Liikaa munia?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Viktoria
Liikaa munia?
Ihmeekseni olen tänään kerännyt 6 munaa, vaikka minulla on 5 kanaa. Mitäs tämä tarkoittaa? Käykö ne ylikierroksilla? 
-
Viktoria
Re: Liikaa munia?
Ei ole jäänyt keräämättä, edellisenä päivänä tuli tavalliset 5 munaa.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ylikierroksilla tuntuu joku kanoistasi olevan. Mutta toivottavasti kyseessä oli vain ohimenevä häiriötilanne. Jos sama toistuu, niin auttaisikohan ruokinnan köyhdyttäminen kuitupitoisempaan suuntaan esim. vähentämällä ostorehun määrää ja lisäämällä jyväannosta? Mitäs ne nykyisin syövät ja ovatko nuoria hybridejä vai mitä?
-
Viktoria
Ovat nuoria (n. 34 viikkoisia) hy-line kanoja. Rehu-kaura sekoitus on kyllä ollut esillä koko ajan, mutta saavat myös keittiöstä ruuantähteitä ja ulkoillessaan ruohoa. Eivät ne mielestäni paljon sitä rehua syö. Täytyy kysyä, onko joku muu täyttänyt purkkia, kun minä en ole sitä paljon tehnyt. Jospa antaisin rehua vain silloin tällöin?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Pistäisin ylimääräisen munan sen piikkiin, että nuoren kanan munantuotanto ei ole vielä vakiintunut oikealle tasolle. Rehunkin antaisin olla koko ajan tarjolla, kun saavat paljon muutakin sen lisäksi, eivätkä ole pelkällä rehulla. Kauranjyviä voisit nakella myös maahan/lattialle purkkitarjoilun lisäksi, kun niiden kaivelu ja etsiminen on kanoille niin mieleistä. Onhan niillä myös kanankalkkia? Se on tositärkeä, etteivät "muni luistaan".
-
Muusa
Noi tuotantohybridit onkin jalostettu "munimaan itsensä hengiltä" enkä uskaltaisi rehua vähentää, sitten munivat lihoistaan.
Mut hei eiks Akuankassakin Mummon kanat muni aina pesällisen päivässä, ja hautoo sit niin että seuravana päivänä kuoriutuu, et ei ihan tavatonta
Mut hei eiks Akuankassakin Mummon kanat muni aina pesällisen päivässä, ja hautoo sit niin että seuravana päivänä kuoriutuu, et ei ihan tavatonta
-
Maatikko
^Joo ja sit ne ankat aina koristelee kakun ennen kuin laittaa sen uuniin 
-
Viktoria
Joo, kalkkia on tarjolla ja jyviä heitellään silloin ja tällöin, sinne ja tänne.
Kyllä tää saa mennä kokemattomuuden piikkiin... Kiitokset neuvoista ja kommenteista!
-
sasu
Meidän edesmennyt hybridi teki joskus niin, että varhain aamusta pyöräytti munan, ja illasta vielä toisen. Oli ainoa kana tuolloin, joten selvä tapaus.
-
Puulanlapsi
Kuulin tassa jokunen vuosi sitten yhdesta kokeilusta, jossa kanojen munintarytmia oli muutettu keinovalojen avulla paivia lyhentamalla,ts. kayttamalla esim 18-tuntista vuorokautta. Kanat olivat munineet joka "paiva", mutta munat olivat olleet pienempia kuin normaalisti. Ei mikaan virallinen kokeilu kyllakaan, vaan maatilan pikkupoikien puuhia.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Voi ei! Surullista luettavaa tuo Puulanlapsen kertoma
Herää väkisinkin kysymys, että milloinkahan vastaavia kokeiluita ruvetaan tekemään ja toteuttamaan tehotuotannossa? Argh...mä oon hyvinhyvin pahalla päällä, kun törmäsin tänään kierrätyksen kautta luokseni tulleeseen kennoon, jossa lähialueen virikehäkkikanala mainosti muniensa olevan 'pesään munittuja'! Joopajoo, onhan ne, mutta virikehäkin pesään!