämäkin tästä aikuistuu kunnolla, ehkä :smt003
Kotkottaja

Eli kun kukko lähtee seuraamaan tai kiusaa kanoja niin olisiko se hyvä ottaa syliin ja pitää siinä vähän aikaa? Meillä kans kukko älytön kerjäämään ruokaa (siis herkkuja), vaikka sitä on aina tarjolla. Mutta en ole huomannut tuollaisia pyrähdyksiä minkään perään. Ja tuo navetta on niin pieni että en haluaisi eristää kukkoa ja kanoja :smt012 . Toisaalta ovat kyllä melkein aamusta iltaan pihalla vapaana. Toivon tosiaan että tämä tälläinen kukkoilu olisi ohimenevää :smt045
Rosteri

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

Kuulostaa tutulta. Rosteri teki samaa "murrosikaisena". Minulle kun teki, niin otinkin pari kertaa syliin ja
"keskustelin" kaytoksesta. Huomasin, etta kukolta oli otettava "luulot pois" jo heti alussa ja saankin
olla rauhassa pihalla liikkuessani. Luulisin, etta lapsienkin olisi oltava kovia kukon kanssa, ettei se
paasisi uskomaan olevansa pihan kingi. Tallahetkella Rosteri on rakastettava, mutta omapainen,
puoli rauhallinen kukko!
Kotkottaja

Nyt taisi tulla lähtö Kekelle :smt027. Kävi eilen kaverin päälle. Ja käytös kanojakin kohtaan on mennyt hullummaksi. Yks päivä kannoin Keken kolmesti kauemmas kanoista, mutta tuli aina vaan kanalan ovelle steppaamaan kylki edellä: Ette tule ulos :smt077. Olen muutenkin nostellut kukkoa paljon, myös tilanteissa joissa lähtenyt seuraamaan. Ennen vein porukan sisällekkin kantamalla ne navettaan :smt001 .Tuntuu siltä että meillä ei siis ole tämä nostelutekniikka auttanut. Itse en kykene Kekeä paistiksi laittamaan :smt009 Että jos joku haluaa paistin tai jännitystä elämään niin täältä löytyy :smt006
aurinkomäki

Viesti Kirjoittaja aurinkomäki »

Meidän Salama kukko kävi ihan mahdottomaksi, seurasi kun käveli aitauksen vieressä ja hyppi verkkoja vasten. Muutaman kerran Salama sai kunnon kurinpalautuksen haravalla maahan ja sitten syliin rauhoittumaan. Tulos: Ei auttanut, oli sit käynyt miehen päälle kun vei ruokaa tarhaan, kukko kainaloon ja sisälle eristykseen, hetken mietittiin isännnän kans et onko tommonen sit lapsiperheessä mukava kukko juu ei ole.Tätä kukon pokkurointia seurattiin aika monta kuukautta kunnes pinna täyttyi!!
Se oli sit sen kukon loppu silvuplee. :smt027
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Oisko sulla oikeen kiltin kukon tarvis? Mulla olis kaks kukkopoikaa, puolikasvusia mutta rotevia, tykkää ihmisistä ja kulkee hupulaisena vaikka kuistiin asti... ne oli irrallaan tossa pihassa, mutta kyllästyin kun ne nukku kuistin ikkunalaudalla ja pasko kukkapurkkiin :smt005
aurinkomäki

Viesti Kirjoittaja aurinkomäki »

Kanamummo, meille jäi niistä sinulta saaduista munista 2 kukkopoikaa joten katsotaan mitä niistä tulee :smt006 Niin ja 4 kanaa :smt002 yhden kanatipun huuhkaja/haukka tuhosi ja yksi kukkopoika laitettiin pois.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ainiinjoo, eihän se käykään :smt002 :smt003 dementikko unohtelee.
Kotkottaja

Kiitos kokemuksista. Harmittaa kyllä kun Keke on niin upean näköinen ja muista vaikeuksista on sen kanssa selvitty ( kirjoitinkin kasvuhäiriöstä tai mitä nyt sitten olikaan..."kukko makoilee "). Tämän asian kanssa en jaksa olla enää niin kärsivällinen, sillä ei tälläinen ole tosiaan ainakaan lapsiperheen kukko :smt013. Tällä hetkellä tuntuu siltä että ollaan sitten ilman kukkoa kun tuosta vaan päästään :smt027 Mutta arvaan kyllä huomaavani myöhemmin että kanalasta "puuttuu palanen" jos siellä ei ole kukkoa.
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Joko kotkottajan kukko on paistina vai onko korjannut tapansa?
Kotkottaja

Paistina on :smt010 . Siis sehän oli ainoa oikea päätös, vaikka vähän surettikin. Lauma sai uuden kukon ja muutaman kanan seurakseen. On se niin mukava nähdä miten "oikea" kukko käyttäytyy: ohjaa laumaa, ilmoittaa ruoasta ja tarjoilee sitä jne. :smt055
Kotkottaja

Mites Pinka Piiparinen jakselee? Sehän oikutteli myös?
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Hyvä että Kotkottajan lauma sai kunnon kukon isännöimään :smt023 Teitte varmasti oikean päätöksen!!
Piiparinen ei ole nyt enää hyökkäilly, tais ymmärtää että minä olen johtaja.
Kotkottaja

Hyvä että Piipariselle meni puhe perille. Meillä kun ei tuo kukko uskonut järkipuhetta eikä muukaan auttanut niin :smt027
Vastaa Viestiin