kanat ja kani
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
salosusa
kanat ja kani
Meillä on leijonaharjaskani Elmeri asustellut sopuisasti kanalassa kesän alusta saakka. Ovat eläneet sellaista mukavaa rinnakkaiseloa näihin päiviin asti. Nyt oon parina iltana huomannut, että kanat ovat illalla kanalaan palatessaan jotenkin levottomia ja sisään kanalaan meno on tuntunut vaikealta.Eilen sitten jäin seuraamaan tarkemmin tapahtumien kulkua.
Elmerillä on selvästi jostain syystä hirvittävän suojeleva asenne Inkeriä ja sen tipuja kohtaan. Se majailee samassa pesässä tipueen kanssa ja sieltä vahtii sisäänkulkuaukkoa. Nähdessään sisään kiipeävän kanan tai kukon Elmeri syöksyy luukusta ulos ja samalla häätää kanan/kukon pois. Sen jälkeen se palaa takaisin "perheensä" luokse ja sama toistuu. Otin Elmeri kainalooni ja päästin kanat sisään.
Päivän mittaa olen seurannut Elmerin ja Inkerin puuhia, niin ne oikeasti kulkevat tosi paljon yksissä. Syynä on varmaan osittain se, että muut kanat ovat päivän vapaana ja ainoastaan Inkeri tipuineen on päivän tarhassa.
Onko muilla tälläisestä kokemusta?
Elmerillä on selvästi jostain syystä hirvittävän suojeleva asenne Inkeriä ja sen tipuja kohtaan. Se majailee samassa pesässä tipueen kanssa ja sieltä vahtii sisäänkulkuaukkoa. Nähdessään sisään kiipeävän kanan tai kukon Elmeri syöksyy luukusta ulos ja samalla häätää kanan/kukon pois. Sen jälkeen se palaa takaisin "perheensä" luokse ja sama toistuu. Otin Elmeri kainalooni ja päästin kanat sisään.
Päivän mittaa olen seurannut Elmerin ja Inkerin puuhia, niin ne oikeasti kulkevat tosi paljon yksissä. Syynä on varmaan osittain se, että muut kanat ovat päivän vapaana ja ainoastaan Inkeri tipuineen on päivän tarhassa.
Onko muilla tälläisestä kokemusta?
-
kanakoppi
Re: kanat ja kani
meillä ei ole koskaan ollut ongelmia kun kanit ja kanat on talvisin samassa tilassa
tosin kaneilla on aina ollut oma eristetty nurkka ja vapaa pääsy kanojen puolelle 
-
koohokana
Meillä asuu pieksetty vaimokana Lotta evakossa kukolta Peukku-kanin (englanninscheck) kanssa yhdessä. Jyväkipolle menee ensin Lotta. Jos Peukku tulee liian liki, se saa nokasta. Peukku aiheuttaa ikävää kiusaa Lotalle majailemalla sen pesässä. Joskus on ollut munakin alla
Nyt olen jakanut häkin niin, ettei Peukku pääse pesään ja Lotalla on munimisrauha. Munia nimittäin on ollut lattialla ja kadoksissa (ulkona kenties...) Päivällä Lotta pääsee ulos häkistä muninnan jälkeen. Peukulla on muualle talliin vapaa kulku, koska syö itsensä vapaaksi kaikista häkeistä. Päivisin ne nyt kesällä kulkevat vapaana ulkona ja seurailevat (?) toisiaan. Peukku leikkii Ukko-kukon ja Fiia-kanan kanssa ulkona hippasta: juoksee kanojen ympäri, kunnes Ukko hermostuu ja häätää sen pois. Hetkeksi...
Minun mielestä aika luonnikasta eloa heillä. 
-
Karhurouva
Meillä käytetään samaa ulkoilualuetta sulassa sovussa. Santtu-kukko välillä potpottaa, kun joku ranskanluppa tulee suoraan kohti, kanit olettaa, että kanat väistää, ja niinhän se menee. Tyypit loikkii menemään, niinkuin ei mitään olisi tiellä, vaikka minkälainen kanaparvi köllöttäis päivälevolla kulkusuunnassa. Ja kylläpä se Santtukin on kanit vaarattomaksi todennut, kunhan pahastumistaan potpottaa, kun hänen arvoaan ei kunnioiteta oikealla tavalla... 
-
saralele
Hei! Meillä on nyt kanat ja kani samassa tilassa. Kanille maistuu näköjään erittäin hyvin kanojen ruoka, kaura ja punaheltta. Kauraa enemmän. Onko siitä jotain haittaa? Tähän asti on ainakin hengissä pysynyt, enkä mitään ripulia tms ole huomannut.
