Ankat ja helle

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ketula

Ankat ja helle

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Miten teillä muilla ankat kestää tätä jatkuvaa hellettä? Meillä yksi kuoli jo, tuskin helle (ainoa) syy oli, mutta ehkä vaikutti. Sille oli ehkä jäänyt vaivaa viime syksyn sairastelusta, ja hengitys pihisi välillä talven mittaan. Nyt se kuoli alle 2 päivän kuluttua ensioireista, eli saattaa toki olla joku muukin tauti kyseessä, mutta eipä helle ainakaan helpottanut. Lopetti syömisen, oksenteli, aukoi nokkaa ja oli surkea muutenkin.
Nyt on toinen ankka rasittuneen oloinen. Se potee kipeäää jalkaa, jonka loukkasi useampi viikko sitten, mutta silloin näytti, että tuli levolla kuntoon. Nyt jalka on taas kipeä, ontuu sitä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mutta se makaa paljon, hengittää tosi raskaasti ja pitää nokkaa raollaan.
Onko ideoita, miten viilentää ankan oloa näillä keleillä? Varjoa on tarjolla. Ollaan sumutettu niitä kylmällä vedellä, mutta eivät taida tykätä siitä. Meidän tontilla ainoa vähän viileämpi paikka on kellari, mutta en tiedä viitsiikö niitä nyt pimeään uuteen kosteaan "loukkoonkaan" viedä; taitaa olla liikaa stressiä semmoisesta.
milkkis]

Re: Ankat ja helle

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Pääseekö ne pluttaamaan vedellä missään??
Meillä ankat touhuilee pihalla, käyvät välillä pluttaamassa vedessä ja tulevat sit tallin viileelle betoni lattialle makoileen. Tätä touhuavat kaiken päivää eikä oo helle näyttänyt haittaavan :smt001
Ketula

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Niillä on "aamuaitauksessa" vadeissa vettä, pääsevät siis pesulle ihan hyppäämään astioihin, ja loppupäivän ne viettää itse kaivetulla lammella, jonka vesi ei hirveän viileää ole. Samoin pikkuvatien vesi varmaan lämpiää tällä lämmöllä melko nopeasti, vaikka se kaivonkylmää aamuisin onkin. Ja nyt kun se yksi on jalkavaivainen, emme ole aina niitä sinne lammelle vieneet, tai se ontuva on pitänyt kantaa, mikä taas on oma stressinsä sille raukalle.
Ei ne mun mielestä nyt lutraa enempää kuin viileämmilläkään keleillä. Ja sisällä on ihan yhtä lämmin kuin ulkona. Yksi tervekin yksilö kyllä välillä aukoo suutaan, kai se jonkinlaista läähätystä sitten on...?
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kaikki omani läähättävät näillä helteillä. Oleskevat paljon varjossa, juovat altaasta ja pyrähtelee lasten uima-altaassa, asutaan järven rannalla, mutta eipä ne se enempää sielläkään käy uiskentelemassa, kuin viileämpinäkään ilmoina.
Navetta on viileä, mutta syömässä vaan käyvät pikaisesti kääntymässä.
Suihkuttelen letkulla koko siipisakin kolmesti päivässä ,siis kanat, kalkkunat ym.

Enpä osaa kummemmin auttaa, saatko kuitenkin vaihdettua vateihin päivän mittaan uutta, kylmää vettä?
lepolori

Viesti Kirjoittaja lepolori »

Heippa! Olen uusi käyttäjä täällä ja olen etsinyt ankan naaraat kauan. meillä on 3 kpl, 1v urokset ja haluan vaihtaa, ostaa, saadaa 1-2 naaraa. voitko auttaa?
Kiitos, avusta.
yst. Lori
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Lepolori: Mulla ei ole ankkoja myyntiin saakka, mutta laitappa ostoilmoitus tuonne markkinapalstalle :smt001
Vastaa Viestiin