kana ja haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
harrastaja

kana ja haudonta

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Tänä kesänä on useampi kana hautonut ja Netta ei vielä ole saanut tipuja vaikka jo eilen meni 21vrk toiset 2kpl kanoja munat ovat kehittyneet ei ole kuoriintunut kuin 2 tipua.kuinka käy loppujen saanko niistäkään tipuja,ja onko kokemuksia mitä tämä kuumuus aiheuttaa munien kuoriintumiseen ja koko alkuun lähtö kasvuun.Pitäisköhän ootella syksymmällekun viel pari rouvaa vihasena kököttää?
kite

Re: kana ja haudonta

Viesti Kirjoittaja kite »

Vähän olen miettinyt samaa, että vaikuttaako tuo sää haudontaan tmv..

Josko joku kokeneempi vastais :smt003
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Sitä vastausta mäkin oottelen, kun yks hämäläinen kana päätti viikonloppuna aloittaa hautomisen ja nököttää nyt pesässä kiukkusena ku paarma helteellä...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mutuilen, kun ei ole hellehaudonnasta kokemusta...
Jos pesä ei sijaitse pihan/kanalan kuumimmassa/paahteisimmassa paikassa, niin en usko helteen vaikuttavan juuri mitään...vertaan automaattikäännöllä varustettuun koneeseen, jossa lämmöt ovat koko ajan n. 37-38 astetta. Semmoista konettahan auotaan vain läpivalaisujen ajaksi, joten munat eivät kerkeä juurikaan jäähtyä eivätkä koneen lämmöt laskea. Eli jos pesä on varjossa, niin siellä tuskin ylittyvät vielä näilläkään helteillä haudonnan kannalta kriittisen korkeat lämpötilat eli n. 40-41 astetta.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla meni tällä helteellä koko satsi elikä 6 munaa ihan plörinäksi huonosti olivat alkaneetkin .Laitoin Netalle uudet munat jos ilma vähän viilenis.Katotaan mitä ensviikko tuo tullessaan ovat mammat valmiuskuopissa yhdellä ei oo kuin 2 munaa ehjää toisella ja kolmanneella 6 et tuleeko tipuja
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on kyllä mennyt kanojen haudonnat ihan plörinöiksi. Koneessa kyllä onnistuu, joten ei ole hedelmöittymisestä johtuvaa.
Muutamallakin kanalla käynyt niin, että tiput saa reiän kuoreen, mutta kuolee siinä vaiheessa, lopuista ei tule mitään, vaikka sisällä valmis tipu :smt010
Hautovat sisätiloissa, jossa paljon viileämpää kuin ulkona. oon pohtinut, josko johtuis kosteuden puuttumisesta ja olen lisännyt pesään sammalta, mitä sumutellut varsinkin kuoritumisen aikaan kosteaksi.
Vastaa Viestiin