-
Karhurouva
En löytänyt punaheltan sisällysluetteloa, enkä nyt jaksa lähteä varastoon katsomaan olisko se lappu vielä tallessa (jota kovin epäilen, on niin mälsästi kiinni, että aina sen epähuomiossa repäisen irti, ja sitten saa arpoa mikä on mitäkin). Onkohan siinä kuinka paljon eläinperäistä tavaraa? Kauraahan kani toki saa syödä, mutta onko Saralelen pupsi jo aikuinen vai muksu? Aikuiselle ranskikselle ei missään nimessä saa olla "väkirehua" vapaasti tarjolla, sisäelimet rasvoittuvat nopeasti ja elinikä lyhenee. Väkirehua normaalitilanteessa enintään 2 dl per päivä, vain imettäville tytöille voi antaa väkirehua vapaasti. Onko kaura pehkuissa? Tuntuisi, että kani ei jaksaisi yksittäisiä kauranjyviä sieltä rajattomasti kaivella, meillä ainakin kaikki mikä tippuu maahan jää niille sijoilleen...
-
pipsa
Meillä on myös rankanluppa jömpsis kanalassa ihan vapaasti.
Yhteiselo sujuu hyvin,olen kylläkin laittanut kanojen ruokinnan korkeammalle ja tosiaan kaurat pehkun sekaan.
Joku minua neuvoi ettei punahelttaa saisi syöttää...
"laskiämpärin" sisältöä syövät sulassa sovussa,mitä nyt kana saattaa nokkaista välillä jömsistä päähän. Mutta kani vaan jatkaa syöntiään ja ihmettelee että kumma kun syö niin tulee pää kipeeksi.
Yhteiselo sujuu hyvin,olen kylläkin laittanut kanojen ruokinnan korkeammalle ja tosiaan kaurat pehkun sekaan.
Joku minua neuvoi ettei punahelttaa saisi syöttää...
"laskiämpärin" sisältöä syövät sulassa sovussa,mitä nyt kana saattaa nokkaista välillä jömsistä päähän. Mutta kani vaan jatkaa syöntiään ja ihmettelee että kumma kun syö niin tulee pää kipeeksi.
-
ÄsVee
Onpas hyödyllinen ketju.
Meille näet tuli pupuherra talveksi asumaan. Lupasin, että saa asustaa meillä, jos pärjää kanalan lämpötilassa. Ja hyvin tykkää kani siellä olla. Iso häkki sillä itselläänkin on, mutta pupunen saa loikkia kanalassa vapaana silloin kun olen itse paikalla. Ja juuri niin tuntuu menevän kuin täälläkin on kuvattu: pupu loikkii, kanat väistävät.
Tänään sitten soitin pupun oikealle omistajalle ja kysyin haittaako häntä jos kanat ja pupu viettävät enemmänkin aikaa yhdessä. Ei kuulemma haittaa, joten nyt ei tarvitse pupun koko talvea yksin omassa häkissään kököttää. 
-
harrastaja
Karhurouva ;jos kyseessä on munitus punaheltta pt plus mure niin tässä selostusta,,,,,
valmistusaineet vehnä 34.81%
soijarouhetta 30%
kauraa16,%
kalsiumkarbonaatti 8.92%
maissigluteeni2.90%
soijapuristetta 2.30 %
ohraa 2%
suolaa 0.41%
kasvisrasvaseosta1.60%
esiseoksia 0.42%
aminohappoja 0.34%
natriumkarbonaatti 0.30 %
valmistusaineet vehnä 34.81%
soijarouhetta 30%
kauraa16,%
kalsiumkarbonaatti 8.92%
maissigluteeni2.90%
soijapuristetta 2.30 %
ohraa 2%
suolaa 0.41%
kasvisrasvaseosta1.60%
esiseoksia 0.42%
aminohappoja 0.34%
natriumkarbonaatti 0.30 %
-
kite
Meillä tuli ongelma, kun pupuherra tuli "murrosikään" -vai mikä lie -ikä nyt sitten onkaan.. :O
Meinas että kanat on neitikaneja ja niitä voi yrittää.. Noooh.. En kerro enempää yksityiskohtia.. Siitä asti pupu on joutunut olemaan häkissä
Muuten se kyllä kovin "suojeli" nurikoita vanhemman kukon pomotukselta..
Meinas että kanat on neitikaneja ja niitä voi yrittää.. Noooh.. En kerro enempää yksityiskohtia.. Siitä asti pupu on joutunut olemaan häkissä
Muuten se kyllä kovin "suojeli" nurikoita vanhemman kukon pomotukselta..
-
TiPu
Meidänkään kaniherra ei taida nähdä aina eroa silkkikanan ja tyttökanin välillä...
Muuten menee tosi hyvin kanojen kanssa. Kaurat ja omenat jaetaan sovussa. Ainoastaan nyt, kun kaikken ärhäkkäin kana sai tiput, voi kani joutua takaa-ajon kohteeksi jos sattuu liian lähelle tipuja.
Muuten menee tosi hyvin kanojen kanssa. Kaurat ja omenat jaetaan sovussa. Ainoastaan nyt, kun kaikken ärhäkkäin kana sai tiput, voi kani joutua takaa-ajon kohteeksi jos sattuu liian lähelle tipuja.
-
Aberkios
Kanien ja kanojen yhdessäpitämisessä on olemassa riskinsä. Olen kohdannut työssäni tapauksia, joissa kani on purrut kanaa tosi pahasti. Kana voi puolestaan vahingoittaa kania nokkaamalla silmään. Ensin sopuisana alkanut yhteiselo voi päättyä hurjaan yhteenottoon esim silloin kun kani tulee sukukypsäksi tai sen hormonitasossa tapahtuu muutoin jyrkkä muutos.
Kanit, samoin kuin jänikset ja jyrsijät, syövät löysää ns jälkiulostetta suoraan peräaukon suulta. Näin ne saavat välttämätöntä B12-vitamiinia. Mikäli tämä estetään, esim siten, että kanihäkissä on verkkopohja ja kanilla kauluri, kani voi saada pernisiöösianemian. Tämä jälkiulosteen syöminen aiheuttaa sen, että jos kani kerran saa salmonellan, se ei siitä hevin parane. Kanoillahan salmonellaa esiintyy silloin tällöin.
Kanit, samoin kuin jänikset ja jyrsijät, syövät löysää ns jälkiulostetta suoraan peräaukon suulta. Näin ne saavat välttämätöntä B12-vitamiinia. Mikäli tämä estetään, esim siten, että kanihäkissä on verkkopohja ja kanilla kauluri, kani voi saada pernisiöösianemian. Tämä jälkiulosteen syöminen aiheuttaa sen, että jos kani kerran saa salmonellan, se ei siitä hevin parane. Kanoillahan salmonellaa esiintyy silloin tällöin.
-
kite
Moni muukin asia on mahdollista ja riskejä on aivan kaikkialla...
En nyt ymmärtänyt pointtia tuossa edellisessä viestissä.
Siis koska koira on joskus purrut jotain (olen nähnyt ..jossain) niin koiria ei koskaan saa pitää minkään kanssa yhteisissä tiloissa?
Tottahan kaneissa ja kanoissa on yksilöitä ihan kuin muissakin elävissä olennoissa..
Onhan se tietysti kurjaa jos tuollaisia "vahinkoja" sattuu
En nyt ymmärtänyt pointtia tuossa edellisessä viestissä.
Siis koska koira on joskus purrut jotain (olen nähnyt ..jossain) niin koiria ei koskaan saa pitää minkään kanssa yhteisissä tiloissa?
Tottahan kaneissa ja kanoissa on yksilöitä ihan kuin muissakin elävissä olennoissa..
Onhan se tietysti kurjaa jos tuollaisia "vahinkoja" sattuu
-
Aberkios
No, kite voi minun puolestani ihan vapaasti pitää kanoja, koiria ja vaikka minkkejä samassa kopissa jos tykkää. Esitin vain omia huomioitani, jotta kenenkään ei tarvi kokea tilannetta; "enpäs tuotakaan tiennyt".
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Minullahan ei enää kaneja ole, mutta silti kerron yhden tapauksen ajalta, jolloin niitä oli...
Siihen aikaan ei siis ollut kovin monenlaista kanien ostoruokaa saatavilla (ainakaan täällä perukassa!), joten käytettiin niiden ruokinnassa osaksi mm. semmoista jyrsijöiden/kanien siemenseosta, jossa oli aika isojakin ja kovia "nappuloita". Nykyisinhän em. siemenseoksia ei kai enää kaneille suositellakaan?
No, meillä kanit ja kanat elelivät muuten erillään, mutta talvisin päästin pari kertaa päivässä kaikki vapaaksi talliin "lenkkeilemään", kun ei niillä ihmeempiä yhteenottoja ollut. Mitä nyt nuorikkokukko yritti kania polkea...
Kerran sattui karmiva tilanne: kukko nappasi kanien ruokakupista jotain eli liian ison "nappulan". Meinasi siihen paikkaan tukehtua, kun ei saanut nieltyä eikä syljettyä sitä. Harja ja heltat olivat jo aivan siniset ja minä epätoivoisesti roikutin kukkoa pää alaspäin, ravistelin ja hieroin kaulasta. Tukos lähti onneksi liikkeelle ja kukko selvisi, mutta vieläkin muistan nuo kauhunhetket...
Siihen aikaan ei siis ollut kovin monenlaista kanien ostoruokaa saatavilla (ainakaan täällä perukassa!), joten käytettiin niiden ruokinnassa osaksi mm. semmoista jyrsijöiden/kanien siemenseosta, jossa oli aika isojakin ja kovia "nappuloita". Nykyisinhän em. siemenseoksia ei kai enää kaneille suositellakaan?
No, meillä kanit ja kanat elelivät muuten erillään, mutta talvisin päästin pari kertaa päivässä kaikki vapaaksi talliin "lenkkeilemään", kun ei niillä ihmeempiä yhteenottoja ollut. Mitä nyt nuorikkokukko yritti kania polkea...
Kerran sattui karmiva tilanne: kukko nappasi kanien ruokakupista jotain eli liian ison "nappulan". Meinasi siihen paikkaan tukehtua, kun ei saanut nieltyä eikä syljettyä sitä. Harja ja heltat olivat jo aivan siniset ja minä epätoivoisesti roikutin kukkoa pää alaspäin, ravistelin ja hieroin kaulasta. Tukos lähti onneksi liikkeelle ja kukko selvisi, mutta vieläkin muistan nuo kauhunhetket...